Perfect Dark-utvecklaren svarar på kritiken om att trailern skulle vara fake2025-07-05 11:04 Veckans stora snackis har såklart handlat om Microsoft hutlösa mängder uppsägningar och nedläggningen av såväl Rares Everwild som The Initiatives Perfect Dark. Det var dock bara vid den här tiden förra året som vi för första gången fick se en längre gameplay-trailer på Johanna Darks återkomst. Eller - var det verkligen riktig gameplay det rörde sig om?
I kölvattnet av nedläggningen i veckan gick nämligen en journalist ut och menade att trailern var fake, och att det inte alls var någon äkta gameplay vi fick se prov på. Detta föranledde en av Perfect Darks bandesigners att uttala sig och räta ut några frågetecken kring videsnuttens vara och icke vara.
Adam McDonald, då bandesigner på The Initative och ansvarig för trailern, numera senior game designer på Cuphead-skaparnas Studio MDHR:
"It is actually in-engine [...] I was one of three level designers that worked on it. It worked best if you played it the way the person playing in the video plays it, but it still worked even if you didn't hit the marks perfectly.
"I'm seeing some 'I guess the gameplay demo was all bullshit' posts, and I will say... it's probably more real than you think. We were figuring stuff out on-the-fly in time to include it in the demo, doing our best not to 'lie' to players. There's some fakery but quite a lot of it was legit."
"There's some fake stuff in it, and the real gameplay systems shown off worked juuust enough to look good in this video [...] We were rapidly making real design decisions so as to not knowingly lie to players about what the game will be. The parkour is all real, the hacking/deception is mostly real.
"The combat is 'real' in that someone had to really do all that stuff in the video, but it's set up to be played exactly that way and didn't play well if you played it a different way [...] It was a pretty typical 'vertical slice' I'd say and I don't think we were particularly deceptive with it."
"We had prototypes of a lot of the gameplay and quickly polished them up for the showcase [...] It wasn't a case of starting from 0 and mocking something up."
Trailern var alltså riktig på så sätt att den inte var förrendererad och att den till stor del representerade äkta gameplay. Någon hade suttit och faktiskt spelat igenom sekvensen. Dock var det inte möjligt att få ut lika välgjorda reaktioner av omgivningen om man valde att spela på andra sätt. Någonstans i gränslandet mellan fake och äkta, alltså.
<bild>Vad tyckte du om det vi fick se av The Initiatives Perfect Dark?</bild>
Källa.
|
Helldivers II kommer inte dyka upp på Game Pass enligt utvecklarna2025-07-05 10:59 Nästa månad släpps Helldivers II på Xbox. Den som hade hoppats på att titeln förr eller senare skulle läggas till på Game Pass bör nog inte hoppas på för mycket. Arrowheads communityledare Katherine Baskin svarade på ett inlägg på spelets Discord-server - där en medlem hävdade att det var bnekräftat att komma till Microsofts prenumerations-tjänst.
"Definitely not. No plans to bring it to Game Pass," var Baskins svar.
Så, vill man köra Helldivers II på Xbox får man helt enkelt pröjsa för det. Releasen är den 26:e augusti och det kommer ha crossplay med Playstation 5 samt PC där det finns sedan tidigare.
<bild></bild>
|
Xbox-chefen föreslår att de uppsagda skall söka tröst hos ChatGPT2025-07-05 10:34 Under veckan kom Microsoft med chockbeskedet om att mer än 9 000 anställda ska sägas upp. Något som drabbade Xbox-divisionen extra hårt där så mycket som en femtedel av teamet nu sägs ha försvunnit. En tragedi för alla anställda och industrin, och i detta läge tyckte Matt Turnbull, chef på Xbox Game Studios, att de drabbade skulle söka stöd och tröst från AI-verktyg som ChatGPT eller Copilot.
Detta för att hantera både de mentala påfrestningarna och praktiska jobbrelaterade utmaningar. I ett LinkedIn‑inlägg (numera borttaget) delade han exempelprompter - för att strukturera jobbsökandet, skapa skarpa CV:n och få känslosupport - och argumenterade:
I know these types of tools engender strong feelings in people, but I'd be remiss in not trying to offer the best advice I can under the circumstances. I've been experimenting with ways to use LLM AI tools (like ChatGPT or Copilot) to help reduce the emotional and cognitive load that comes with job loss.
Smaklöst? Japp, och det tyckte också de flesta andra. Inlägget skapade en hel del irritation, särskilt inom kreativa kretsar i spelindustrin där kritiken haglade och många menade att det kändes avhumaniserande och kallt.
Rent tekniskt är där väl inget fel i att nyttja AI som stöd för jobbsökande men att rekommendera det när så många precis mist arbetet, och i många fall faktiskt blivit ersatta av AI själva - det är lite som att ge ut en flytväst till någon som precis drunknat.
Det fullständiga inlägget finns att läsa här nedan
<social>https://bsky.app/profile/brandon.insertcredit.com/post/3lt4diia3xc2l</social>
|
Stellan Skarsgård och Elle Fanning dyker upp i Neons sentimentala värde2025-07-05 10:27 Produktionsbolaget Neon har blivit ganska känt för sina skräckprojekt, som Longlegs, The Monkey, Together, Cuckoo och Presence, men det gör också många andra filmer i ett brett spektrum av genrer. Neon gav oss Anora och kommer snart också att leverera The Life of Chuck och Splitsville, och detta är ovanpå Sentimental Value också.
Den sistnämnda filmen följer två döttrar när de försöker återknyta kontakten med sin frånskilda far. Den utforskar hur den ena erbjuds en roll i sin excentriske fars nästa och efterlängtade film, och sedan om hur den efter att ha tackat nej till rollen ges till en lovande Hollywoodstjärna istället. Detta leder till en komplicerad familjedynamik, en som splittras ytterligare när denna unga stjärna slingrar sig in i den främmande gruppen.
Sentimental Value har Renate Reinsve och Inga Ibsdotter Lilleaas i huvudrollerna som döttrarna Nora och Agnes, med Stellan Skarsgård i huvudrollen som fadern Gustav. Den lovande skådespelerskan spelas av Elle Fanning, och när det gäller när filmen kommer att ha premiär är den planerad att komma den 7 november.
Kolla in trailern för filmen nedan.
<video>
|
Capcom avtäcker Resident Evil Survival Unit2025-07-05 10:03 Mobila zombier.
|
Mecha Break nådde 132 000 samtidiga Steam-spelare efter premiären2025-07-05 09:34 {Mecha Break} lanserades i veckan till både PC och Xbox, och efter att ha lockat mängder av spelare under sina betatester är det tydligt att fans av mecha-action tycks ha sett fram emot det här free-to-play-spelet. Och succé blev det. Vid lanseringen nådde spelet över 132 000 spelare enligt SteamDB.
Enligt GamesRadar har mottagandet dock inte varit helt odelat positivt. På Steam har spelet för närvarande betyget Mixed, och den största kritiken riktas mot spelets monetiseringsmodell. Spelare har reagerat starkt på skins som kostar upp till $47 samt på möjligheten att köpa föremål som kan användas i PvPvE-läget. Dessutom har begränsningen av veckovisa uppdragspoäng irriterat spelare som känner att de inte kan spela så mycket som de skulle vilja.
Utvecklaren Amazing Seasun Games svarar lyckligtvis aktivt på recensioner och verkar ta till sig av kritiken. Mecha Break är dock ett gratisspel och måste på något sätt generera intäkter, så mikrotransaktionerna kommer såklart bli kvar. Men förhoppningsvis leder den aktuella responsen till en omvärdering av spelets affärsmodell, så att färre spelare upplever klassisk FOMO när de ser ett hutlöst dyrt föremål i butiken.
<bild></bild>
|
Spelhelgen är här – prognosen talar för varma solskensspel2025-07-04 15:00 Gammalt FZ-ordspråk: "Det finns inget dåligt väder, bara soliga spel".
|
Världens bästa vapen – Åttondelsfinaler2025-07-04 14:00 Sexton ska bli åtta. Hagelbrakare, kofot, får. Det är era röster som avgör.
|
EA:s mål: 100 miljoner Battlefield 6-spelare – enligt rapport2025-07-04 12:25 Kämpar med budget, kampanj och kulturkrockar, skriver Ars Technica.
|
FZ High Score – Hög tid att tippa Tony Hawk's Pro Skater 3 + 42025-07-04 10:09 Var med från start! Vinnaren av säsongen vinner exklusiv tisha (med mera...?).
|