Broken Sword 5: The Serpent's Curse (2013)
-
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
<==========| -
|==========>
Format: PS4Comment:
Under tonåren hittade jag peka-och-klicka-äventyrsgenren efter tips i speltidningen Super Play och blev omedelbart förälskad, så pass förälskad att jag i den senare tonåren bestämde mig för att göra ett eget (och blir än i dag imponerad av den fantasirikedomen jag hade då). Det urspårade Sam & Max Hit the Road samt framför allt Day of the Tentacle blev snabbt mina favoriter, inte minst tack vare den lysande humorn, även om jag i ärlighetens namn inte är säker på om jag klarade någon av dem. Hur mycket jag än tycker om genren så dras de med en del problem och det är en viss tröskel att påbörja ett, jag vet nämligen att de kommer att bli en stundtals frustrerande upplevelse, i synnerhet om spelet har några år på nacken. Jag är ganska dålig på dessa spel, men jag tror ändå att många kommer att känna igen sig i min beskrivning som följer.De äldre peka-och-klicka-spelen börjar alltid trevligt där man sugs in i upplevelsen och ständigt gör framsteg. Sedan blir allt bara värre, man får tillgång till fler och fler rum att utforska samt fyller fickorna med fler och fler prylar. Jag kommer att köra fast förr eller senare och desto senare i spelet jag kommer så kommer det att hända desto oftare, till slut efter varje litet framsteg. När jag sedan blir desperat går jag tillbaka till varje rum jag tidigare har besökt och interagerar med varenda liten detalj med varenda pryl med förhoppningen att jag ska springa på någon långsökt lösning som jag omöjligen kan ha tänkt på. Tidigare nämnda Sam & Max hade en del sådana lösningar vill jag minnas, just för att det var ganska urspårat så var även en del pussellösningar det också. Långsökta med andra ord.
Ofta slutade det med att jag efter mycket om och men tog hjälp av en guide, men det var ungefär där jag tröttnade på spelen. Antingen visade det sig att lösningen var så pass enkel att jag blev besviken på mig själv och kunde inte njuta av upplevelsen längre, eller så hade jag antingen missat att en två pixlar bred pryl var klickbar eller så var lösningen så pass långsökt att det i princip var omöjligt att komma på. Även i de två sistnämnda fallen tröttnade jag på spelen eftersom de medförde att jag konstant såg guiden som en lätt utväg varje gång jag körde fast då jag alltid befarade långsökta lösningar, vilket tog bort allt det roliga från upplevelsen.
Broken Sword 5 inhandlade jag fysiskt till PS4 för några veckor sedan och det har varit ett kärt återseende till genren. Visst har jag spelat igenom Telltales tre någorlunda moderna och småroliga episodbaserade Sam & Max-spel från 00-talet, men Broken Sword 5 toppar dessa med råge.
Det är ett peka-och-klicka-äventyr med allt det bästa från 90-talets spel i genren moderniserat till en genomgående trevlig upplevelse. Visst körde jag fast även här i kortare stunder, men det är ju faktiskt något positivt att allt inte är strömlinjeformat, utan man får tänka till lite och ibland prova sig fram. Det som skiljer sig här från många gamla spel är att man oftast är begränsad till en eller två rum och vet då att lösningen finns alldeles i närheten av där man befinner sig.
Därtill bjuds det på ett fåtal riktigt utmanande, minnesvärda och väldesignade pussel. Jag tvingades ta till det inbyggda ledtrådssystemet (mycket trevligt tillskott) vid ett tillfälle, men inte ens fyra av fem ledtrådar gav mig tillräckligt hjälp på traven. Den som har spelat spelet vet precis vilket pussel jag pratar om, jag lyckades lista ut de flesta ord på egen hand utan hjälp, men ett fåtal av dem var så pass extrema att jag inte ens förstod hur man skulle kunna komma fram till det (utan hjälp) ens efter att jag fått hela svaret i den femte och sista ledtråden och kunde titta på pusslet med nya, fräscha ögon. Jag är inte ens säker på att en promille av spelarna klarar av det utan hjälp. Jag gillade verkligen grundtanken med pusslet, att med hjälp av översatta glyfer skulle luska ut vad andra glyfer betydda, men vissa ord var bara för extremt svåra. Långsökta vågar jag nog påstå.
Men jag är överlag jättenöjd med upplevelsen, grafiken är fantastiskt vacker, de europeiska miljöerna är väldigt gemytliga och jag hann bli småkär i fransyskan Nico, Georges charmiga följeslagare. Jag kan rekommendera spelet till samtliga som är sugna på ett peka-och-klicka-äventyr i klassisk stil med nödvändiga moderniseringar. Jag nådde eftertexterna i går kring midnatt och när ett spel lämnar ett bestående intryck efter sig vet man att man har spelat igenom någonting väldigt, väldigt bra.
<==========|
-
|==========>
Source:
https://www.mobygames.com/game/doom___
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/crazy-taxi
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/my-time-at-portia
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/steamworld-quest-hand-of-gilgamech
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/switch/mario-rabbids-kingdom-battle
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/super-mario-odyssey
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/mutant-year-zero-road-to-eden
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/minesweeper-genius
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/jurassic-world-evolution
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/up
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/detroit-become-human
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/south-park-the-fractured-but-whole
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/super-stardust-ultra
<==========| -
|==========>
Source: https://www.metacritic.com/game/playstation-3/winter-stars
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/scribblenauts-showdown
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/far-cry-5
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/minit
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/bioshock-2
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/word-sudoku-by-powgi
<==========|
Senaste inläggen från UEX
Nyheter
Faith Kipyegon och Beatrice Chebet skriver om rekordböckerna i Eugene2025-07-06 19:43 Det är inte varje dag som ett land tar ett världsrekord... Låt Anole två världsrekord på samma träff. Men Kenya trotsade förväntningarna på ett spektakulärt sätt vid Prefontaine Classic i Eugene, Oregon. Faith Kipyegon och Beatrice Chebet, två av Kenyas mest dekorerade distanslöpare, chockade friidrottsvärlden genom att skriva om rekordböckerna med bara några timmars mellanrum. |
Gamepass kritiseras av utvecklare efter uppsägningarna inom Microsoft: "Elefanten i rummet"2025-07-06 19:29 Microsoft sade i veckan upp 9000 medarbetare där Xbox drabbades hårt i vågen som sköljde genom företaget. Utvecklaren The Initiative lades ned efter att ha tillbringat sju år med att starta om Perfect Dark, titeln Everwild från Rare är nu ett minne blott, anställda inom Raven Software och Sledgehammer Games - som agerat som supportstudios till Call of Duty fick en släng av sleven. Utöver detta flera underprojekt från Bethesda Softworks, däribland ett nytt FPS från Romero Games samt även ett nytt, icke utannonserat MMO från Bethesda själva; listan av drabbade kan tyvärr göras lång. |
Netflixserien Cyberpunk: Edgerunner är klar för en andra säsong2025-07-06 16:14 Säsong 2 är under produktion. |
Idag är det dags för Summer Games Done Quick2025-07-06 15:34 Sedan 2010, då det allra första evenemanget gick av stapeln, har Games Done Quick dragit in över 500 miljoner kronor till välgörande ändamål. Idag klockan 18.30 är det dags för årets sommarupplaga att dundra igång. Under en veckas tid, dygnet runt, kommer vi få se speedruns från spel som Metal Gear Solid 3: Snake Eater, Resident Evil 7, Super Mario 64 och många, många fler. |
Switch 2 Welcome Tour utvecklades av Mario Party-teamet2025-07-06 14:37 Just nu finns det bara två förstapartsspel tillgängliga till Switch 2: det självklara dragplåstret {Mario Kart World} och det betydligt mer udda och omdebatterade {Switch 2 Welcome Tour}. Sistnämnda är mer av en teknisk demonstration än ett klassiskt spel, men till skillnad från exempel som {Astro's Playroom} eller {Wii Sports} har det släppts som ett separat spel - ett beslut som flitigt diskuterats i sociala medier. |
Blizzard drar ur pluggen på mobilspelet Warcraft Rumble2025-07-06 14:00 Ios/Android-titeln Warcraft Rumble skulle ta Blizzards älskade strategispelsserie till telefonernas förlovade värld, men i själva verket mynnade det ut i en medelmåttig och enformig sörja fullproppad av mikrotransaktioner (i alla fall enligt Petter, som fick äran att recensera för snart två år sedan). Nu väljer Blizzard att dra ur pluggen och sluta uppdatera titeln. |
Rykte: Forza Motorsport finns inte längre2025-07-06 13:03 Fler nedläggningsrykten efter uppsägningarna. |
Bioware’s Anthem läggs ned för gott nästa år2025-07-06 09:05 Anthem tas ur respiratorn nästa år. |
Blizzard avslutar all support för Warcraft Rumble Archlight2025-07-05 16:21 Blizzard upptäcker att för få spelare hade mobiltelefoner... |
Dying Light-studion lägger ned två påbörjade spel2025-07-05 12:04 Men alla arbetare på Techland är säkra. |