Detaljer för gruppen Privat

Spel

Skriva spelrecensioner

  • RE: Broken Sword 5: The Serpent's Curse (2013)

    |==========>
    Format: PS4

    Comment:
    Under tonåren hittade jag peka-och-klicka-äventyrsgenren efter tips i speltidningen Super Play och blev omedelbart förälskad, så pass förälskad att jag i den senare tonåren bestämde mig för att göra ett eget (och blir än i dag imponerad av den fantasirikedomen jag hade då). Det urspårade Sam & Max Hit the Road samt framför allt Day of the Tentacle blev snabbt mina favoriter, inte minst tack vare den lysande humorn, även om jag i ärlighetens namn inte är säker på om jag klarade någon av dem. Hur mycket jag än tycker om genren så dras de med en del problem och det är en viss tröskel att påbörja ett, jag vet nämligen att de kommer att bli en stundtals frustrerande upplevelse, i synnerhet om spelet har några år på nacken. Jag är ganska dålig på dessa spel, men jag tror ändå att många kommer att känna igen sig i min beskrivning som följer.

    De äldre peka-och-klicka-spelen börjar alltid trevligt där man sugs in i upplevelsen och ständigt gör framsteg. Sedan blir allt bara värre, man får tillgång till fler och fler rum att utforska samt fyller fickorna med fler och fler prylar. Jag kommer att köra fast förr eller senare och desto senare i spelet jag kommer så kommer det att hända desto oftare, till slut efter varje litet framsteg. När jag sedan blir desperat går jag tillbaka till varje rum jag tidigare har besökt och interagerar med varenda liten detalj med varenda pryl med förhoppningen att jag ska springa på någon långsökt lösning som jag omöjligen kan ha tänkt på. Tidigare nämnda Sam & Max hade en del sådana lösningar vill jag minnas, just för att det var ganska urspårat så var även en del pussellösningar det också. Långsökta med andra ord.

    Ofta slutade det med att jag efter mycket om och men tog hjälp av en guide, men det var ungefär där jag tröttnade på spelen. Antingen visade det sig att lösningen var så pass enkel att jag blev besviken på mig själv och kunde inte njuta av upplevelsen längre, eller så hade jag antingen missat att en två pixlar bred pryl var klickbar eller så var lösningen så pass långsökt att det i princip var omöjligt att komma på. Även i de två sistnämnda fallen tröttnade jag på spelen eftersom de medförde att jag konstant såg guiden som en lätt utväg varje gång jag körde fast då jag alltid befarade långsökta lösningar, vilket tog bort allt det roliga från upplevelsen.

    Broken Sword 5 inhandlade jag fysiskt till PS4 för några veckor sedan och det har varit ett kärt återseende till genren. Visst har jag spelat igenom Telltales tre någorlunda moderna och småroliga episodbaserade Sam & Max-spel från 00-talet, men Broken Sword 5 toppar dessa med råge.

    Det är ett peka-och-klicka-äventyr med allt det bästa från 90-talets spel i genren moderniserat till en genomgående trevlig upplevelse. Visst körde jag fast även här i kortare stunder, men det är ju faktiskt något positivt att allt inte är strömlinjeformat, utan man får tänka till lite och ibland prova sig fram. Det som skiljer sig här från många gamla spel är att man oftast är begränsad till en eller två rum och vet då att lösningen finns alldeles i närheten av där man befinner sig.

    Därtill bjuds det på ett fåtal riktigt utmanande, minnesvärda och väldesignade pussel. Jag tvingades ta till det inbyggda ledtrådssystemet (mycket trevligt tillskott) vid ett tillfälle, men inte ens fyra av fem ledtrådar gav mig tillräckligt hjälp på traven. Den som har spelat spelet vet precis vilket pussel jag pratar om, jag lyckades lista ut de flesta ord på egen hand utan hjälp, men ett fåtal av dem var så pass extrema att jag inte ens förstod hur man skulle kunna komma fram till det (utan hjälp) ens efter att jag fått hela svaret i den femte och sista ledtråden och kunde titta på pusslet med nya, fräscha ögon. Jag är inte ens säker på att en promille av spelarna klarar av det utan hjälp. Jag gillade verkligen grundtanken med pusslet, att med hjälp av översatta glyfer skulle luska ut vad andra glyfer betydda, men vissa ord var bara för extremt svåra. Långsökta vågar jag nog påstå.

    Men jag är överlag jättenöjd med upplevelsen, grafiken är fantastiskt vacker, de europeiska miljöerna är väldigt gemytliga och jag hann bli småkär i fransyskan Nico, Georges charmiga följeslagare. Jag kan rekommendera spelet till samtliga som är sugna på ett peka-och-klicka-äventyr i klassisk stil med nödvändiga moderniseringar. Jag nådde eftertexterna i går kring midnatt och när ett spel lämnar ett bestående intryck efter sig vet man att man har spelat igenom någonting väldigt, väldigt bra.
    <==========|

    postat i Recensioner
  • Broken Sword 5: The Serpent's Curse (2013) postat i Recensioner
  • Tjäna pengar genom roliga spel och få cryptovaluta

    Tjäna pengar genom kryptovaluta

    Jag har totalt snöat in mig på att leka lite med kryptovaluta. Har lagt mycket tid nu på att hitta de tjänster som faktiskt fungerar. Tycker det är viktigt att testa saker innan man rekommenderar det till vänner m.m. Värt att nämna är att man inte blir rik men det är ändå kul att spela lite spel och få tillbaka något iallafall.

    Det finns många tjänster där ute som lovar guld och gröna skogar. Man märker snabbt att det är lätt att registrera sig på fel sidor som bara försöker lura dig eller slösa din tid. Detta är den första faucet / mining verktyg som jag känner är rolig på riktigt 🙂

    Gör så här för att börja spela och tjäna kryptovaluta helt gratis

    w320h50.gif

    1. Klicka på denna länk för att skapa ett Rollercoin konto, tack.
      Längst ner på sidan som du kommer till står det Sign up. Klicka på den och börja bygga ditt mining imperium.

    2. När du sedan har spelat ett tag så kommer du behöva en bra tjänst för att flytta dina pengar kostnadseffektivt till. Även här finns det många att välja på men jag rekommenderar att du väljer denna faucet och microplånbok.

    3. Sist men inte minst så behövs det ett säkert ställe att spara din kryptobvaluta. Det finns massor olika kryptoplånböcker där ute. Jag rekommenderar denna kryptoledger.

    Frågor och svar

    Vad är en kryptoledger?

    En ledger är en offentlig huvudbok som är ett register. Huvudboken upprätthåller deltagarnas identiteter anonymt, deras saldon i kryptovaluta och ett register över alla transaktioner som utförs mellan nätverksdeltagare.

    Vad är kryptovaluta?

    Kryptovaluta är ett digitalt betalningssystem som inte förlitar sig på banker för att verifiera transaktioner. Det är ett peer-to-peer-system som kan göra det möjligt för vem som helst att skicka och ta emot betalningar var som helst i världen.

    Istället för att vara fysiska pengar som bärs runt och växlas i den verkliga världen, existerar kryptovalutabetalningar enbart digitalt i en databas online som beskriver specifika transaktioner. När du överför kryptovaluta registreras transaktionerna i en offentlig ledger. Kryptovaluta lagras i digitala plånböcker.

    kryptovaluta fick sitt namn eftersom den använder kryptering för att verifiera transaktioner. Detta innebär att avancerad kodning är involverad i lagring och överföring av kryptovalutadata mellan plånböcker. Syftet med kryptering är att ge säkerhet och säkerhet.

    Den första kryptovalutan var Bitcoin, som grundades 2009 och är fortfarande den mest kända idag.

    Vad är en faucet?

    En kryptofaucet är en app eller en webbplats som distribuerar små mängder kryptovalutor som en belöning för att utföra enkla uppgifter. De får namnet "kranar" eftersom belöningarna är små, precis som små droppar vatten som droppar från en läckande kran.

    Men i fallet med kryptokranar skickas små mängder gratis eller intjänad kryptovaluta till en användares plånbok. För att få gratis krypto måste användarna utföra enkla uppgifter som att titta på annonser, produktvideor, slutföra frågesporter, klicka på länkar (var försiktig!) eller fylla i en captcha.

    Krypto-kranar är verkligen inte ett snabbt sätt att bli rik. Ju enklare uppgiften är, desto mindre belöning. De flesta webbplatser erbjuder en lägsta utbetalningströskel, så belöningarna som du tjänar genom att slutföra uppgifter sätts in i en onlineplånbok på webbplatsen. En användare kan få denna belöning endast efter att den lägsta inställda tröskeln är uppnådd. Med de bästa kryptokranarna kan detta ta bara en dag, men ofta kan det ta längre tid än en vecka.

    postat i Spel
  • Jag gillar Spyro, men inte Svamp-Bob

    Jag har aldrig spelat Spyro tidigare. Jag hade inget PS1 som barn och skaffade aldrig något av PS2-spelen, men fick ett bra första intryck av trilogi-remaken efter att ha testat det som hastigast i en butik.

    spyro.jpg

    Efter att ha införskaffat det så bestämde jag mig för att testköra det i går kväll och måste säga att det är ett spel helt i min smak. Eftersom jag har hundratals spel hemma jag aldrig har provat så har jag väldigt lite tålamod med spel. De ska helst sätta igång omdelbart med full fart utan ett massa onödigt snack och vara roliga att spela på en gång, annars provar jag någonting annat.

    Spyro 1 gör just det. Öppningssekvensen är över efter typ en minut. Ett orc-liknande monster lackar ur och förstelnar alla drakar i riket förutom Spyro. Nu är det upp till Spyro att upphäva deras förtrollningar. Tack så mycket, det är allt jag behöver veta, nu kör vi! Spelet bjuder sedan på snabb förflyttning med svinbra kontroll, otroligt läcker grafik, viss utmaning samt roliga attacker och manövrar. Spyro kan rusa in i fiender eller spruta eld och är bra på att glidflyga. Därtill bjuds det på en viss frihet att välja vilka banor man vill spela, så länge man uppnår ett visst antal samlarföremål kan man ta sig vidare. Förvisso är laddningstiderna lite för långa, men å andra sidan tycker jag att det ska straffa sig att dö. Svenska röster finns, vilket alltid gör mig glad, även om man kan diskutera kvaliteten på de översättningsbyråerna vi har.

    Härom veckan hade jag även införskaffat Spongebob SquarePants: Battle for Bikini Bottom ‑ Rehydrated och i princip allt positivt jag har sagt om Spyro kan man säga motsatsen om gällande Spongebob. Förflyttningen är seg och dan, attackerna är väldigt begränsade och striderna lätta och tråkiga. Grafiken är okej tekniskt sätt (åtminstone på PS4, ser fulare ut till Switch), men omgivningarna är inte särskilt estetiskt tilltalande, faktiskt ganska motbjudande i mina ögon. Lägg dessutom till allt onödigt pladder som andra karaktärer bjuder på, men jag får anta att det är något som Spongebob-fans välkomnar. Jag har ej spelat originalet, men det är uppenbart att de lämnat kvar allt som känns förlegat i dag, det vill säga bland annat osynliga väggar och platser som ser ut att tillhöra banan, men egentligen är out of bounds. Jag spelade max 20-30 minuter, men första intrycket var inte alls bra. Ytterst mediokert spel.

    Spyro däremot rekommenderas varmt till alla plattformssugna!

    postat i Spel
  • Högsta kortet

    Utvecklingsår: 2013
    Utvecklat i: Javascript/HTML5

    Spela

    Ett enkelt "spel" jag skapade för att komma igång med HTML5-canvas.

    huvudbild-6.png

    postat i Spel
  • Röj minor

    Utvecklingsår: 2011
    Utvecklat i: Java

    Ladda ner

    1-2.png

    2-2.png

    huvudbild-5.png

    postat i Spel
  • Finns i sjön

    Utvecklingsår: 2011
    Utvecklat i: Java

    Ladda ner

    1-1.png

    2-1.png

    huvudbild-4.png

    postat i Spel
  • Djurgårdar'n & derbyt

    Utvecklingsår: 2008
    Utvecklat i: Adventure Game Studio

    Ladda ner

    Mitt tveklöst ambitiösaste och mest uppskattade spel (i ärlighetens namn kanske också det enda ambitiösa och uppskattade spelet). Ett peka-och-klickaäventyr i klassiskt stil, komplett med röstskådespelare och det går att interagera i princip med allt i omgivningen. Publicerades på Forum1891 på SvenskaFans.com och folk hörde av sig år efter release och bad om uppföljare. En sådan har dessvärre inte blivit av.

    Sagt om spelet: "Man får ju en jävla nostalgikick och Maniac Mansion-flashback. Det var ju på den tiden som punghåret var något nytt och Sensible Soccer snodde många timmars sömn. Hoppas på del 2 även fast det kanske är för mycket begärt. Jag ser framför mig hur jävla mycket tid som ändå måste ha lagts ner. Hur som helst så var det skitkul." /Rattlehead

    huvudbild-3.png

    Djurgårdar'n & derbyt (DIF - AIK) - Ett gratis peka-och-klicka-äventyr

    postat i Spel
  • Banana eater

    Utvecklingsår: 2006
    Utvecklat i: Game Maker

    Ladda ner

    Ett spel där man ska äta så många bananer som möjligt på utsatt tid, gjord för Ghost Recon: Jungle Storm-klanen The Ass monkeys som jag då var en del av. Grafiken stod Tobias, även känd som bad_ass_monkey, för.

    postat i Spel
  • Luddes äventyr

    Utvecklingsår: 2006
    Utvecklat i: Game Maker

    Ladda ner

    Det andra spelet med Ludde i huvudrollen, den här gången ett äventyrsspel.

    huvudbild-2.png

    6.png

    5.png

    4.png

    3.png

    2.png

    1.png

    postat i Spel