Rob Hubbard C64 SID chip musik

• VIP

Läste nyligen en intervju med Rob Hubbard i Retro Gamer och började lyssna på hans musik. Han var en av dem som komponerade spelmusik till C64:an på 80-talet. Ljud-chippet i C64:an hette "MOS Technology 6581/8580 SID" (Sound Interface Device) (kallas sid-chipet) och var ett av de mest avancerade ljudchippen på sin tid. Detta var innan digitalisering av musik (som cd/mp3 etc) fanns, så allt ljud gjordes genom frekvensmodulering om jag förstått det rätt. Senare fanns även möjlighet till samples som i ex SNES (korta digitaliserade ljud som kunde användas i ett musiksprår ex trummor). Tror bl.a. Rob Hubbard hackade till enkel samples stöd i C64:an - på den tiden var man tvungen att vara både musiker och programmerare för att göra musik till spel eftersom musiken i praktiken programmerades in.

Personligen gillar jag all chip-musik eftersom det låter väldigt distinkt. Framförallt Mega Driven och C64:ans, men även Nessen låter väldigt distinkt. Tror jag skulle kunna känna igen vilken konsol det är bara genom att lyssna på musiken :slight_smile: Måste dock säga att c64:an hade det mest säregna ljudet.

C64 Rob Hubbard's Delta title theme oscilloscope view

Sanxion Loader Theme, C64 Music, Real SID

C64 Rob Hubbard's International Karate oscilloscope view

Skate or Die! - Intro music (Commodore 64)

C64 Rob Hubbard's "Monty on the run" oscilloscope view

Rob Hubbard - Nemesis the Warlock [C64]

Commodore 64 Music - 104 - Warhawk

• VIP

Rätt cool oscilloscope view i klippen. Jag har blandade känslor när jag lyssnar retro musik. Många låter är rätt bra men av någon anledning så tröttnar jag rätt snabbt 😉 Kan dock tänka mig att det är jävligt nice för de som verkligen går in för retro.

Det är helt klart spännande och intressant det du skriver!

• VIP

Hehe jo, väldigt hypnotiserande videor 🙂 Man tröttnar väl på all musik egentligen? Anledningen till om du tröttnar på typ all retro-musik är kanske för att de som sagt endast kunde använda inbyggda ljudegenskaper eller instrument och modulering av dessa, så mycket ex nes musik låter liknande. En sak jag gillar med retro-musik är att de fokuserade mer på melodin då än nu. De var typ tvungna att göra det eftersom begränsningarna var så stora. Nu kan man brassa på med massa bas eller techno-samples så det låter "skönt".

073-731 76 64   [email protected]