Det har länge ryktats, men sedan i söndags är det officiellt: Microsoft har gått samman med Asus för att ta klivet in på den växande marknaden för bärbara spelkonsoler. Denna portabla Xbox heter ROG Xbox Ally och det finns även en mer avancerad version kallad ROG Xbox Ally X.
Lanseringen av båda modellerna är planerad till senare i år, även om det ännu är tyst om prislappen. Båda enheterna har fått ett nytt Xbox-gränssnitt i ett försök att komma runt den frustration många användare tidigare upplevt när de navigerar det traditionella Windows på handhållna enheter.
I en färsk presentationsvideo berättar nu representanter från både Asus och Microsoft mer om samarbetet och vad som gömmer sig under skalet på deras gemensamma satsning. Teknikentusiaster kan se fram emot en djupdykning i både designval och hårdvarukraft - något som tyder på att de båda bolagen menar allvar med sin satsning på mobil gaming. Vi har sedan igår även en maffig artikel att bjuda på om Xbox Ally som du kan läsa här.
Andors andra säsong gick i mål förra månaden, och nu riktas Star Wars-fansens blickar mot framtiden i hopp om att Lucasfilm tar med sig lärdomar från Tony Gilroys betydligt mer vuxna spionthriller. Serien stack onekligen ut både bland tidigare Star Wars-produktioner men även inom dagens TV-landskap. Att Disney hade stort förtroende för Gilroys vision är tydligt, inte minst sett till hans arbetsmetod.
I ett samtal hos Stephen Colbert berättade Gilroy nyligen att serien arbetade med exceptionell precision.
"I do a lot of work that does not get there beforehand, but I will say of what we shoot when we get down to it, I would say the ratio of the show is better than anybody."
Med andra ord, mycket planering sker i förväg, och när kamerorna väl rullar är det nästan ingenting som klipps bort. Han fortsätter:
"We lost one scene in the entire first twelve episodes and I don't think we have anything in Season 2 that we shot that we did not use."
Att arbeta med så hög träffsäkerhet är ovanligt i branschen, särskilt när man hanterar hundratals miljoner dollar i budget. Men Gilroys effektiva och noggrant planerade tillvägagångssätt har satt en ny standard.
Nu verkar dock Gilroy ha gjort sitt i den där galaxen långt, långt borta. Rykten säger att Lucasfilm-chefen Kathleen Kennedy är på väg bort, och det ser ut som att studion förbereder ett nytt kapitel - utan Gilroy ombord.
Vissa spelutvecklingar börjar efter ett tag likna långkörare med eget liv och blir något slags stående skämt. Ett exempel på detta är {Hollow Knight: Silksong}, och redan i januari 2021 hävdade Team Cherrys PR-ansvarige Matthew Griffen:
"We've finished all the content of the game and are in final testing."
Han lade dock snabbt till att teamet ännu inte bestämt något releasedatum. Nu är vi som bekant i sommaren 2025, och hans uttalande har inte åldrats med värdighet. Trots fortsatt tystnad på den fronten har spelet i alla fall börjat visa livstecken. Under Xbox Games Showcase i helgen dök Silksong upp som en del av presentationen av Microsofts nya bärbara enhet och vi fick veta att spelet släpps innan den portabla konsolen - som kommer i år.
Och nu har ytterligare en liten men ändå konkret förändring skett: Team Cherry har uppdaterat spelets hemsida. Även om det inte rör sig om en ny trailer eller några större avslöjanden, så har en rad plattformslogotyper lagts till, vilket tyder på att planerna närmar sig något mer konkret.
Bland de bekräftade plattformarna hittar vi Playstation 4 och 5, Switch samt Switch 2, PC via Steam, GOG och Humble Store - samt Game Pass. Lite märkligt är det dock att de dedikerade Xbox-loggorna saknas, trots att spelet som sagt ingår med Game Pass och är en titel som Microsoft samarbetar kring.
Längtar du fortfarande efter Hollow Knight: Silksong, eller har tålamodet tagit slut?
Det är ingen överdrift att påstå att säsong två av The Last of Us slutade med en smäll, både bokstavligen och bildligt. Och har du inte sett den ännu så håll i dig, för här vankas spoilers.
Efter att Ellie blivit skjuten, där vi som TV-tittare ännu inte fått veta om hon klarade sig eller ej, får vi se en kortare sekvens från Seattle med Abby, spelad av Kaitlyn Dever. Det här fick många att inse att serien kommer fortsätta i spelens fotspår, men om Abby skulle få en lika framskjuten position i säsong tre har varit oklart.
Men... precis som med beslutet att göra sig av med Joel, så väljer seriens skapare Craig Mazin och Neil Druckmann att följa spelet ganska troget. Och i en intervju hos The Hollywood Reporter förklarar de nu att säsong tre kommer ha just Abby i fokus, där Dever alltså blir ny huvudperson. Att de skulle få göra på det viset verkar överraska skaparna själva, som säger:
"...I can't believe that they let us structure the series in this way. Meaning like we just ended season two, and season three is going to be starring — spoiler alert — Kaitlyn."
Vad tycker du om detta, är det bra att de följer spelet och Abby, eller borde Ellie ha fått fortsatt vara i fokus?
Årets mest intensiva spelvecka har nu passerat. Med lanseringen av Nintendos nya konsol och en uppsjö av presentationer och livesända event - inte minst Sony-eventet, Summer Games Fest och Xbox Games Showcase samt flera andra - går vi nu in i en lugnare sommarperiod. Åtminstone tills Gamescom drar igång i augusti.
Efter denna mastodontvecka har diskussionerna nu skiftat fokus: vilket av alla dessa event imponerade mest? Det är precis vad våra brittiska kollegor pratar om i det senaste avsnittet av The Gamereactor Show, där de går igenom de tre största presentationerna, personliga favoritutannonseringar och vilket event som faktiskt "vann".
Men vi glömmer såklart inte Switch 2. Dagens avsnitt är nämligen ett extra långt sådant, där vi dessutom pratar om Nintendos konsol och delar med oss av våra första intryck efter att ha testat den i några dagar.