Pokémon: Let's Go (2018)
-
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/switch/pokmon-lets-go-pikachu
<==========| -
|==========>
Format: NS
Rating: 4Comment:
Jag följer inte Switch-nyheter så noga så jag visste inte ens att det var på gång förrän jag en vecka innan släpp då jag sprang på en Youtube-video med typ 70% negativa tummar och kommentarer. “Det här är inte alls det Pokémon det vi är vana vid” och “det här ser ut som Pokémon Go och Pokémon Go är en styggelse” lät det ungefär.Utan att ha spelat DS-spelen så tycker jag att det här är den förnyelse som serien behövde. Det förenklade sättet att fånga pokémons är inte så dumt faktiskt. Att försvaga den vilda pokémonen, men inte för mycket, innan man fångar den blir tradigt i längden. Det blir det nya sättet också, absolut, efter att ha slösat 80 bollar för att fånga någon av de legendariska fåglarna utan att lyckas samtidigt som man är medveten om att det finns två andra legendariska fåglar man “måste” fånga. Däremot slipper man att ofrivilligt att konstant avbrytas varannan meter av någon vild pokémon, utan man väljer själv vilka man vill ställa sig mot. Man är inte heller särskilt beroende av dessa möten för att göra sina pokémon tillräckligt starka, att fånga de man inte har sedan innan samt besegra tränare räcker gott för att vara redo för Elite Four.
Ofta i tidigare spel så brukar jag ha med något svagare pokémons, gärna de som kan söva ner vilda pokémons, för att det ska bli lättare att försvaga dem, men det slipper jag nu. Jag väljer ut de sex stycken jag vill satsa på och låter de ingå i mitt lag. Samtliga som ingår får en del av erfarenhetspoängen, vilket är rätt trevligt då man slipper oroa sig för att någon hamnar på efterkälken och slipper bli besviken när man har fångat en ny och ger upp en pokémon som man tidigare lagt mycket energi på att utveckla. Däremot önskar jag fortfarande att det vore mer lönsamt att satsa på hela laget i stället för 1-3 pokémon. Det gäller alla tidigare delar också, jag märkte det först i generation 1 när jag fick råpisk av polaren som hade maxat sin Venusaur, medan jag hade tränat mina pokémon jämt.
Bäst av allt kanske är att HM som koncept har avvecklats. Jag avskyr verkligen att det inte går att ersätta en HM-attack, som blir relativt svag i takt med att ens monster går upp i nivå och börjar lära sig de riktigt bra attackerna. Nu är det i stället Pikachu/Eevee som får lära sig flyga (med ballonger), gräva och surfa utanför strid. Rätt töntigt, men det gör underverk för spelet.
Generellt sätt så har Let’s Go också tagit med de bra förändringarna som tillkommit i uppföljarna till Röd/Blå och struntat i de dåliga eller onödiga. De alternativa varianterna av vissa Pokémons som Ratata, Diglett och Geodude är jag liten kluven till då de är så pass fula att jag inte vill ha med dem i mitt lag, även om de platsar, och det är ett helvete att hålla koll på vilka typer de har när man möter dem. Å andra sidan är isvarianterna av Sandshrew och Sandslash svincoola.
För övrigt är det generellt ett problem för mig att hålla koll på alla typer i och med att antalet har utökats under de 20 år jag inte har spelat Pokémon och vissa monster har till och med bytt typ. Att ha en styrka/svaghets-diagram framför sig är behjälpligt, men det blir ännu svårare för de pokémon som har två typer. Elektriska Magnemite hade redan tidigare få svagheter, men “nu” (sedan typ generation 2) när den också har typen stål är den svårstoppad. Är det bara eld som är bra mot den?
Hur TM:s funkar numera är jag också lite tveksam till. I tron om att man bara kunde använda dem en gång vardera hushöll jag noga med dem och det var först när jag ville täcka upp en svaghet hos Pikachu (jag vill att han ska kunna ta hand om allt motstånd!) som jag gav honom en slagsmålsattack. Då insåg jag inte alls hade behövt hushålla med dem, de går ju numera att använda obegränsat. Det gör att man i tidigt skede kan ge flera pokémons den ganska starka attacken headbutt till exempel, vilket är både bra och dåligt. Skönt att slippa få ångest över vilka attacker ens pokémon lär sig, det kan lätt korrigeras om man ändrar sig, men å andra sidan blir det för lätt när man kan ändra hur som helst. I synnerhet inför specifika strider där man känner till motståndarens svaghet. För Mew är det välkommet då Mew kan lära sig vad som helst och de attackerna den lär sig naturligt är sådär.
För mig är det här en av mina drömmars spel. Ända sedan jag har spelat Pokémon Röd har jag längtat efter ett Pokémon-spel till en stationär konsol där man springer omkring i en 3D-värld och fångar Pokémon (världen hade dock fått vara ännu friare, när man kan lära sig att rida på pokémons och flyga blir det uppenbart att utomhusmiljöerna är begränsade som om de vore rum, likt många andra japanska spel). Lite som när jag spelade GTA 1 och 2 och drömde om ett GTA i 3D, men där var gapet ännu större. Där gick serien från bra till fullständigt fantastiskt, medan Pokémons 2D-spel är riktigt bra. Digimon Story: Cyber Sleuth till PS4 har jag hållit till godo med. Det är också riktigt bra och faktiskt utmanande på högsta svårighetsgraden, men det är fortfarande inte riktigt samma sak. Digimon är inte Pokémon.
<==========|
-
|==========>
Source:
https://www.mobygames.com/game/doom___
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/crazy-taxi
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/my-time-at-portia
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/steamworld-quest-hand-of-gilgamech
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/switch/mario-rabbids-kingdom-battle
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/super-mario-odyssey
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/mutant-year-zero-road-to-eden
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/minesweeper-genius
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/jurassic-world-evolution
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/up
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/detroit-become-human
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/south-park-the-fractured-but-whole
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/super-stardust-ultra
<==========| -
|==========>
Source: https://www.metacritic.com/game/playstation-3/winter-stars
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/scribblenauts-showdown
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/far-cry-5
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/minit
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/bioshock-2
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/word-sudoku-by-powgi
<==========|
Senaste inläggen från UEX
Nyheter
Utvecklare går ihop för att anordna indieshowen Triple-iii Initiative2024-03-29 11:27 45 minuter av avslöjanden och utannonseringar, helt utan reklam och flams. |
Simracingjätten Fanatecs VD har fått sparken2024-03-29 11:21 Tyska Fanatec var först ut på marknaden med remdrivna rattbaser (för en himla massa år sen) och de var de som i mångt och mycket skapade en ny direct drive-standard för över fyra år sen med deras DD1 och DD2. Under de senaste åren har Fanatec kontrollerat närmare 30% av simracingvärlden sett till hårdvara men deras senaste bekymmer med produktionsproblem och leveranssvårigheter har under de gångna 12 månaderna sett till att deras aktie sjunkit 80% varpå företaget blivit av med dryga fyra miljarder kronor, totalt sett. Något som ägarbolaget Endors styrelse såklart inte riktigt gillar, varpå de nu röstat för att sparka grundaren och VD:n Thomas Jackermeier från sin position. Samtidigt äger Jackermeier 50% av företagets aktier vilket gör att han såklart är med och bestämmer, även fortsättningsvis - men inte i rollen som CEO. |
Världens bästa skurk – 32-delsfinaler (del 4)2024-03-29 11:00 Det är dags för de sista skurkarna den här omgången att sätta sina planer i verket. |
Pagani har byggt världens dyraste racingsimulator2024-03-29 10:58 Italienska hyperbilstillverkaren Pagani Automobili och racingdårarna borta på Racing Unleashed har gått samman för att erbjuda välbärgade sportbilskunder en chans att ha världens dyraste simrigg (The Pagani Huayra R Simulator) hemma i vardagsrummet. Allt byggs av Pagani, i samma kolfiber som deras multimiljonkärror skapas av, och simulatorn levereras hem till dig komplett till det blyga priset på strax över fem miljoner kronor. |
Sonic the Hedgehog 3 är nu färdiginspelad2024-03-29 10:31 Segas ikoniska igelkott lyckades undkomma förbannelsen av usla filmer baserade på TV-spel. Sonic the Hedgehog mottogs väl av såväl kritiker som biobesökare och lyssnade (tack och lov!) på de arga rösterna angående hans ursprungliga design som vi såg i den första trailern. Sedan dess har ytterligare en film släppts (som också uppskattades) och en tredje är på väg som kommer att introducera rivalen Shadow the Hedgehog. Nu meddelar filmens regissör, Jeff Fowler, att den tredje installationen i filmserien är färdiginspelad. Filmen väntas ha premiär 20 december i år.<social>https://twitter.com/DiscussingFilm/status/1773483108794282283</social> |
Phil Spencer pekar på brist på tillväxt som orsaken till branschproblemen2024-03-29 09:58 Och påpekar att han inte har lyxen att inte driva en lönsam verksamhet. |
Xbox Cloud Gaming får stöd för mus och tangentbord2024-03-29 09:04 Xbox Cloud Gaming kommer snart få stöd för både tangentbord och mus i ett utvalt antal TV-spel. Om du är medlem i Xbox Insiders-programmet och tillhör Alpha Skip-Ahead får du tjuvstarta med detta i förväg, medan vi vanliga dödliga får vänta på den officiella och färdigtestade premiären av funktionen (som dock ännu inte har något datum). |
Guild Wars 3 har tyst tillkännagivits2024-03-29 07:00 Men räkna med att det kan dröja ett tag. |
Embracer: Det är "för tidigt" att börja köpa utvecklare igen2024-03-29 06:20 Under flera år kändes det som att Embracer köpte spektakulära IP:n, utvecklare, utgivare och andra typer av tillgångar på månadsbasis. Men förra året tog det stopp då pengarna tog slut, något som ledde till ett våldsamt kritiserat omstruktureringsprogram med en störtflod av uppsägningar, stängda utvecklare, nedlagda spel och avyttringar. |
Kirsten Dunst Explains Why Spider-Man Kissing Scene was "Miserable" to Film2024-03-29 01:25 Kirsten Dunst and Tobey Maguire's "upside-down" Spider-Man kiss was not as romantic to film as it appeared on screen. |
Cillian Murphy Takes on Union Politics and Murder in Blood Runs Coal2024-03-29 01:16 Cillian Murphy will star in the upcoming Universal's gritty period piece, Blood Runs Coal. |
Dune 2's Austin Butler to Lead Darren Aronofsky’s ‘Caught Stealing’ at Sony 2024-03-29 00:11 Austin Butler will expand his horizons again following his Oscar-nomination for Elvis, by teaming with The Whale's Aronofsky. |
Jurassic Park Stars Recall Steven Spielberg Hilariously Making Dinosaur Noises During Filming2024-03-29 00:00 Sam Neill, Laura Dern, and Jeff Goldblum share their memories of Steven Spielberg's hilarious dinosaur cues. |
Scream Directors Open Up on Their Franchise Exit After Melissa Barrera Firing2024-03-28 22:57 Tyler Gillett and Matt Bettinelli-Olpin were eager to finish their Scream trilogy before Spyglass Media Group went in a different direction. |
Uppgift: Vissa utvecklare ser inte behovet av PS5 Pro än2024-03-28 18:58 Tror inte den kommer få markanden att växa. |