Kontrollera ett företag i Norge
-
Norska företag
I Norge finns inte allabolag.se som är en väldigt bra databas att ha ifall man letar information om Svenska företag. Det bästa jag kan hitta för Norge är Brønnøysundregistrene, Regnskapstall och Proff.
-
Norska företag
I Norge finns inte allabolag.se som är en väldigt bra databas att ha ifall man letar information om Svenska företag. Det bästa jag kan hitta för Norge är Brønnøysundregistrene, Regnskapstall och Proff.
-
VAT
Ibland kan det vara bra att kontrollera ett momsregistreringsnummer som du har fått från en kund. Jag använder European Commission för att göra detta vilket är kostnadsfritt.
VAt-changes-2015.jpg
En sak som kan vara bra att veta är att VAT och moms är samma sak. Men när man inte är i Sverige så kallar man det för VAT-nummer.
-
Ibland så kan det vara bra att kunna kontrollera någons personnummer så att man vet att att det stämmer. Finns mycket folk där ute som försöker lura sig till både det ena och andra. Denna tjänst i basutförande gratis.
Upplysning-se_logo.svg
Läs mer info om upplysning.se.
-
När du är en egenföretagare så är det extremt viktigt att kolla upp dina kunder innan du utför uppdrag åt dem. Det kan verka fånigt men detta kan spara dig mycket tid och tårar. Det värsta man vet är att jaga efter pengar som man har rätt till men som kunder inte vill betala.
ALLABOLAG_neg.svg
Detta är bästa sättet att få sig en bild av kunden snabbt och lätt. Via Allabolag så kan du kolla upp lite om ett företag kostnadsfritt. Vill man har mera information som oftast inte behövs så går det bra att betala en liten slant för mer information.
Andra tjänster som är bra att veta om
Kontrollera ett momsregistreringsnummer Kontrollera ett personnummer Proff - Hitta företagsinformation. Vainu - Hitta företagsinformation.Vi måste hjälpas åt för att få bort alla oseriösa företagare från marknaden 😉
-
Det finns många bokföringsprogram som man kan använda sig av. Det man vill ha nuförtiden är ett bokföringsprogram som finns online så att du kan komma åt din bokföring överallt samt även lätt få hjälp från andra personer.
E-conomic är ett komplett bokföringsprogram och faktureringsprogram där du kan samla hela företagets ekonomi i ett system. Du får ett intuitivt bokföringsprogram för fakturering, momshantering och rapportering. Du får snabb överblick över din ekonomi och mer tid över till affärerna.
Så här fungerar e-conomic bokföringsprogram
Man får allt man behöver för 100kr / månad vilket är klockrent. Då ingår bokföring, fakturering samt arkivplats. När man sedan får mera translationer så höjs priset lite vilket är bra. Detta betyder att du som har lite pengar betalar lite och du som har många affärer betalar lite mer.
Läs mer om e-conomic bokföringsprogram.
Jag är mycket nöjd med detta 😉
-
Idag tänkte jag tipsa om något som har gjort att min produktion har blivit mycket bättre. Det finns små life hack som man kan göra för att bli mer effektiv. Har flera kompisar som jag tipsat om detta men inte orkat testa i första stund men kommit tillbaka månader efter och tackat mig för denna optimering.
Det största problemet många har i dag som entreprenörer är att vi har för mycket att göra. Istället för att bara fixa det som ska göras så sitter man fast och missar massor. Google keep är en smidig app och webbtjänst för dina idéer, listor och anteckningar. Med andra ord en verklig utmanare till jätten Evernote. Äger du en smartphone eller surfplatta så har du en ny fin tjänst som kommer göra så att du får saker gjort.
Keep är direkt kopplad till Google Drive, lagringstjänsten på internet, vilket gör att du kan nå dina anteckningar från både mobilen och vilken dator som helst med internetuppkoppling. Keep har många funktioner. Du kan göra röstinspelningar som förvandlas till text, bocka för avklarade saker, ta foton med appen som sedan kan snyggas till och beskäras. Bilder kan såklart mejlas och delas via Facebook, Picasa, Instagram, Twitter med flera tjänster.
Sökfunktionen i Keep, kombinerat med möjligheten att färgkoda dina "keeps" gör allting lättare att hitta. Du kan dra och släppa på samma sätt som i Windows 8.
Se till att testa detta omgående ifall du vill spara tid. Det tar en stund att vänja sig vid nya rutiner men detta är något som du inte har råd att missa.
-
Debet och kredit förklaring
Vad betyder debet och kredit? Vad är skillnaden mellan debet och kredit? Varje affärshändelse bokförs mot två eller fler olika konton enligt dubbel bokföring.
Den ena sidan är debet (+) och dit konterar man något som tillför verksamheten resurser. Den andra sidan är kredit (-) som visar varifrån företaget tar resurser.
-
Hur funkar det?
Om man vill börja tjäna pengar men inte riktigt känner sig redo för att skaffa ett företag så finns det en kortsiktig genväg. Det finns företag som fixar anställningsavtal åt dig som följer alla lagar och regler. De tar hand om allt som stjäl värdefull tid från ditt arbete och fritid – t ex bokföring, redovisning och inbetalningar av skatter och avgifter. Företagen ser ibland till att du omfattas av en ansvarsförsäkring samt en liv- och olycksfallsförsäkring motsvarande kollektivavtalsnivå. Vid årets slut får du din inkomst förtryckt i din deklaration eftersom du blir som en anställd och kör A-skatt. Mycket enklare och tryggare än så kan det inte bli!
Konstanden brukar ligga på ungefär 6 % av det du fakturerar till din uppdragsgivare. Ofta så finns det inga dolda avgifter eller årsavgifter utan bara denna kostnad.
Se länkarna nedan för att se vilka företag som utför denna tjänst. Man får självklart läsa igenom allt för varje företags så man väljer det som passar bäst. Fördelen med detta är att det är lätt. Nackdelen är att om du tjänar mycket pengar så kan du förlora en ganska stor del som du inte hade förlorat om du startat upp ett eget företag.
Länkar Cool Company Frilans FinansDet finns säkert fler där ute 😉
-
Sickla köpkvarter
När man är egenföretagare så träffar man ständigt nytt folk och då kan det vara bra att ha en central punkt där man kan träffas. Jag har alla mina möten i Sickla Köpkvarter eftersom det finns bra platser att sitta på, strömuttag och gratis internet. Det finns både cafe där man kan fika men även fina soffgrupper där man kan sitta ostört.
Det är bäst efter kl 10:00 eftersom den bra delen av köpcentret öppnar då!
-
Som företagare handlar det mycket om att hitta ett arbetssätt som passar just dig! Något som fungerar för en annan fungerar inte nödvändigtvis för dig och det är bra att hela tiden utvärdera hur man jobbar för att se om man kan förbättra något. Kanske kan du hitta ett nytt smart verktyg som kan hjälpa dig i ditt arbete? Därför vill jag idag presentera några av mina favoritverktyg inom olika områden, de flesta är dessutom gratis.
Organisering
Hur ser egentligen ditt skrivbord ut? Och då menar jag både det fysiska och det i din dator. Ett verktyg som är populärt och perfekt för att organisera sitt arbete, är Trello. Du kan skapa olika anslagstavlor där du lägger upp kort med till exempel dina att göra-listor. Ditt arbete blir genast överskådligt och enkelt att hålla koll på.Anteckningar
Utöver att göra-listor och struktur på arbetet behöver du någonstans att anteckna dina idéer. Word må vara en klassiker som alltid fungerar, men det finns faktiskt nya, moderna alternativ som faktiskt kan underlätta ditt arbete ännu mer. Jag har tidigare nämnt Google Keep som ett bra verktyg men jag vill också slå ett slag för Evernote. Det är perfekt för att organisera alla dokument som du skriver till exempel under möten, eller andra texter du jobbar med. Ladda även ner deras app och samla alla anteckningar på ett och samma ställe, istället för att ha några anteckningar i mobilens antecknings-funktion, några i ett block och ett gäng andra i datorn.Administration - fakturering & bokföring
Jag har tidigare introducerat er för mitt bokföringsprogram e-conomic. Men vill nu rekommendera ett program online där du kan sköta all din fakturering och även bokföring, Zervant. Så om ni inte behöver en tjänst för att fakturera utan företag utan redan driver eget så kan Zervant passa er. De är särskilt inriktade på de små företagen och egenföretagarna. Det finns lite olika avtal beroende på hur mycket du fakturerar, men det är helt klart prisvärt! Dessutom är det ett väldigt enkelt och snyggt program!Extern kommunikation
Det är viktigt att ha ett bra verktyg för att kommunicera med kunderna, oavsett om det rör sig om kundservice eller nyhetsbrev. Mailchimp är en gammal klassiker som fungerar utmärkt i nyhetsbrev-syfte. En annan favorit jag har är Intercom som tagit fram en lösning för att kommunicera med kunden på ett personligt plan, du kan skicka mejl eller till exempel ha en chatt-funktion på din hemsida och enklare kommunicera på kundens villkor. För ett lite större företag som pysslar mer med kundservice och supportärenden är Zendesk att rekommendera, de erbjuder även möjligheten att sätta upp ett hjälpcenter.Intern kommunikation
Att kunna nå varandra internt om företaget på ett fungerande sätt är minst lika viktigt och någon form av chattverktyg är väsentligt. Det beror lite på företagets storlek men jag gillar utöver exempelvis Skype även Slack och HipChat - två program som är särskilt utformade för att fungera bra med programmerare och utvecklare.Statistik
Du har förmodligen en hemsida och sociala medier som du arbetar med? Kanske försöker du lista ut hur du kan förbättra ditt arbete och marknadsföring genom dessa kanaler? Du kommer dock inte långt om du inte använder dig av ett bra analytiks-verktyg för att följa upp statistiken och siffrorna. Jag rekommenderar verkligen att du sätter upp ett Google Analytics-konto och även läser på lite om hur det fungerar. Sedan kan du också skaffa ett konto hos Viva Report som erbjuder ett gratis verktyg för att samla ihop statistik från Google Analytics, Facebook, Twitter och Instagram - allt samlat på ett och samma ställe.Om ni känner till flera bra program som gör det lättare så är det bara att tipsa i denna tråd.
-
NIX
Det är extremt irriterande med telefonförsäljare som ringer hela tiden. Ett tips för att få bort lite är att använda sig av NIX.
Så går det tillNIX-Telefon är ett spärregister där du kan spärra din telefon (oavsett teknik) för oönskade samtal i marknadsförings-, försäljnings- och insamlingssyften.
Allt du behöver göra för att spärra ditt nummer är att ringa 077 228 00 00 och följa instruktionerna.
Notera att detta inte hjälper mot alla reklamringare. Det man kan göra är att säga till att man är med i NIX till de som ringer och att de omedelbart ska plocka bort ditt nummer. Alternativt hänvisa till GDPR!
Eftersom det hjälper lite så är det bättre att göra än att inte göra. Det är en gratistjänst så man har inget att förlora 😉
-
Ett bra budskap
Hittade av en slump ett rätt bra budskap!
När man gör något rätt, kommer ingen ihåg det! När man gör något fel glömmer ingen det!
Hur tragiskt detta än låter så är det faktiskt sant. Det är mycket lättare att lägga negativa saker på minnet än positiva. Därför är det viktigt att man alltid försöker göra alla kunder nöjda även ifall de har fel 🙂
En nöjd kund är en bra kund!
-
Analys
Det är både trevligt och roligt att dela med sig något bra. Det kan vara värt att känna till att Jenkler IT AB nu erbjuder några kostnadsfria tjänster.
Analys av hemsida Analys av Sociala medier för marknadsföring Analys av Sökmotoroptimering för synlighetMålet med dessa erbjudanden är att hitta kunder som behöver hjälp med sitt företag. Tipsa gärna andra företagare du känner som skulle vilja använda dessa tjänster.
Skicka ett mail till [email protected] med kontaktuppgifter och lite kort vilken analys du är intresserad av. Det går även bra att ringa vid frågor!
-
Vi erbjuder systemförvaltning med fokus på säkerhet och snabbhet. Med vår systemförvaltning så får du ett system som är säkert, skalbart och driftsäkert. Hos oss slipper du bindningstider, krångliga avtal och dolda avgifter.
SystemförvaltningLåt oss göra jobbet åt dig. Med vår systemförvaltning (Managed Hosting) tar vi ansvar för dina servrar. Om något inte fungerar som det ska så fixar vi detta snabbt genom att felsöka och åtgärda eventuella problem.
För oss är det viktigt att du som kund inte ska hamna i en situation där olika leverantörer skyller på varandra. Därför tar vi hand om hela miljön från server till webbdesign. Detta säkerställer att ingen hamnar i kläm.
Vi har över 10 års erfarenhet av att underhålla och övervaka olika typer av system. Genom väl fungerande processer så sätter vi upp robusta system som övervakas, uppdateras och underhålls kontinuerligt.
Webbhotell och serverSom kund så vill du att din hemsida ska vara säker, snabb och uppdaterad. Det finns många leverantörer där ute och vem ska man välja? Vi har valt att använda en VPS / kund för alla kunder. Anledningen till detta är att vi vill att varje kund ska få dedikerade resurser och full frihet. Om man bara vill ha ett simpelt webbhotell med mail så erbjuder Jenkler IT AB även delad-hosting och e-post. Fördelen med att anlita oss är att man får en dedikerad kontaktperson vilka andra webbhotell inte alltid har.
6c96100eace7e50130f43af46e6b0b5d.jpg
Det vanligaste idag när man har en vanlig hemsida är att man använder något som heter delad-hosting. Detta är självklart en billig lösning eftersom flera kunder ligger på samma server. Problemet med detta är att en kund kan ställa till problem för andra kunder iom att man just ligger på samma server.
Hos Jenkler IT AB så behöver du inte fundera utan bara låta oss lösa alla dina problem. Vi har en helhetslösning där vi tar hand om allt.
Fördelar med Jenkler IT ABs tjänster: Säkert - Låser ner systemet hårt så ingen ska kunna förstöra din hemsida och har bra backup som säkerhet. Snabbt - Man får mer resurser än vad vanliga shared hosting lösningar kan erbjuda. Skalbart - Produkten funkar för både små och stora företag vilket underlättar när du som kund växer. Kostnadseffektivt - Det är inte billigt med en server, men genom optimering så fokuserar vi på att du som kund både ska få valuta och kvalite för pengarna. Vilka tjänster stödjer Jenklers Plattform: Apache Java Nginx Node.js Mongodb MySQL PHP Postgresql SSHDu hittar en uppdaterad list på Github
Som företagare är det bättre att fokusera på det man är bra på. När du har oss som leverantör så kommer du få mera tid att arbeta med det som faktiskt drar in pengar till ditt företag.
-
Flytta din domän och e-post
En flytt av webbsida, e-post och domän behöver utföras i flera steg. Oftast så är det så att man är missnöjd med hastigheten eller säkerheten på sitt befintliga webbhotell. Jenkler IT AB hjälper dig att flytta mellan olika leverantörer ifall det skulle behövas. Om fallet skulle vara att du letar efter något bättre än just ett vanligt webbhotell så erbjuder Jenkler IT AB en systemförvaltningstjänst.
Om du bara vill ha hjälp med flytt Först bör du ta reda på var du ska flytta någonstans och beställa tjänsten från någon webbleverantör. Börja sedan med att flytta domänen med all DNS-information. Om du har en webbsida så kan det vara bra att flytta den före e-posten. Sist men inte minst så får du skapa upp alla konton på din nya leverantör och flytta över all mail.Allt går självklart att göra själv och man väljer själv hur mycket hjälp man vill ha. I vissa fall så hjälper jag bara till med e-postflytten och i andra fall så flyttar jag allt. Viktigt att tänka på är att om man gör detta för första gången så är det viktigt att ta backup först så att man kan backa ifall det går snett.
-
Tidstjuvar
Tidstjuvar är ett begrepp som man snabbt kommer i kontakt med när man är egenföretagare. Självklart så blir det otrevligt ifall man tar betalt för varje minut man lägger på en kund men man vill gärna få något när dessa få minuter blir många få minuter. För mig är det mycket viktigt att hela tiden utvecklas och optimera det man gör.
Toggl är ett smart verktyg som både finns gratis och som premium. Jag har precis själv börjat använda denna tjänst så kan inte säga så mycket om den förutom att det verkar rätt smart. Passa på att testa denna smarta lösning och skriv en rad om vad ni tycker 😉
-
Varför motionera?
Som egenföretagare så är det A och O att röra på sig för att slippa stress och ohälsa. Motion kan vara allt från att gå, cykla eller springa. Men vad gör man när man arbetar mycket hemifrån och har svårt att komma ut för lite frisk luft.
Det finns självklart många svar på hur man ska motivera sig att träna och röra på sig. Själv har man testat det mesta men har inte riktigt hittat något bra. En sak som funkar för mig är ett spel som heter Turf som har fått mig att röra på mig.
Vad är Turf?Turf är ett svenskutvecklat platsbaserat realtidsspel för smarttelefoner. Spelet kräver GPS-signal och internetåtkomst i telefonen. Spelet går ut på att samla poäng, vilket görs genom att ta över zoner och behålla dem så länge som möjligt. Zonen övertas genom att befinna sig på den platsen rent fysiskt. En spelomgång varar i ungefär en månad. Den som har mest poäng när en omgång är slut blir vinnare och får bland annat själv bestämma en ny zon. Turf är som en blandning av herre på täppan och orientering, fast i en digital skepnad. Spelarna ser varandra på kartan i realtid (om GPS:en är påslagen) och det går på så sätt uppskatta om det går att hinna före någon annan till den tänkta zonen.
Detta spel är lätt att bli beroende av vilket i sig själv bra eftersom man får mycket frisk luft. Om ni vill se min profil så hittar ni den här. Det var många år sedan jag gick med i detta spel. Dock så har jag inte varit så aktiv på flera år men fått upp ögonen igen för detta underbara spel.
Bra andra länkar att känna till
Forum Kartverktyg Warded - StatistikSå vad har du att förlora? Testa och se om du fastnar i detta precis som jag. Har ni andra tips angående Turf så är det bara att svara på denna tråd 😉
Senaste inläggen från UEX
Nyheter
Det mesta av John Wick-spinoffen Ballerina fick spelas in på nytt av Chad Stahelski2024-10-15 12:01 Ana de Armas är redo att sparka rejält med rumpa i sin John Wick-spinoff, Ballerina. Redan i den första trailern för filmen märktes att handlingen är vad vi kan förvänta oss av lönnmördarvärlden som John Wick lärt oss älska. |
Ny Steam-varning vid spelköp: du köper licens2024-10-15 11:24 Och licenser kan upphöra. |
Call of Duty läggs äntligen till i Xbox Cloud Gaming2024-10-15 11:05 {Call of Duty: Modern Warfare III} har som bekant redan släppts till Game Pass och inom kort släpps även {Call of Duty: Black Ops 6} till tjänsten, och det redan på premiärdagen. |
Nu finns ett Striden-demo att ladda hem gratis på Steam2024-10-15 10:41 Årets sista Steam Next Fest startade under måndagen och under en veckas tid har vi nu möjlighet att prova på mängder av nya spel, vilka ofta inte ens är släppta ännu, helt gratis. Ett ypperligt tillfälle att vidga sina spelvyer lite. |
En ordentlig genomgång av Dragon Quest III HD-2D Remake2024-10-15 10:23 Efter det förmodligen bästa året någonsin för japanska rollspel kunde man ju tro att det var slut på det roliga efter lanseringen av {Metaphor: ReFantazio} - men icke. Ännu finns det högintressanta spel som väntar på oss i denna extremt tidskrävande genre, vilket lär göra vår redan enorma backlog ännu större. |
Jag älskar uppföljare2024-10-15 10:00 Nya spel kan vara förklädda tvåor, och tvåor kan revolutionera, menar Fredrik. |
Rocket Racing kommer inte längre utökas med innehåll från Psyonix2024-10-15 09:45 I december förra året släppte Epic Games tre nya spel man bara kan komma åt via {Fortnite}; Fortnite Festival, Lego Fortnite och Rocket Racing. |
Unknown 9: Awakening har fått en lanseringstrailer2024-10-15 08:50 Släpps om tre dagar. |
Rare-chefen Craig Duncan tar över som boss över Xbox Game Studios2024-10-15 07:45 Alan Hartman går i pension nästa månad. |
Metaphor: Refantazio2024-10-15 07:01 Trodde du Persona var höjden av JRPG? Tänk om! |