Broken Sword 5: The Serpent's Curse (2013)
-
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
<==========| -
|==========>
Format: PS4Comment:
Under tonåren hittade jag peka-och-klicka-äventyrsgenren efter tips i speltidningen Super Play och blev omedelbart förälskad, så pass förälskad att jag i den senare tonåren bestämde mig för att göra ett eget (och blir än i dag imponerad av den fantasirikedomen jag hade då). Det urspårade Sam & Max Hit the Road samt framför allt Day of the Tentacle blev snabbt mina favoriter, inte minst tack vare den lysande humorn, även om jag i ärlighetens namn inte är säker på om jag klarade någon av dem. Hur mycket jag än tycker om genren så dras de med en del problem och det är en viss tröskel att påbörja ett, jag vet nämligen att de kommer att bli en stundtals frustrerande upplevelse, i synnerhet om spelet har några år på nacken. Jag är ganska dålig på dessa spel, men jag tror ändå att många kommer att känna igen sig i min beskrivning som följer.De äldre peka-och-klicka-spelen börjar alltid trevligt där man sugs in i upplevelsen och ständigt gör framsteg. Sedan blir allt bara värre, man får tillgång till fler och fler rum att utforska samt fyller fickorna med fler och fler prylar. Jag kommer att köra fast förr eller senare och desto senare i spelet jag kommer så kommer det att hända desto oftare, till slut efter varje litet framsteg. När jag sedan blir desperat går jag tillbaka till varje rum jag tidigare har besökt och interagerar med varenda liten detalj med varenda pryl med förhoppningen att jag ska springa på någon långsökt lösning som jag omöjligen kan ha tänkt på. Tidigare nämnda Sam & Max hade en del sådana lösningar vill jag minnas, just för att det var ganska urspårat så var även en del pussellösningar det också. Långsökta med andra ord.
Ofta slutade det med att jag efter mycket om och men tog hjälp av en guide, men det var ungefär där jag tröttnade på spelen. Antingen visade det sig att lösningen var så pass enkel att jag blev besviken på mig själv och kunde inte njuta av upplevelsen längre, eller så hade jag antingen missat att en två pixlar bred pryl var klickbar eller så var lösningen så pass långsökt att det i princip var omöjligt att komma på. Även i de två sistnämnda fallen tröttnade jag på spelen eftersom de medförde att jag konstant såg guiden som en lätt utväg varje gång jag körde fast då jag alltid befarade långsökta lösningar, vilket tog bort allt det roliga från upplevelsen.
Broken Sword 5 inhandlade jag fysiskt till PS4 för några veckor sedan och det har varit ett kärt återseende till genren. Visst har jag spelat igenom Telltales tre någorlunda moderna och småroliga episodbaserade Sam & Max-spel från 00-talet, men Broken Sword 5 toppar dessa med råge.
Det är ett peka-och-klicka-äventyr med allt det bästa från 90-talets spel i genren moderniserat till en genomgående trevlig upplevelse. Visst körde jag fast även här i kortare stunder, men det är ju faktiskt något positivt att allt inte är strömlinjeformat, utan man får tänka till lite och ibland prova sig fram. Det som skiljer sig här från många gamla spel är att man oftast är begränsad till en eller två rum och vet då att lösningen finns alldeles i närheten av där man befinner sig.
Därtill bjuds det på ett fåtal riktigt utmanande, minnesvärda och väldesignade pussel. Jag tvingades ta till det inbyggda ledtrådssystemet (mycket trevligt tillskott) vid ett tillfälle, men inte ens fyra av fem ledtrådar gav mig tillräckligt hjälp på traven. Den som har spelat spelet vet precis vilket pussel jag pratar om, jag lyckades lista ut de flesta ord på egen hand utan hjälp, men ett fåtal av dem var så pass extrema att jag inte ens förstod hur man skulle kunna komma fram till det (utan hjälp) ens efter att jag fått hela svaret i den femte och sista ledtråden och kunde titta på pusslet med nya, fräscha ögon. Jag är inte ens säker på att en promille av spelarna klarar av det utan hjälp. Jag gillade verkligen grundtanken med pusslet, att med hjälp av översatta glyfer skulle luska ut vad andra glyfer betydda, men vissa ord var bara för extremt svåra. Långsökta vågar jag nog påstå.
Men jag är överlag jättenöjd med upplevelsen, grafiken är fantastiskt vacker, de europeiska miljöerna är väldigt gemytliga och jag hann bli småkär i fransyskan Nico, Georges charmiga följeslagare. Jag kan rekommendera spelet till samtliga som är sugna på ett peka-och-klicka-äventyr i klassisk stil med nödvändiga moderniseringar. Jag nådde eftertexterna i går kring midnatt och när ett spel lämnar ett bestående intryck efter sig vet man att man har spelat igenom någonting väldigt, väldigt bra.
<==========|
-
|==========>
Source:
https://www.mobygames.com/game/doom___
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/crazy-taxi
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/my-time-at-portia
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/steamworld-quest-hand-of-gilgamech
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/switch/mario-rabbids-kingdom-battle
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/super-mario-odyssey
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/mutant-year-zero-road-to-eden
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/minesweeper-genius
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/jurassic-world-evolution
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/up
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/detroit-become-human
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/south-park-the-fractured-but-whole
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/super-stardust-ultra
<==========| -
|==========>
Source: https://www.metacritic.com/game/playstation-3/winter-stars
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/scribblenauts-showdown
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/far-cry-5
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/minit
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/bioshock-2
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/word-sudoku-by-powgi
<==========|
Senaste inläggen från UEX
Nyheter
Formel 1-resultat: McLaren dominerar Miami Grand Prix och Oscar Piastri fortsätter att imponera2025-05-04 23:31 McLarens Formel 1-dominans 2025 fortsätter i det grumliga men kontroversiella Miami Grand Prix, och det blir tydligt att Oscar Piastri är en seriös utmanare till titeln. Australiensaren har vunnit tre Grand Prix i rad, fyra av årets sex hittills, och har överträffat sin teamkamrat Lando Norris, som förra året var den enda som kunde detronisera Max Verstappen.
Det börjar se mörkt ut för alla andra än Piastri (131 poäng), Norris (115 poäng), Verstappen (99 poäng) och Russell (93) för att ha verkliga chanser att slåss om förartiteln. Femma är Charles Leclerc, långt efter (53 poäng). Bland de fyra främsta är avståndet dock kort, men om Piastri håller denna nivå måste han vänja sig vid att se alla genom bakrutan. Nästa stopp i Formel 1, det första av två stopp i Italien, Emilia-Romagna Grand Prix, den 18 maj. <bild></bild> |
Tim Sweeney avslöjar detaljer om Unreal Engine 62025-05-04 21:55 Trots att Unreal Engine 5 bara är tre år gammal så snackas det redan friskt om dess efterföljare, föga förvånande benämnd som Unreal Engine 6. "There are different bits of development that are only in one area of Unreal Engine, and they are not applied to both. For instance, not all of the features are available in Fortnite" Vidare så betonade Sweeney att Unreal Engine 6 kommer att vara betydligt enklare att arbeta i och möjliggöra en framtid där utvecklare kan skapa spel för alla plattformar, med bara en enda kodbas. Motorn ska inte heller vara en fullständig omarbetning utan mer ses som en naturlig vidareutveckling av den nuvarande, som med lite tur kommer att finnas tillgänglig att testa på inom två till tre år. Spana in intervjun i sin helhet nedan. UE6-snacket börjar vid 3:21. "It's a few years away. We could be seeing preview versions 2-3 years from now" Har du erfarenhet av att arbeta med UE5 och vad tycker du om dessa påstådda förbättringar som Sweeney pratar om? <social>https://www.youtube.com/watch?v=477qF6QNSvc</social> |
Paradox ska avslöja ett nytt storslaget strategispel den 8 maj2025-05-04 19:30 Under den kommande veckan kommer Paradox att avslöja ett nytt strategispel. Det går under namnet Project Caesar. Om det är {Europa Universalis} V, Imperator Rome II eller något helt nytt återstår att se. Så här skriver Paradox på sin officiella Youtube-kanal: |
Casper Ruud vinner karriärens bästa titel i Madrid över Jack Draper i en rafflande final2025-05-04 19:28 En riktig rysare ägde rum i Madrid, en av de bästa och jämnaste Madrid Open-finalerna på senare år, som till slut såg Casper Ruud lyfta titeln i Caja Mágica över den senaste Indian Wells-vinnaren Jack Draper, och slutade 7-5, 3-6, 6-4. |
Kingdom Come: Deliverance 2 har sålts i tre miljoner exemplar2025-05-04 19:26 Det är på dagen tre månader sedan Kingdom Come: Deliverance 2 hade release och på denna tiden har man lyckats sälja tre miljoner exemplar. Warhorse Studios strålande uppföljare fick finfina betyg - så även av oss och du kan läsa vår recension här. |
EA omfördelar resurserna från Codemasters till andra projekt2025-05-04 15:00 ...och detta leder också till fler uppsägningar. |
Morrowind-modden Tamriel Rebuilt får nytt material2025-05-04 11:00 Gammalt blir nytt och större. |
De klassiska Leisure Suit Larry-spelen tas bort från Steam2025-05-04 08:42 Sierras kvinnotjusare går i Steam-pension. |
Sony har stoppat Sackboy i säcken2025-05-03 15:34 Rör inte vår Sackboy! |
Avtäcks ett nytt Europa Universalis nästa vecka?2025-05-03 10:01 Paradox jobbar på ett nytt stort strategispel under kodnamnet ”Caesar”. |