Vad är sökmotoroptimering och är det nödvändigt?
-
Sökmotoroptimering
Det pratas väldigt mycket om SEO på webben idag. SEO står för sökmotoroptimering som är en gren inom internetmarknadsföring som går ut på att placera sin webbplats så högt upp som möjligt på sökmotorers sökresultatlistor på rätt sökord. Detta vill man göra för att få så många relevanta besökare som möjligt via Googles sökmotor som nästa alla i hela Sverige någon gång har använt eller andvänder dagligen.
SEO är ett akronym för det engelska begreppet Search Engine Optimization. Det svenska begreppet sökmotoroptimering används också ofta.
Vad man tänker på när man pratar om SEO
- Se till att webbplatsens uppbyggnad av interna URLer är konsekventa, relevanta och logiska. Endast en URL för varje innehåll.
- Skapande av webbplatskarta och/eller XML-karta för att förbättra indexering.
- Se till att sådana element som ramar, flash, javascript och AJAX inte negativt påverkar rankning eller indexering.
- Länkbygge: alla de olika metoder av införskaffande av rätt sorts inlänkar för att öka rankning.
- Länkbeten: skapande av innehåll som drar uppmärksamhet i bloggosfären, sociala nätverksidor, media och andra ställen för att få spontana naturliga inlänkar.
- Se till att webbplatsen eller utvalda undersidor har en så pass hög kvalitet att den naturligt rekommenderas av andra (med hjälp av länkar).
- Studie av webbplatsens statistik för att förbättra SEO.
- Hantera fall av straff eller negativa filter från Google eller andra sökmotorer.
- Se till att man använder sig av rätt domännamn både vad det gäller relevans, kraft, ålder och förtroende i Googles ögon.
- Forska fram vilka nyckelord som är rätt att satsa på.
- Optimering av webbplatsen gällande relevans. Innefattar sådana element som till exempel titelmärken, rubriker och brödtext.
- Skapandet av meta-märken på rätt sätt, unika för undersidor.
- Se till så att webbplatsens interna navigering är optimal för både indexering och distrubition av länkkraft för att till exempel dra nytta av den långa svansen.
Mer fakta
De som står bakom en sökmotor vill i allmänhet att sökresultaten ska vara så relevanta som möjligt för dem som söker på en viss fras (sökord/nyckelord), samtidigt som webbplatsägare å andra sidan vill ha relevanta besökare till sina webbplatser. Det är inte alls vettigt att sikta in sig mot massan av besökare utan att nå den målgrupp man söker. Sökmotorernas algoritmer utvecklas ständigt i syfte att förbättra sökresultatens relevans, medan webbplatsägarna försöker att finna och implementera metoder, metoder för sökmotoroptimering, för att göra att deras webbsidor av algoritmerna uppfattas som mer relevanta.
I sökmotorernas barndom figurerade enkla metoder för att påverka algoritmerna, såsom att fylla en webbsida med ord och namn som inte syntes för vanliga besökare (men däremot av sökmotorernas rangordningsalgoritmer), eller att upprepa ett visst ord i webbsidans titelrad, et cetera. Problemet med dessa metoder var att de i objektiv mening inte gjorde webbsidorna mer relevanta för besökare utan istället försämrade sökmotorernas sökresultat, varför rangordningsalgoritmerna med tiden ändrats så att användning av denna sorts sökmotoroptimering inte skulle premieras. Numera kan den typ av sökmotoroptimering straffas av sökmotorn med att webbplatsen helt stryks ur sökresultaten.
Sökmotorerna strävar numera efter att belöna sådana saker som är till nytta för surfaren, såsom god kvalitet, fyllighet, unikt och omfattande material samt användarvänlighet.
Sökmotorn Google, som i dagsläget i allmänhet anses vara den viktigaste sökmotorn att optimera för, använder sig bland annat av en algoritm som kallas PageRank för att mäta vilken status en viss sida har på nätet. Värdet av denna algoritm har på senare tid ifrågasatts då man kunnat konstatera att sidor med låg PageRank (på en skala 0–10 enligt Google Toolbar) kan ranka högre än sidor med hög PageRank. PageRank ses numera därför närmast som en indikator för vilket förtroende Google har för en webbplats. Google PageRank används även som värdering av en inkommande extern länk och ju högre siffra 1-10 man kan nå desto bättre PR-värde tar länken med sig till målsidan som i sin tur ger högre placering i sökmotorn.
Det finns mycket om detta ämne så jag har valt att skapa en helt ny kategori för detta.
-
SEO ligger mig verkligen varmt om hjärtat, något jag verkligen brinner för! När det kommer till PageRank så slutade Google att uppdatera den för några år sedan, men bara för att dom har slutat uppdatera PR ( PageRank ) utåt sett så betyder inte det att dom inte har med det i sin algoritm. Därför kan det mycket väl vara så att en sida med lägre PageRank rankar högre än en med högre PageRank.
Men det är så fruktansvärt mycket annat som spelar in när det kommer till att ranka en sida högt på Google än att ha en bra PageRank. Ser man däremot en sida med PageRank så vet man med säkerhet att den är några år gammal vilket i sin tur ger lite kraft till sidan vilket kan vara något att tänka på.
Senaste inläggen från UEX
Nyheter
Splitgate 2 har förlorat 96% av spelarna sedan lanseringen för en månad sedan2025-07-09 04:45 För dryga månaden sedan var det premiär för {Splitgate 2}. Efter succén med det första spelet växte teamet från 15 till 200 personer och 1047 Games fick chansen att göra sitt drömspel, och det fick en mycket stark start. Men kommunikationen har varit både tondöv och kontroversiell, och efter bråk om bland annat svindyra mikrotransaktioner, studioföreträdares publika klagande på konkurrerande serier och en "Make FPS Great Again"-keps under Summer Game Fest från grundaren Ian Proulx - har det varit skakigare. |
Nu kan du provspela EA Sports College Football 26 med Game Pass2025-07-09 03:56 EA:s storsatsning på collegefootboll fortsätter med {EA Sports College Football 26}, och nu släpps en provversion för de mest otåliga fansen. Om du har ett EA Play- eller Xbox Game Pass Ultimate-abonnemang får du tillgång till hela spelet i tio timmar, och du får givetvis behålla sparfilerna om du senare väljer att köpa titeln. Spelet lanseras officiellt den 10 juli till PS5 och Xbox Series S/X, men den som förhandsbokat Deluxe Edition kan redan nu starta jakten på mästartiteln. |
Skarpare åldersgränser på sociala medier kan snart bli verklighet2025-07-08 21:40 Sveriges socialminister Jakob Forssmed meddelar att regeringen under hösten kommer tillsätta en utredning för att se över möjligheten att stärka åldersgränserna på sociala medier. |
Echoes of Wisdom är briljant enligt Final Fantasy‑chefen2025-07-08 21:09 I en intervju med den japanska Famitsu så proklamerade Naoki Yoshida — mer känd som Yoshi‑P, kreatören bakom bland annat Final Fantasy XIV, sin kärlek för The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom. Han beskriver äventyret som "fantastiskt" och tipsar alla som strävar efter att arbeta inom spelutveckling att spela det. |
Bethesda påstås arbeta med flera nya Fallout‑spel2025-07-08 20:29 Fallout 76 har, trots rätt rejäla problem vid lanseringen, hunnit stabiliseras rejält och åtnjuter numera en rätt stabil mängd aktiva äventyrare som dagligen loggar in. Kikar man på Steam så pendlar siffrorna mellan 9000 och 11 000 varje dag, och siffrorna på konsol är antagligen någonstans i de krokarna också. Men det går inte heller att blunda för att spelet är mer än fem år gammalt nu, och dessutom inriktat på multiplayer. Ett "riktigt" Fallout med en köttig kampanj att sätta tänderna i lyser fortfarande i sin frånvaro. |
9 maffiga minuter från Mafia: The Old Country2025-07-08 15:56 En månad till release. |
FZ High Score – Tippa på fyra (!) spel, med deadlines i veckan2025-07-08 14:04 Speltorka? Knappast! |
Subnautica 2-profil om avskedet: "Gör ont"2025-07-08 11:58 Charlie Cleveland har haft en "chockerande" vecka. |
Världens bästa vapen – Kvartsfinaler2025-07-08 10:00 BFG, mästarsvärd, ljussabel – var och en av kvartsfinalerna är som en blytung final. |
Romero Games förnekar nedstängning: "Diskuterar vägen framåt"2025-07-08 08:05 Spelet nedlagt, men inte bortom räddning. |