PowerBase FM

• VIP

För alla som vill spela Master System spel på en Mega Drive rekommenderar jag denna: https://db-electronics.ca/product/power-base-fm/.

Är en nytillverkad konverter (likt orginalkonverterna från 90-talet) som tillåter en att spela Master System spel på Mega Driven. Detta gick eftersom Master System processorn i stort sett var inbyggd i Mega Driven (och användes till musik i vanliga fall), men eftersom kontakterna var olika mellan de båda systemen så behövdes en pass-through converter. Begagnade original går på upp mot 500kr. Fördelen med denna är att den är dels mindre och passar därför bra till Mega Drive 2 samt att den har FM sound chippet inbyggt.

FM sound chippet fanns som tillval (om jag minns rätt) till de Japanska Master System konsollerna och tillät bättre ljud. Ganska många spel som släpptes i väst stödde dock denna också. Videon nedan visar skillnaden

Sega Master System FM sound comparison

Anledningen jag skriver nu är att den är tillbaka i stock hos stoneagegamer.com och med black friday koden THEWORM17 är den typ 20-30% billigare! Man bör dock tänka på att tull kan tillkomma. Fanns inte inne i de europeiska återförsäljarna jag känner till, samt att de inte har lika fin förpackning...

alt text

• VIP

Kul att se hur mycket som har hänt på spelmarknaden. Jag är ingen direkt retro person men kan vara kul att spela äldre spel ibland. Finns många godingar där ute. Önskar att jag hade mer tid att spela 😛 Passade dock på att köpa 1 extra år PSN nu när det är Black Friday 😉

073-731 76 64   [email protected]