• Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Logga in
  • Logga in
  • Sök
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära

Super Mario Odyssey (2017)

Recensioner
a-uex7-spel
1
2
235
Laddar fler inlägg
  • Äldst till nyaste
  • Nyaste till äldst
  • Flest röster
Svara
  • Svara som ämne
Logga in för att posta
Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
  • Jenkler
    Jenkler Senaste redigerad av Mikael 3 aug. 2022 20:43 22 aug. 2019 11:34

    |==========>
    Source: https://www.mobygames.com/game/super-mario-odyssey
    <==========|

    Jenkler IT AB - Er leverantör för e-handel, hemsidor och IT-support - 073-731 76 64

    Ett svar Senaste svaret Svara Citera 0
    • Michael
      Michael Senaste redigerad av 22 aug. 2019 11:35

      |==========>
      Format: NS
      Rating: 4

      Comment:
      Från Nintendo DS till och med Wii U hade jag ett nästan tio år långt uppehåll från Nintendos konsoler. Jag gillar att spela på det traditionella sättet med handkontroll och knappar, inte pekskärm eller rörelsekänsliga fjärrkontroller. När Nintendo Switch sedan dök upp blev jag sugen på att återvända till Nintendo, traditionellt spelande verkade vara i fokus! Dessutom var jag ju givetvis tvungen att skaffa Zelda: Breath of the Wild och som det levererade. Av samma anledning, att få spela Zelda, skaffade jag en Gamecube 2006, men det Zelda levererade inte.

      Visst har även Switch rörelsekänsliga kontroller och pekskärm, men det ser jag faktiskt oftast inte som en nackdel. Tvärtom, det är vad jag gillar med Switch, att den är så mångsidig. Det går att spela hemma på tv:n eller bärbart på flyget, det går att spela med pekskärm, rörelsekänslighet eller vanliga spakar och knappar. Det går till och med att dela upp handkontrollen i två delar – och vips så har man två kontroller!

      I Super Mario Oddysey förordas det att man spelar med den vanliga kontrollern och sveper den åt olika håll för att utföra trick med Marios hatt. Detta är spelets största brist i mina ögon. Jag provade att spela på det rekommenderade sättet, men i och med att jag sitter en bit ifrån konsolen registrerar den mina knapptryckningar och framför allt mina rörelser dåligt. Jag valde därför att spela med Pro Controller, vilket jag föredrar i vilket fall som helst, det är en väldigt trevlig handkontroll. Problemet är bara att flera viktiga trick måste utföras genom att svepa kontrollern åt olika håll och då är det sällan Mario gör som jag vill. Precisionen i knapptryck är svåra att konkurrera med. Tyvärr förstör det här ganska mycket av spelupplevelsen, även om kontrollen givetvis är klanderfri i övrigt. Många rörelser kan utföras med både rörelser eller knapptryck så jag förstår inte varför det inte gäller alla rörelser, flera knappar används ju inte alls.

      Men samtidigt som rörelsekänsligheten är på väg att dra ner betyget så drar briljansen i Marios hatt upp det igen. Det är helt enkelt svinkul att kasta in hatten i en fiende och ta över kontrollen över den. Bland dessa fiender återfinns många klassiker som hammarkastande sköldpadda, fiskar, goombas (kan staplas och har bättre grepp på is!) och rusande amerikansk fotbollsspelare. Riktigt kul på sista banan där varje segment i rask takt måste tas igenom genom att styra någon av spelets fiender.

      Spelet går ut på att samla månar och har man samlat tillräckligt många kan man tanka in dem i sitt skepp och sätta fart mot nästa bana. Här hittar vi spelets näst största minus. Det hade varit mycket roligare om det som i till exempel Jak and Daxter eller Super Mario 64 krävdes ett visst antal samlargrejer för att ta sig vidare och var man hittar dem spelar ingen roll, här måste man som sagt hitta ett visst antal på varje enskild bana. Jag hade varit okej med detta om det vore så att man behövde typ 150 månar för att få åka till sista banan, men det finns inget sådant. Detta medför att det finns ingen anledning att återbesöka gamla banor för att samla, såvida man inte tänker samla alla månar för sakens skull. Det vore säkert kul, men det är inget jag kommer att göra nu, det får räcka med att jag har gjort det i Mario 64.

      För att vara ett 3D-plattformsspel är det ovanligt stort fokus på just plattformshoppande. Anledningen till att man inte ser det alltför mycket i 3D är för att precisionen är betydligt sämre jämfört med 2D. Detta blir främst uppenbart de gånger man behöver hoppa på fienders huvuden. Ofta brukar brister i precisionen kompenseras med ett dubbelhopp, men inte i Super Mario Odyssey, inte mer än att man kan kasta hatten åt sidan i luften och på så sätt korrigera sin position något. Inget av detta ser jag som något minus, tvärtom är det kul med klassiskt plattformande i 3D, men det tar lite tid att vänja sig vid. Stort plus för att i stort sett alla rörelser från Super Mario 64 lever kvar.

      Banorna är varierade och håller hög klass, även om vissa känns lite för linjära för min smak. Bosstriderna är riktigt roliga, även om de återigen till viss del förstörs av rörelsekontrollerna. Mest taggad var jag ju på stadsbanan, New Donk City, som var i fokus i trailern. Uppenbarligen kände sig utvecklarna på sig hur sugen jag var på banan då de retas om att man ska få besöka den både en och två gånger. Den första gången genom att hoppa in i en tavla på en annan bana som tar en till staden, men för långt bort från huvudön för att man ska kunna ta sig dit. Den andra gången är man på väg dit med skeppet, men den skjuts ner. När jag väl äntligen fick komma dit på riktigt levde den upp till förväntningarna, spelets roligaste bana. Fler stadsbanor till Mario, tack!

      För övrigt håller jag på att lära mig tyska just nu och valde därför att spela igenom spelet med tysk text, vilket fick mig att inse något intressant. I och med att min tyska fortfarande är usel fattade jag endast bråkdelar av dialogen, vilket gjorde att jag i timmar fastnade i en skogsdunge jag inte kunde ta mig ifrån. När jag senare med hjälp av Google Translate kunde uppfatta vad som sades kunde jag ta mig därifrån på en gång. Jag har alltid uppfattat det så att spel från 90-talet var svårare och lät spelaren upptäcka mer på egen hand utan att övertydligt förklara allt, vilket jag fortfarande anser till viss del är sant, men dels är det nog också så att i och med att min engelska var bristfällig på den tiden så förstod jag helt enkelt inte instruktionerna…
      <==========|

      Ett svar Senaste svaret Svara Citera 1
      • 1 / 1
      global:pagination.out_of, 1, 2
      • Första inlägget
        1/2
        Sista inlägget
      • Far Cry 5 (2018)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/far-cry-5
        <==========|

        Recensioner
        21 juli 2019 12:17
      • Minit (2018)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/minit
        <==========|

        Recensioner
        11 feb. 2019 12:02
      • BioShock 2 (2010)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/bioshock-2
        <==========|

        Recensioner
        8 feb. 2019 15:18
      • Word Sudoku (2014)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/word-sudoku-by-powgi
        <==========|

        Recensioner
        28 jan. 2019 18:57
      • Doom (2016)

        Mattias

        |==========>
        Source:
        https://www.mobygames.com/game/doom___
        <==========|

        Recensioner
        2 sep. 2022 11:43
      • Broken Sword 5: The Serpent's Curse (2013)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
        <==========|

        Recensioner
        5 aug. 2022 21:27
      • Crazy Taxi (1999)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/crazy-taxi
        <==========|

        Recensioner
        2 jan. 2020 11:05
      • My Time at Portia (2019)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/my-time-at-portia
        <==========|

        Recensioner
        4 dec. 2019 13:01
      • SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech (2019)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/steamworld-quest-hand-of-gilgamech
        <==========|

        Recensioner
        26 nov. 2019 14:03
      • Mario + Rabbids: Kingdom Battle (2017)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/switch/mario-rabbids-kingdom-battle
        <==========|

        Recensioner
        10 sep. 2019 08:29
      • Super Mario Odyssey (2017)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/super-mario-odyssey
        <==========|

        Recensioner
        22 aug. 2019 11:35
      • Mutant Year Zero: Road to Eden (2018)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/mutant-year-zero-road-to-eden
        <==========|

        Recensioner
        14 aug. 2019 11:37
      • Minesweeper Genius (2019)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/minesweeper-genius
        <==========|

        Recensioner
        21 juli 2019 13:49
      • Jurassic World Evolution (2018)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/jurassic-world-evolution
        <==========|

        Recensioner
        21 juli 2019 13:43
      • Up (2009)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/up
        <==========|

        Recensioner
        21 juli 2019 13:32
      • Detroit: Become Human (2018)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/detroit-become-human
        <==========|

        Recensioner
        21 juli 2019 13:26
      • South Park: The Fractured But Whole (2017)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/south-park-the-fractured-but-whole
        <==========|

        Recensioner
        21 juli 2019 13:13
      • Super Stardust Ultra (2015)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/super-stardust-ultra
        <==========|

        Recensioner
        21 juli 2019 13:04
      • Winter Stars (2011)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.metacritic.com/game/playstation-3/winter-stars
        <==========|

        Recensioner
        21 juli 2019 12:58
      • Scribblenauts Showdown (2018)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/scribblenauts-showdown
        <==========|

        Recensioner
        21 juli 2019 12:36
      • Far Cry 5 (2018)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/far-cry-5
        <==========|

        Recensioner
        21 juli 2019 12:17
      • Minit (2018)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/minit
        <==========|

        Recensioner
        11 feb. 2019 12:02
      • BioShock 2 (2010)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/bioshock-2
        <==========|

        Recensioner
        8 feb. 2019 15:18
      • Word Sudoku (2014)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/word-sudoku-by-powgi
        <==========|

        Recensioner
        28 jan. 2019 18:57
      • Doom (2016)

        Mattias

        |==========>
        Source:
        https://www.mobygames.com/game/doom___
        <==========|

        Recensioner
        2 sep. 2022 11:43
      • Broken Sword 5: The Serpent's Curse (2013)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
        <==========|

        Recensioner
        5 aug. 2022 21:27
      • Crazy Taxi (1999)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/crazy-taxi
        <==========|

        Recensioner
        2 jan. 2020 11:05
      • My Time at Portia (2019)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/my-time-at-portia
        <==========|

        Recensioner
        4 dec. 2019 13:01
      PrevNext
      1
      2
      3
      4
      5



      Senaste inläggen från UEX

      • |==========>
        Completed: 2022-08-29
        Format: Stadia
        Rating: 4

        Comment:
        Bra uppdatering av klassisk fps. Har inte klarat orginalet, men av det jag spelar kanske denna är mer aktionbetonad. Minns orginalet som lite mer mörk och kuslig.

        Bra kontroll och intressanta fiender. Gillade kanske mindre utforskningsdelarna med att leta utgångar och keycards samt kanske lite för bloated (läs moderna) spelmekaniker med level-ups för allt möjligt, items (som jag sällan använde) samt alt-funktioner för alla vapen. Kunde strömlinjeformat det mer. Också spelstorys verkar vara en lost art. Verkar vara skriven efter filosofin "tell don't show". Det mesta hade hört hemma i manualen på 90-talet. Överlag väger dock gameplayen upp det. Klarade det på svårighetsnivå "hurt me plenty" för att få lite mer utmaning

        Får se om jag ger mig på uppföljaren eller om jag är nöjd ett tag.
        <==========|

        2 sep. 2022 11:43 • läs mer
      • |==========>
        Source:
        https://www.mobygames.com/game/doom___
        <==========|

        2 sep. 2022 11:31 • läs mer
      • |==========>
        Format: PS4

        Comment:
        Under tonåren hittade jag peka-och-klicka-äventyrsgenren efter tips i speltidningen Super Play och blev omedelbart förälskad, så pass förälskad att jag i den senare tonåren bestämde mig för att göra ett eget (och blir än i dag imponerad av den fantasirikedomen jag hade då). Det urspårade Sam & Max Hit the Road samt framför allt Day of the Tentacle blev snabbt mina favoriter, inte minst tack vare den lysande humorn, även om jag i ärlighetens namn inte är säker på om jag klarade någon av dem. Hur mycket jag än tycker om genren så dras de med en del problem och det är en viss tröskel att påbörja ett, jag vet nämligen att de kommer att bli en stundtals frustrerande upplevelse, i synnerhet om spelet har några år på nacken. Jag är ganska dålig på dessa spel, men jag tror ändå att många kommer att känna igen sig i min beskrivning som följer.

        De äldre peka-och-klicka-spelen börjar alltid trevligt där man sugs in i upplevelsen och ständigt gör framsteg. Sedan blir allt bara värre, man får tillgång till fler och fler rum att utforska samt fyller fickorna med fler och fler prylar. Jag kommer att köra fast förr eller senare och desto senare i spelet jag kommer så kommer det att hända desto oftare, till slut efter varje litet framsteg. När jag sedan blir desperat går jag tillbaka till varje rum jag tidigare har besökt och interagerar med varenda liten detalj med varenda pryl med förhoppningen att jag ska springa på någon långsökt lösning som jag omöjligen kan ha tänkt på. Tidigare nämnda Sam & Max hade en del sådana lösningar vill jag minnas, just för att det var ganska urspårat så var även en del pussellösningar det också. Långsökta med andra ord.

        Ofta slutade det med att jag efter mycket om och men tog hjälp av en guide, men det var ungefär där jag tröttnade på spelen. Antingen visade det sig att lösningen var så pass enkel att jag blev besviken på mig själv och kunde inte njuta av upplevelsen längre, eller så hade jag antingen missat att en två pixlar bred pryl var klickbar eller så var lösningen så pass långsökt att det i princip var omöjligt att komma på. Även i de två sistnämnda fallen tröttnade jag på spelen eftersom de medförde att jag konstant såg guiden som en lätt utväg varje gång jag körde fast då jag alltid befarade långsökta lösningar, vilket tog bort allt det roliga från upplevelsen.

        Broken Sword 5 inhandlade jag fysiskt till PS4 för några veckor sedan och det har varit ett kärt återseende till genren. Visst har jag spelat igenom Telltales tre någorlunda moderna och småroliga episodbaserade Sam & Max-spel från 00-talet, men Broken Sword 5 toppar dessa med råge.

        Det är ett peka-och-klicka-äventyr med allt det bästa från 90-talets spel i genren moderniserat till en genomgående trevlig upplevelse. Visst körde jag fast även här i kortare stunder, men det är ju faktiskt något positivt att allt inte är strömlinjeformat, utan man får tänka till lite och ibland prova sig fram. Det som skiljer sig här från många gamla spel är att man oftast är begränsad till en eller två rum och vet då att lösningen finns alldeles i närheten av där man befinner sig.

        Därtill bjuds det på ett fåtal riktigt utmanande, minnesvärda och väldesignade pussel. Jag tvingades ta till det inbyggda ledtrådssystemet (mycket trevligt tillskott) vid ett tillfälle, men inte ens fyra av fem ledtrådar gav mig tillräckligt hjälp på traven. Den som har spelat spelet vet precis vilket pussel jag pratar om, jag lyckades lista ut de flesta ord på egen hand utan hjälp, men ett fåtal av dem var så pass extrema att jag inte ens förstod hur man skulle kunna komma fram till det (utan hjälp) ens efter att jag fått hela svaret i den femte och sista ledtråden och kunde titta på pusslet med nya, fräscha ögon. Jag är inte ens säker på att en promille av spelarna klarar av det utan hjälp. Jag gillade verkligen grundtanken med pusslet, att med hjälp av översatta glyfer skulle luska ut vad andra glyfer betydda, men vissa ord var bara för extremt svåra. Långsökta vågar jag nog påstå.

        Men jag är överlag jättenöjd med upplevelsen, grafiken är fantastiskt vacker, de europeiska miljöerna är väldigt gemytliga och jag hann bli småkär i fransyskan Nico, Georges charmiga följeslagare. Jag kan rekommendera spelet till samtliga som är sugna på ett peka-och-klicka-äventyr i klassisk stil med nödvändiga moderniseringar. Jag nådde eftertexterna i går kring midnatt och när ett spel lämnar ett bestående intryck efter sig vet man att man har spelat igenom någonting väldigt, väldigt bra.
        <==========|

        5 aug. 2022 21:27 • läs mer
      • |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
        <==========|

        5 aug. 2022 21:21 • läs mer
      • |==========>
        Format: PS3
        Rating: 3

        Comment:
        För ett par år sedan var jag less på trögstartade moderna spel där man tvingades titta igenom filmsekvenser i två timmar (känns det som) följt av en två timmar lång astråkig tutorial som utgår ifrån att man aldrig har rört ett tv-spel i sitt liv och övertydligheten hänger kvar resten av spelet. Jag införskaffade då ett Dreamcast och det första spelet jag fastnade för var Crazy Taxi och än i dag är det det spel som jag värderar högst till maskinen tillsammans med Tony Hawk’s Pro Skater 2.

        Det var så befriande med ett spel som bara sätter igång direkt utan några som helst instruktioner. Nu är konceptet så pass enkelt att det inte behövs, men generellt var spelen så på den tiden. Var man osäker på något efter att ha börjat spela så fick man slå upp det i manualen. Fysiska manualer saknar jag förvisso inte, har hellre hjälpavsnitt direkt i spelet, men jag avskyr för mycket dialog och att konstant bli hållen i handen. Inte ens när jag var ett barn gillade jag att bli behandlad som ett, än mindre nu.

        Den som har spelat GTA 3, Vice City eller San Andreas vet vad det här handlar om, plocka upp kunder i din taxibil och kör dem till deras destination. That’s it. Skillnaden här är att det helt kretsar kring det, tempot är högre och spelet har den där härliga 90-talsarkadkänslan just eftersom det är ett arkadspel från början. Det finns ett par trick man måste lära sig för att nå de högre poängen, i synnerhet att kunna boosta, vilket jag faktiskt fortfarande inte lyckas göra konsekvent, det krävs en viss tajming. Lyckligtvis finns det några roliga bonusbanor där man kan träna in dessa trick (ja, icke-påtvingad tutorial vid sidan av som samtidigt är roliga att spela har jag inget emot).

        Versionen jag har upplevt den här gången är PS3-versionen emulerad genom PS Now streamat på en PS4. Detta är första gången jag provar PS Now och jag är mycket imponerad. Jag är kanske inte så känslig, men fördröjningar var inget jag tänkte på, vilket är ett gott betyg sett till spelets höga tempo. Ett bra test av vad tekniken går för helt klart, men i och med att det är ett gammalt spel gissar jag att det går fortare att ta emot all data. Vad jag däremot är lite besviken på är PS3-konverteringen i sig då soundtracket är utbytt. Kosta vad det kosta vill, de borde ha löst licenserna till Offspring-låtarna. Jag tyckte att de till en början var tjatiga, men efter några omgångar till blir det svårt att tänka sig Crazy Taxi utan Offspring och mycket riktigt ger de nya låtarna inte alls samma känsla, även om det egentligen inte är något större fel på dem. Dessutom heter restaurangerna inte längre Pizza Hut eller KFC, de har i stället generiska namn.

        Det finns två banor med det huvudsakliga upplägget och där är den som kallas “Arcade Mode” överlägsen. Märkligt nog mycket tack vare att den är väldigt linjär. Det finns till och med en bonusbana där man ska rejsa igenom hela banan på tid, vilket är ganska talande för hur linjär den är. Till en början störde jag mig lite på det, att den var avlång i stället för bred där man hade kunnat åka kors och tvärs, men efter att ha provat den andra banan, Original Mode, så förstår jag varför. Problemet är att det enda man har som hjälpmedel när man ska navigera sig fram är en stor pil, ingen karta eller liknande, och i Original Mode händer det ofta att pilen är vilseledande, att man leds in i återvändsgränder om man följer den. Banan är sämre designad rent i allmänhet, det finns en tunnelbana man kan råka hamna i och gör man det hamnar man förmodligen längre ifrån sin destination än när man startade när man väl har hittat ut.

        Jag hade i övrigt gärna sett mer variation på destinationerna. Det tråkiga är att samma personer alltid vill åka till samma ställe och de står dessutom också alltid på samma ställen, vilket gör att ens rutter oftast blir väldigt lika varandra. Man börjar ofta med att plocka upp den som står närmast och detsamma när man har nått den personens slutdestination och så fortsätter det. Åtminstone som tillval hade jag velat ha slumpade destinationer och taxikunder.

        Problemen till trots, jag älskar Crazy Taxi, det är ren spelglädje, men avsaknandet av originalsoundtracket förhindrar det från att nå ett högre betyg. Det är underbart kul att kryssa sig fram bland bilar i hög fart och det är just därför jag värderar det här högre än uppföljaren. I tvåan så har en hoppknapp tillkommit, vilket tillför nya möjligheter, men det gör det alldeles för lätt att helt enkelt hoppa över mötande trafik i stället för att kryssa sig igenom den.
        <==========|

        2 jan. 2020 11:05 • läs mer

      Nyheter

      0,1 % har platinatrofén i Balatro – PS5-arkitekten är en av dem2025-05-27 18:01
      Mark Cerny i exklusiv klubb.
      HBO presenterar skådespelarna för Harry, Ron och Hermione2025-05-27 17:41

      HBO har, efter en omfattande castingprocess bestående av över 30 000 brittiska barn, kommit fram till vilka tre som framgent kommer att axla rollerna som Harry Potter, Ron Weasley och Hermione Granger i den nya TV-serien. De lyckliga tre vars liv antagligen för evigt nu kommer att förändras är: Dominic McLaughlin (Harry), Alastair Stout (Ron) och Arabella Stanton (Hermione).

      Som vi tidigare vet planeras serien bli en trogen adaption av de sju böckerna, med en säsong per bok där man ämnar att fördjupa sig i berättelsen på ett helt annat sätt än vad filmerna gjorde.

      Bland de vuxna rollerna ser vi John Lithgow som Albus Dumbledore, Paapa Essiedu som Severus Snape, Janet McTeer som Minerva McGonagall och Nick Frost som Rubeus Hagrid. Inspelningen börjar i sommar och premiären av den första säsongen kommer att äga rum någon gång nästa år.

      Vad tror du om denna nya trio, har de hittat rätt skådisar?

      <bild></bild>


      Man gripen efter att bil rammar folkmassan vid Liverpools titelparad2025-05-27 17:26

      De senaste nyheterna om Storbritannien. Tack vare brittisk polis vet vi nu att en 53-årig man har gripits misstänkt för mordförsök och rattfylleri efter att en bil kört på dussintals under Liverpools segerparad i Premier League.


      • Du kanske är intresserad: Bil rammar publiken under Liverpools titelparad.



      Polisen bekräftade att 11 personer fortfarande är inlagda på sjukhus i stabilt tillstånd, medan resten har behandlats och släppts. Händelsen, som inträffade i slutet av rutten, tros vara isolerad och inte kopplad till terrorism. Men kolla in mer info i den här videon.

      <bild>Man gripen efter att bil rammar folkmassan vid Liverpools titelparad</bild>


      EU lanserar en vapenfond på 150 miljarder euro på grund av oro för säkerheten2025-05-27 17:20

      De senaste nyheterna om Europeiska unionen. Vi vet nu att EU:s ministrar på tisdagen formellt godkände en fond på 150 miljarder euro, kallad Security Action for Europe (SAFE), som är avsedd att finansiera gemensamma försvarsprojekt genom EU-stödda lån.

      Initiativet speglar en växande oro över ett potentiellt ryskt hot och osäkerhet om USA:s framtida militära stöd. Med en stark "köp europeisk"-klausul syftar systemet också till att stärka kontinentens försvarsindustri. Kolla in det officiella pressmeddelandet här.

      <bild>Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg och Europeiska rådets ordförande Charles Michel anländer för att delta i en videokonferens om säkerhet och försvar i Bryssel, Belgien den 26 februari 2021</bild>


      Tyskland signalerar brytning med Israel på grund av Gazas agerande2025-05-27 17:10

      De senaste nyheterna om Israel och Palestina. Tyskland utfärdade på tisdagen sin starkaste varning hittills till Israel om den pågående konflikten i Gaza, och förbundskanslern och utrikesministern signalerade ett möjligt stopp för vapenexport som används i brott mot internationell rätt.

      Detta markerar en skarp vändning i Berlins stöd till Israel, drivet både av ett växande folkligt motstånd och en fördjupad humanitär oro. I takt med att Tyskland omvärderar sin hållning verkar det som om den bredare västerländska konsensusen om ovillkorligt stöd till Israel håller på att spricka.

      <social>https://www.youtube.com/watch?v=44jIsEq6fBo&ab_channel=FOCUSonline</social>

      <bild>Neumünster, Tyskland, 18 mars 2022, startskott för valkampanjen med CDU:s förbundsordförande Friedrich Merz som talman</bild>


      Clair Obscur: Expedition 33 säljer passande nog 3,3 miljoner exemplar på 33 dagar2025-05-27 16:35

      Det har gått exakt 33 dagar sedan Clair Obscur: Expedition 33 svepte in på marknaden och tog världens gamers med storm. Sandfall Interactives fantastiska rollspel - i vilket vi hittar tydliga influenser från Final Fantasy, Devil May Cry och Sekiro: Shadows Die Twice - har nu passerat 3,3 miljoner sålda exemplar.

      Detta markerar givetvis ännu en milstolpe för vad som redan beskrivs som en av årets största överraskningar, och utvecklarna försäkrar via Bluesky att det inte är ett skämt eller en PR-grej och skriver:

      "Seriously. As of today. We couldn't make that up."

      <social>https://bsky.app/profile/expedition33.bsky.social/post/3lq5u7no5522n</social>

      Att spelet dessutom finns tillgängligt via Xbox Game Pass har uppenbarligen inte hindrat köpsugna spelare från att lägga pengar på det, snarare tvärtom. Mottagandet, både kritiskt och kommersiellt, verkar ha överträffat Sandfalls allra mest optimistiska förväntningar.

      Det ryktas redan om att DLC kan vara på gång, även om inget är bekräftat ännu. Med tanke på de här siffrorna vore det nästan konstigt om vi inte får återvända till spelets unika värld inom en snar framtid.
      <bild>Läs vår recension av Clair Obscur: Expedition 33 här.</bild>


      Squadron 42 på PS5 och Xbox? Star Citizen-studion söker konsolkunniga2025-05-27 16:22
      Ett uttalat önskemål i platsannons.
      Left 4 Dead 2 för 10 kronor – Steam har zombie- och vampyr-rea!2025-05-27 15:08
      Levande död rea till 2 juni.
      Nintendo försvårar för Switch 2-scalpers i Japan2025-05-27 14:01
      Samarbetar med marknadsplatser.
      The Last of Us-avslutningen hade hälften av tittarna mot första säsongens2025-05-27 13:03
      Ledighet kan ha spökat.
       073-731 76 64   info@uex.se