PowerShell
I Microsoft Windows kan du skapa ett lokalt användarkonto eller ett konto som är anslutet till ett Microsoft/Microsoft 365-konto för att dra nytta av ytterligare fördelar som synkronisering av inställningar mellan enheter och integration med olika Microsoft produkter.
Om du använder Windows använder du förmodligen redan ett konto som är kopplat till ett Microsoft-konto. Men om du behöver konfigurera ett annat konto så kan du skapa ett nytt lokalt användarkonto med hjälp av PowerShell.
Skapa ett nytt lokalt användarkonto med PowerShell
- Öppna Start i Windows.
- Sök efter PowerShell, högerklicka på det första resultatet och välj alternativet Kör som administratör.
- Skriv följande kommando för att tillfälligt lagra lösenordet i en säker sträng i variabeln $Password. Skriv sedan in lösenordet för det nya Windows-kontot.
$Password = Read-Host -AsSecureString
- Skriv följande kommando för att skapa det nya kontot med PowerShell.
New-LocalUser "<kontonamn>" -Password $Password -FullName "<användarens för och efternamn>" -Description "<beskrivning av kontot>"
- Skriv följande kommando för att lägga till Windows-kontot i rätt användargrupp.
Add-LocalGroupMember -Group "Administrators" -Member "<kontonamn>"
Ta bort ett lokalt användarkonto med PowerShell
- Öppna Start i Windows.
- Sök efter PowerShell, högerklicka på det första resultatet och välj alternativet Kör som administratör.
- Skriv följande kommando för att radera användarkontot.
Remove-LocalUser -Name "<kontonamn>"
När du har slutfört stegen raderas kontot från datorn. Datat för användaren kommer dock att finnas kvar.