My Time at Portia (2019)
-
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/my-time-at-portia
<==========| -
|==========>
Format: PS4
Rating: 4Comment:
Jag har precis kommit tillbaka från min gemytliga tid i Portia och har haft det väldigt bra där. Människorna var trevliga och miljöerna vackra.Jag har spelat spelet i princip dagligen i nästan tre månader nu när spelet till slut åker upp på hyllan efter en sammanlagd speltid på säkert en bra bit över 100 timmar. Om jag hade vetat det så hade jag förmodligen aldrig börjat, för mig är spel som kräver för mycket speltid avskräckande, men jag är glad att jag gjorde det.
Jag gillar oftast inte att plöja ner för mycket tid i ett spel, utan föredrar att få olika spelupplevelser. Vad jag främst är rädd för är att om jag tar en paus från spelet på någon vecka så är det för krävande att sätta sig in spelet igen, jag har ofta en plan i huvudet hur jag ska utveckla mina karaktärer, vilket jag under ett uppehåll hinner glömma bort. Det har hänt mig otaliga gånger i rollspel, vilket har inneburit att jag inte har orkat spela klart dem. Men i My Time at Portia finns inte det problemet alls, man kan ta en paus från spelet i månader om man så vill, när man kommer tillbaka så kommer man in i det på bara några minuter.
My Time at Portia påminner mycket om bondespel som Stardew Valley, men har inte spelat det tillräckligt mycket för att beskriva skillnaderna. I Portia är man dock inte en bonde, åtminstone inte primärt, utan en byggare och det finns en story och ett slutmål, även om man kan fortsätta så länge man vill med sidosysslor. Det gäller att samla på sig material som finns ute spelvärlden genom att gräva i gruvor, hugga ner träd eller döda djur och monster. Dessa material kan man sedan processa i sina olika maskiner för att få fram andra material som man sedan i sin tur använder för att konstruera gatulampor, läderbälten, broar och allt möjligt som borgmästaren och andra invånare i staden har beställt. Materialanskaffningen samt processandet av materialet kan effektiviseras efter hand i takt med att olika tjänster och maskiner blir tillgängliga.
Det är väldigt tillfredsställande att se hur staden förbättras i takt med slutförda uppgifter. En hiss hjälper en att nå nya platser och en utvidgning av kollektivtrafiken i form av fler busshållplatser gör att man snabbt kan ta sig från en plats till en annan. Vattenkraftverket ger kanske inte mig som spelare några fördelar, men givetvis fick man lön för mödan och den är trevlig att gå förbi då man stolt kan konstatera för sig själv att det här har jag minsann byggt.
Spelet utspelar på cirka 30 minuter långa dagar om man vill utnyttja det virtuella dygnet maximalt, vilket jag oftast ville. Det finns alltid något man kan göra, de flesta butiker stänger klockan 19 och de flesta har låst in sig i sina hem klockan 21, men det går alltid att ägna sig åt sig sina konstruktioner, se över sina odlingar, klappa sina kor, hugga träd eller gräva fram järn och reliker i gruvan. Min stackars byggare fick inte mycket sömn eftersom jag nästan var alltid ute till klockan 3 på natten då karaktären däckar, för att sedan stiga upp klockan 7 för en ny dag med nya möjligheter. Det är först vid läggdags varje dag som spelet sparas, vilket gör det extra viktigt att spelet är stabilt och inte kraschar. Lyckligtvis kraschar spelet väldigt sällan, men det händer och när det väl sker är det fruktansvärt störande eftersom man behöver spela om hela dagen och göra om samma sysslor igen. Utöver det dras spelet med ett fåtal störiga buggar.
Upplägget med dagarna funkar väldigt väl. Spelet är vad jag kallar för ett perfekt “vardagsspel”, det vill säga ett spel som inte kräver alltför mycket engagemang vid varje spelsession, när jag kommer hem från jobbet på kvällen är det avkopplande att sätta igång My Time at Portia, spela ett par speldagar, stänga av och sedan vara nöjd. Men visst har det hänt att det blivit några sena vardagsnätter, “bara en dag till”-känslan är svår att bli av med då jag ständigt var ivrig på att sätta igång med nästa byggprojekt eller för den delen gå på dejt med den unga kvinnan som jag hoppades skulle bli, och senare också blev, min fru.
Spelets strider är egentligen kassa. Bara att hamra på fyrkantsknappen tills monstret är dött och gå vidare till nästa. Bosstriderna är så pass otydliga med avsaknaden av ljudeffekter och annat att man ibland inte ens märker när ens rollfigur blir träffad och förlorar hälsa. På något sätt är det lätt för mig att ha överseende med allt det här, jag tycker striderna är roliga ändå tack vare belöningarna som de ger: material, nya vapen samt erfarentspoäng. Just erfarenhetspoängen är dock lite obalanserade då det är så extremt effektivt att samla dem när man hugger träd och sten eller i strid jämfört med alla andra dagliga sysslor man kan ägna sig åt.
I det stora hela som sagt en väldigt gemytlig upplevelse. Det är inte så dumt att ägna så mycket tid åt ett enskilt spel ändå. Sedan behöver man absolut inte lägga ner så mycket som jag har gjort, det är givetvis helt upp till en själv hur länge man vill stanna i Portia. Det är ännu ett spel som tilldelas mitt vanligaste utdelade betyg, men eftersom jag själv väljer vad jag ska spela är det inte så konstigt att jag väljer de jag gillar.
<==========|
-
|==========>
Source:
https://www.mobygames.com/game/doom___
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/crazy-taxi
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/my-time-at-portia
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/steamworld-quest-hand-of-gilgamech
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/switch/mario-rabbids-kingdom-battle
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/super-mario-odyssey
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/mutant-year-zero-road-to-eden
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/minesweeper-genius
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/jurassic-world-evolution
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/up
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/detroit-become-human
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/south-park-the-fractured-but-whole
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/super-stardust-ultra
<==========| -
|==========>
Source: https://www.metacritic.com/game/playstation-3/winter-stars
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/scribblenauts-showdown
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/far-cry-5
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/minit
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/bioshock-2
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/word-sudoku-by-powgi
<==========|
Senaste inläggen från UEX
Nyheter
Formel 1-resultat: McLaren dominerar Miami Grand Prix och Oscar Piastri fortsätter att imponera2025-05-04 23:31 McLarens Formel 1-dominans 2025 fortsätter i det grumliga men kontroversiella Miami Grand Prix, och det blir tydligt att Oscar Piastri är en seriös utmanare till titeln. Australiensaren har vunnit tre Grand Prix i rad, fyra av årets sex hittills, och har överträffat sin teamkamrat Lando Norris, som förra året var den enda som kunde detronisera Max Verstappen.
Det börjar se mörkt ut för alla andra än Piastri (131 poäng), Norris (115 poäng), Verstappen (99 poäng) och Russell (93) för att ha verkliga chanser att slåss om förartiteln. Femma är Charles Leclerc, långt efter (53 poäng). Bland de fyra främsta är avståndet dock kort, men om Piastri håller denna nivå måste han vänja sig vid att se alla genom bakrutan. Nästa stopp i Formel 1, det första av två stopp i Italien, Emilia-Romagna Grand Prix, den 18 maj. <bild></bild> |
Tim Sweeney avslöjar detaljer om Unreal Engine 62025-05-04 21:55 Trots att Unreal Engine 5 bara är tre år gammal så snackas det redan friskt om dess efterföljare, föga förvånande benämnd som Unreal Engine 6. "There are different bits of development that are only in one area of Unreal Engine, and they are not applied to both. For instance, not all of the features are available in Fortnite" Vidare så betonade Sweeney att Unreal Engine 6 kommer att vara betydligt enklare att arbeta i och möjliggöra en framtid där utvecklare kan skapa spel för alla plattformar, med bara en enda kodbas. Motorn ska inte heller vara en fullständig omarbetning utan mer ses som en naturlig vidareutveckling av den nuvarande, som med lite tur kommer att finnas tillgänglig att testa på inom två till tre år. Spana in intervjun i sin helhet nedan. UE6-snacket börjar vid 3:21. "It's a few years away. We could be seeing preview versions 2-3 years from now" Har du erfarenhet av att arbeta med UE5 och vad tycker du om dessa påstådda förbättringar som Sweeney pratar om? <social>https://www.youtube.com/watch?v=477qF6QNSvc</social> |
Paradox ska avslöja ett nytt storslaget strategispel den 8 maj2025-05-04 19:30 Under den kommande veckan kommer Paradox att avslöja ett nytt strategispel. Det går under namnet Project Caesar. Om det är {Europa Universalis} V, Imperator Rome II eller något helt nytt återstår att se. Så här skriver Paradox på sin officiella Youtube-kanal: |
Casper Ruud vinner karriärens bästa titel i Madrid över Jack Draper i en rafflande final2025-05-04 19:28 En riktig rysare ägde rum i Madrid, en av de bästa och jämnaste Madrid Open-finalerna på senare år, som till slut såg Casper Ruud lyfta titeln i Caja Mágica över den senaste Indian Wells-vinnaren Jack Draper, och slutade 7-5, 3-6, 6-4. |
Kingdom Come: Deliverance 2 har sålts i tre miljoner exemplar2025-05-04 19:26 Det är på dagen tre månader sedan Kingdom Come: Deliverance 2 hade release och på denna tiden har man lyckats sälja tre miljoner exemplar. Warhorse Studios strålande uppföljare fick finfina betyg - så även av oss och du kan läsa vår recension här. |
EA omfördelar resurserna från Codemasters till andra projekt2025-05-04 15:00 ...och detta leder också till fler uppsägningar. |
Morrowind-modden Tamriel Rebuilt får nytt material2025-05-04 11:00 Gammalt blir nytt och större. |
De klassiska Leisure Suit Larry-spelen tas bort från Steam2025-05-04 08:42 Sierras kvinnotjusare går i Steam-pension. |
Sony har stoppat Sackboy i säcken2025-05-03 15:34 Rör inte vår Sackboy! |
Avtäcks ett nytt Europa Universalis nästa vecka?2025-05-03 10:01 Paradox jobbar på ett nytt stort strategispel under kodnamnet ”Caesar”. |