Broken Sword 5: The Serpent's Curse (2013)
-
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
<==========| -
|==========>
Format: PS4Comment:
Under tonåren hittade jag peka-och-klicka-äventyrsgenren efter tips i speltidningen Super Play och blev omedelbart förälskad, så pass förälskad att jag i den senare tonåren bestämde mig för att göra ett eget (och blir än i dag imponerad av den fantasirikedomen jag hade då). Det urspårade Sam & Max Hit the Road samt framför allt Day of the Tentacle blev snabbt mina favoriter, inte minst tack vare den lysande humorn, även om jag i ärlighetens namn inte är säker på om jag klarade någon av dem. Hur mycket jag än tycker om genren så dras de med en del problem och det är en viss tröskel att påbörja ett, jag vet nämligen att de kommer att bli en stundtals frustrerande upplevelse, i synnerhet om spelet har några år på nacken. Jag är ganska dålig på dessa spel, men jag tror ändå att många kommer att känna igen sig i min beskrivning som följer.De äldre peka-och-klicka-spelen börjar alltid trevligt där man sugs in i upplevelsen och ständigt gör framsteg. Sedan blir allt bara värre, man får tillgång till fler och fler rum att utforska samt fyller fickorna med fler och fler prylar. Jag kommer att köra fast förr eller senare och desto senare i spelet jag kommer så kommer det att hända desto oftare, till slut efter varje litet framsteg. När jag sedan blir desperat går jag tillbaka till varje rum jag tidigare har besökt och interagerar med varenda liten detalj med varenda pryl med förhoppningen att jag ska springa på någon långsökt lösning som jag omöjligen kan ha tänkt på. Tidigare nämnda Sam & Max hade en del sådana lösningar vill jag minnas, just för att det var ganska urspårat så var även en del pussellösningar det också. Långsökta med andra ord.
Ofta slutade det med att jag efter mycket om och men tog hjälp av en guide, men det var ungefär där jag tröttnade på spelen. Antingen visade det sig att lösningen var så pass enkel att jag blev besviken på mig själv och kunde inte njuta av upplevelsen längre, eller så hade jag antingen missat att en två pixlar bred pryl var klickbar eller så var lösningen så pass långsökt att det i princip var omöjligt att komma på. Även i de två sistnämnda fallen tröttnade jag på spelen eftersom de medförde att jag konstant såg guiden som en lätt utväg varje gång jag körde fast då jag alltid befarade långsökta lösningar, vilket tog bort allt det roliga från upplevelsen.
Broken Sword 5 inhandlade jag fysiskt till PS4 för några veckor sedan och det har varit ett kärt återseende till genren. Visst har jag spelat igenom Telltales tre någorlunda moderna och småroliga episodbaserade Sam & Max-spel från 00-talet, men Broken Sword 5 toppar dessa med råge.
Det är ett peka-och-klicka-äventyr med allt det bästa från 90-talets spel i genren moderniserat till en genomgående trevlig upplevelse. Visst körde jag fast även här i kortare stunder, men det är ju faktiskt något positivt att allt inte är strömlinjeformat, utan man får tänka till lite och ibland prova sig fram. Det som skiljer sig här från många gamla spel är att man oftast är begränsad till en eller två rum och vet då att lösningen finns alldeles i närheten av där man befinner sig.
Därtill bjuds det på ett fåtal riktigt utmanande, minnesvärda och väldesignade pussel. Jag tvingades ta till det inbyggda ledtrådssystemet (mycket trevligt tillskott) vid ett tillfälle, men inte ens fyra av fem ledtrådar gav mig tillräckligt hjälp på traven. Den som har spelat spelet vet precis vilket pussel jag pratar om, jag lyckades lista ut de flesta ord på egen hand utan hjälp, men ett fåtal av dem var så pass extrema att jag inte ens förstod hur man skulle kunna komma fram till det (utan hjälp) ens efter att jag fått hela svaret i den femte och sista ledtråden och kunde titta på pusslet med nya, fräscha ögon. Jag är inte ens säker på att en promille av spelarna klarar av det utan hjälp. Jag gillade verkligen grundtanken med pusslet, att med hjälp av översatta glyfer skulle luska ut vad andra glyfer betydda, men vissa ord var bara för extremt svåra. Långsökta vågar jag nog påstå.
Men jag är överlag jättenöjd med upplevelsen, grafiken är fantastiskt vacker, de europeiska miljöerna är väldigt gemytliga och jag hann bli småkär i fransyskan Nico, Georges charmiga följeslagare. Jag kan rekommendera spelet till samtliga som är sugna på ett peka-och-klicka-äventyr i klassisk stil med nödvändiga moderniseringar. Jag nådde eftertexterna i går kring midnatt och när ett spel lämnar ett bestående intryck efter sig vet man att man har spelat igenom någonting väldigt, väldigt bra.
<==========|
-
|==========>
Source:
https://www.mobygames.com/game/doom___
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/crazy-taxi
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/my-time-at-portia
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/steamworld-quest-hand-of-gilgamech
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/switch/mario-rabbids-kingdom-battle
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/super-mario-odyssey
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/mutant-year-zero-road-to-eden
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/minesweeper-genius
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/jurassic-world-evolution
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/up
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/detroit-become-human
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/south-park-the-fractured-but-whole
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/super-stardust-ultra
<==========| -
|==========>
Source: https://www.metacritic.com/game/playstation-3/winter-stars
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/scribblenauts-showdown
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/far-cry-5
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/minit
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/bioshock-2
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/word-sudoku-by-powgi
<==========|
Senaste inläggen från UEX
Nyheter
J.K. Rowling jublar över nya Harry Potter-serien2025-06-22 20:24 Potter-morsan är minst sagt exalterad över den nya HBO-adaptionen av serien. Och efter att ha läst manus till de första episoderna så tog hon till sociala medier och hyllade den som "så, så, SÅ, bra". Utvecklingn av serien, som kommer att adaptera alla sju böcker - en per säsong - är något hon av förståelig anledning följt extremt noga. Hon klargjorde vidare att hon inte skrivit manus själv, men har arbetat "nära" manusförfattarteamet. |
Tomb Raider kan komma att släppas samtidigt som Grand Theft Auto VI2025-06-22 20:15 Nästa Tomb Raider-spel kan vara närmare lansering än vi tror och nya rykten pekar på att Crystal Dynamics just nu arbetar hårt med att finslipa de sista delarna av projektet, som internt går under namnet Black Diamond. Går allt enligt planerna så hävdas det att Laras nya äventyr kan komma att släppas i maj nästa år. Vilket också innebär att det riskerar att kollidera med Grand Theft Auto VI. "The next mainline game is currently targeting a May 2026 release (Grand Theft Auto VI could cause a delay or a month of early release). A fan event is planned for February 14, 2026 to early-celebrate the franchise's 30th anniversary, where a first look of the title is expected" Med andra ord så kan vi komma att få en första titt och smakprov tidigt nästa år om detta stämmer, vid sidan av en tidigare planerad remaster av gamla Tomb Raider-favoriter: en trilogi bestående av Legend, Anniversary och Underworld den 14:e februari. Ser du fram emot nya Tomb Raider? <bild>Snart blir det ny skattjakt med Lara!</bild> |
Rymdäventyret floppar - Elio står för sämsta öppningen i Pixars historia2025-06-22 19:55 Den stora sommarsatsningen från Disney och Pixar slår rekord. Fast inte på det vis som man kanske hoppats på. Nä, Elio och hans rymdäventyr verkar inte vara något som intresserar och filmen är nu officiellt Pixars sämsta öppningshelg någonsin med blygsamma 350 miljoner kronor i intäkter. Långt ifrån den rivstart som behövs för att börja täcka produktionskostnaderna på cirka 1,5 miljarder kronor. |
Alcaraz och Bublik kröntes till mästare i Queen's Club och Halle före Wimbledon2025-06-22 17:25 Söndag med stora finaler i den sista veckan före Wimbledon. I gräset på Queen's Club fortsatte Carlos Alcaraz att förlänga sin bästa segersvit någonsin genom att besegra Jiri Lehecka med 7-5, 6-7(5), 6-2 i London. Det är hans 21:a trofé på tournivå, den femte i år, den andra någonsin på Queen's efter 2023. Med 500 poäng på spel tar han en rejäl tugga på ATP-rankingen och drar nytta av Jannik Sinners sorti i andra omgången i Halle, där han försvarade titeln. |
Lilo & Stitch-skådisen David Hekili Kenui Bell har gått bort2025-06-22 16:38 Under 2025 har Disney lanserar en otecknad filmtolkning av Lilo & Stitch. David Hekili Kenui Bell spelade Big Hawaiian Dude i denna version som hittills dragit in nästan 9 miljarder kronor på vita duken i år. Tyvärr har han gått bort enbart 46 år gammal. Så här skrev hans syster Jolene Kanani Bell på Facebook: |
Final Fantasy XVI-regissören vill släppa spelet på Switch 22025-06-22 14:49 Mer bärbara Final Fantasy. |
Ny Borderlands 4-trailer - Lär dig mer om storyn2025-06-22 13:15 Lär dig mer om Kairos och dess onding. |
Elden Ring Nightreign remixar bossarna i en ny uppdatering2025-06-22 09:10 Mixa och matcha. |
Fantasy Life i: The Girl Who Steals Time får ett roguelike-läge2025-06-21 16:00 Oväntat DLC på ingång till den gulliga livsstilssimualtorn. |
Är Metroid Prime 4: Beyond nära att släppas?2025-06-21 12:30 I alla fall om vi ska tror reklamen i Londons tunnelbana. |