Crazy Taxi (1999)
-
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/crazy-taxi
<==========| -
|==========>
Format: PS3
Rating: 3Comment:
För ett par år sedan var jag less på trögstartade moderna spel där man tvingades titta igenom filmsekvenser i två timmar (känns det som) följt av en två timmar lång astråkig tutorial som utgår ifrån att man aldrig har rört ett tv-spel i sitt liv och övertydligheten hänger kvar resten av spelet. Jag införskaffade då ett Dreamcast och det första spelet jag fastnade för var Crazy Taxi och än i dag är det det spel som jag värderar högst till maskinen tillsammans med Tony Hawk’s Pro Skater 2.Det var så befriande med ett spel som bara sätter igång direkt utan några som helst instruktioner. Nu är konceptet så pass enkelt att det inte behövs, men generellt var spelen så på den tiden. Var man osäker på något efter att ha börjat spela så fick man slå upp det i manualen. Fysiska manualer saknar jag förvisso inte, har hellre hjälpavsnitt direkt i spelet, men jag avskyr för mycket dialog och att konstant bli hållen i handen. Inte ens när jag var ett barn gillade jag att bli behandlad som ett, än mindre nu.
Den som har spelat GTA 3, Vice City eller San Andreas vet vad det här handlar om, plocka upp kunder i din taxibil och kör dem till deras destination. That’s it. Skillnaden här är att det helt kretsar kring det, tempot är högre och spelet har den där härliga 90-talsarkadkänslan just eftersom det är ett arkadspel från början. Det finns ett par trick man måste lära sig för att nå de högre poängen, i synnerhet att kunna boosta, vilket jag faktiskt fortfarande inte lyckas göra konsekvent, det krävs en viss tajming. Lyckligtvis finns det några roliga bonusbanor där man kan träna in dessa trick (ja, icke-påtvingad tutorial vid sidan av som samtidigt är roliga att spela har jag inget emot).
Versionen jag har upplevt den här gången är PS3-versionen emulerad genom PS Now streamat på en PS4. Detta är första gången jag provar PS Now och jag är mycket imponerad. Jag är kanske inte så känslig, men fördröjningar var inget jag tänkte på, vilket är ett gott betyg sett till spelets höga tempo. Ett bra test av vad tekniken går för helt klart, men i och med att det är ett gammalt spel gissar jag att det går fortare att ta emot all data. Vad jag däremot är lite besviken på är PS3-konverteringen i sig då soundtracket är utbytt. Kosta vad det kosta vill, de borde ha löst licenserna till Offspring-låtarna. Jag tyckte att de till en början var tjatiga, men efter några omgångar till blir det svårt att tänka sig Crazy Taxi utan Offspring och mycket riktigt ger de nya låtarna inte alls samma känsla, även om det egentligen inte är något större fel på dem. Dessutom heter restaurangerna inte längre Pizza Hut eller KFC, de har i stället generiska namn.
Det finns två banor med det huvudsakliga upplägget och där är den som kallas “Arcade Mode” överlägsen. Märkligt nog mycket tack vare att den är väldigt linjär. Det finns till och med en bonusbana där man ska rejsa igenom hela banan på tid, vilket är ganska talande för hur linjär den är. Till en början störde jag mig lite på det, att den var avlång i stället för bred där man hade kunnat åka kors och tvärs, men efter att ha provat den andra banan, Original Mode, så förstår jag varför. Problemet är att det enda man har som hjälpmedel när man ska navigera sig fram är en stor pil, ingen karta eller liknande, och i Original Mode händer det ofta att pilen är vilseledande, att man leds in i återvändsgränder om man följer den. Banan är sämre designad rent i allmänhet, det finns en tunnelbana man kan råka hamna i och gör man det hamnar man förmodligen längre ifrån sin destination än när man startade när man väl har hittat ut.
Jag hade i övrigt gärna sett mer variation på destinationerna. Det tråkiga är att samma personer alltid vill åka till samma ställe och de står dessutom också alltid på samma ställen, vilket gör att ens rutter oftast blir väldigt lika varandra. Man börjar ofta med att plocka upp den som står närmast och detsamma när man har nått den personens slutdestination och så fortsätter det. Åtminstone som tillval hade jag velat ha slumpade destinationer och taxikunder.
Problemen till trots, jag älskar Crazy Taxi, det är ren spelglädje, men avsaknandet av originalsoundtracket förhindrar det från att nå ett högre betyg. Det är underbart kul att kryssa sig fram bland bilar i hög fart och det är just därför jag värderar det här högre än uppföljaren. I tvåan så har en hoppknapp tillkommit, vilket tillför nya möjligheter, men det gör det alldeles för lätt att helt enkelt hoppa över mötande trafik i stället för att kryssa sig igenom den.
<==========|
-
|==========>
Source:
https://www.mobygames.com/game/doom___
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/crazy-taxi
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/my-time-at-portia
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/steamworld-quest-hand-of-gilgamech
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/switch/mario-rabbids-kingdom-battle
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/super-mario-odyssey
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/mutant-year-zero-road-to-eden
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/minesweeper-genius
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/jurassic-world-evolution
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/up
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/detroit-become-human
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/south-park-the-fractured-but-whole
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/super-stardust-ultra
<==========| -
|==========>
Source: https://www.metacritic.com/game/playstation-3/winter-stars
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/scribblenauts-showdown
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/far-cry-5
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/minit
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/bioshock-2
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/word-sudoku-by-powgi
<==========|
Senaste inläggen från UEX
Nyheter
Formel 1-resultat: McLaren dominerar Miami Grand Prix och Oscar Piastri fortsätter att imponera2025-05-04 23:31 McLarens Formel 1-dominans 2025 fortsätter i det grumliga men kontroversiella Miami Grand Prix, och det blir tydligt att Oscar Piastri är en seriös utmanare till titeln. Australiensaren har vunnit tre Grand Prix i rad, fyra av årets sex hittills, och har överträffat sin teamkamrat Lando Norris, som förra året var den enda som kunde detronisera Max Verstappen.
Det börjar se mörkt ut för alla andra än Piastri (131 poäng), Norris (115 poäng), Verstappen (99 poäng) och Russell (93) för att ha verkliga chanser att slåss om förartiteln. Femma är Charles Leclerc, långt efter (53 poäng). Bland de fyra främsta är avståndet dock kort, men om Piastri håller denna nivå måste han vänja sig vid att se alla genom bakrutan. Nästa stopp i Formel 1, det första av två stopp i Italien, Emilia-Romagna Grand Prix, den 18 maj. <bild></bild> |
Tim Sweeney avslöjar detaljer om Unreal Engine 62025-05-04 21:55 Trots att Unreal Engine 5 bara är tre år gammal så snackas det redan friskt om dess efterföljare, föga förvånande benämnd som Unreal Engine 6. "There are different bits of development that are only in one area of Unreal Engine, and they are not applied to both. For instance, not all of the features are available in Fortnite" Vidare så betonade Sweeney att Unreal Engine 6 kommer att vara betydligt enklare att arbeta i och möjliggöra en framtid där utvecklare kan skapa spel för alla plattformar, med bara en enda kodbas. Motorn ska inte heller vara en fullständig omarbetning utan mer ses som en naturlig vidareutveckling av den nuvarande, som med lite tur kommer att finnas tillgänglig att testa på inom två till tre år. Spana in intervjun i sin helhet nedan. UE6-snacket börjar vid 3:21. "It's a few years away. We could be seeing preview versions 2-3 years from now" Har du erfarenhet av att arbeta med UE5 och vad tycker du om dessa påstådda förbättringar som Sweeney pratar om? <social>https://www.youtube.com/watch?v=477qF6QNSvc</social> |
Paradox ska avslöja ett nytt storslaget strategispel den 8 maj2025-05-04 19:30 Under den kommande veckan kommer Paradox att avslöja ett nytt strategispel. Det går under namnet Project Caesar. Om det är {Europa Universalis} V, Imperator Rome II eller något helt nytt återstår att se. Så här skriver Paradox på sin officiella Youtube-kanal: |
Casper Ruud vinner karriärens bästa titel i Madrid över Jack Draper i en rafflande final2025-05-04 19:28 En riktig rysare ägde rum i Madrid, en av de bästa och jämnaste Madrid Open-finalerna på senare år, som till slut såg Casper Ruud lyfta titeln i Caja Mágica över den senaste Indian Wells-vinnaren Jack Draper, och slutade 7-5, 3-6, 6-4. |
Kingdom Come: Deliverance 2 har sålts i tre miljoner exemplar2025-05-04 19:26 Det är på dagen tre månader sedan Kingdom Come: Deliverance 2 hade release och på denna tiden har man lyckats sälja tre miljoner exemplar. Warhorse Studios strålande uppföljare fick finfina betyg - så även av oss och du kan läsa vår recension här. |
EA omfördelar resurserna från Codemasters till andra projekt2025-05-04 15:00 ...och detta leder också till fler uppsägningar. |
Morrowind-modden Tamriel Rebuilt får nytt material2025-05-04 11:00 Gammalt blir nytt och större. |
De klassiska Leisure Suit Larry-spelen tas bort från Steam2025-05-04 08:42 Sierras kvinnotjusare går i Steam-pension. |
Sony har stoppat Sackboy i säcken2025-05-03 15:34 Rör inte vår Sackboy! |
Avtäcks ett nytt Europa Universalis nästa vecka?2025-05-03 10:01 Paradox jobbar på ett nytt stort strategispel under kodnamnet ”Caesar”. |