Behöver din hemsida AMP?
-
Svaret på frågan i rubriken är JA. Men vad är AMP?
AMP står för Accelerated Mobile Pages och enkelt förklarat skulle man kunna säga att det är Google´s svar på Facebook´s "Instant Article". Det vill säga att dom vill skapa en plattform där folk mycket snabbare kan komma åt intressant innehåll på internet via sin mobil eller surfplatta.
Man kan säga att en AMP-sida är en avskalad variant av din webbsida, vilket gör att den laddar mycket snabbare och gör att det många gånger leder till en mer uppskattad mobilupplevelse. Du vet själv hur frustrerande det kan vara när du inte råkar ha 4G mottagning på din telefon och sidan du vill kolla på tar en evighet att ladda upp. Med AMP kommer du inte längre behöva oroa dig för det.
Finns det fler fördelar?
Även om Google själva säger att det inte kommer att vara till någon fördel SEO-mässigt att ha AMP-anpassade sidor, alltså att dom som har AMP-sidor skulle hamna högre upp i sökresultatet , så kommer självklart AMP-sidor att premieras om den ställs emot en liknade sida som inte är AMP.Men det finns nackdelar
Enligt mig själv är AMP-sidor än så länge inte speciellt attraktiva. Dom ser väldigt enkla ut och kan ibland upplevas som ganska tråkiga. Men AMP är fortfarande relativt nytt och jag tror att det kommer hända en hel del när nu även e-handelssidor som t.ex eBay har börjat testa det. Du kan gå till g.co/ampdemo på din mobila enhet för att se leta efter AMP-sidor.Gratis Plugin
Om du använder dig utav Wordpress så kan jag varmt rekommendera denna plugin. Den är än så länge gratis och dom uppdaterar den ständigt.
-
Sökmotorer
Många använder inte ordet sökmotor utan istället så säger man att man ska Googla information på internet. Saken är den att Google är bara en av flera sökmotorer på internet. Google har i princip tagit över hela marknaden så det är nästan bara Google som används. Själv så gillar jag inte monopol och tycker att man ska använda sig av flera tjänster. Kan bli lite farligt om man litar på all information som kommer från en enda källa.
En sökmotor är en tjänst som sorterar och kategoriserar webbsidor i form av information för att sedan blixtsnabbt kunna presentera bäst relevant sida i förhållande till den sökning som sker.
De största sökmotorerna Bing Google Yahoo YandexFinns massor flera med detta är de som är värda att nämna!
-
Sökmotoroptimering
Här kommer en lista med bra verktyg för att förbättra din sökmotoroptimering. Första steget är att veta vilka verktyg man skall använda för att se om man har fel på sin hemsida och om innehållet är av bra kvalité. Glöm ej bort att man kan se sökindex lätt med site:domän.se i adressfältet.
Tjänster som är kostnadsfriaBing Webmaster tools är ett verktyg för att hantera Microsoft Bings sökmotorindex. Det kan vara bra att konfigurera Bing index även fast vi idag inte använder det så mycket i Sverige. Mycket viktigare att göra detta om du har en amerikansk hemsida.
Google Analytics är ett verktyg för att kunna se statistik på din webbsida. Detta är mycket användbart för att kunna göra analyser om dina besökare.
Google Search Console är ett verktyg som man behöver för att hantera hur webbsidan indexeras i Googles sökresultat. Väldigt bra ifall man vill övervaka, underhålla och felsöka webbplatsen.
Moz är en Domain Authority Checker.
Online Broken Link Checker och W3C Link Checker är verktyg för att hitta fel i länkar på en webbsida. När man fixar dessa fel så snabbar det upp hela webbsidan och bidrar till bättre sökmotoroptimering.
Rich results Test är ett verktyg för att ta reda på om din webbplats är kvalificerad att visas i SERP som en del av de rika resultaten.
Structured data testing tool är ett verktyg som berättar om din schema markup är korrekt. Men den informerar dig ej om den är berättigad till riktiga resultat.
Technicalseo har flera små verktyg för sökmotoroptimering.
Websiteseochecker är en Domain Authority Checker samt andra verktyg.
Tjänster som har ett kostnadsfritt alternativUbersuggest backlinkchecker, seobility backlinkchecker och Ahrefs backlinkchecker är ett verktyg för att kunna se länkar mot din webbsida. Detta är bra ifall du vill försöka hitta trasiga länkar.
Copyscape är en tjänst som letar efter innehåll som du har på din webbsida som finns på andra webbsidor på nätet. På så sätt kan du se ifall någon har stulit ditt innehåll.
SEO Check är ett verktyg för att kontrollera om du har fel i din sökmotoroptimering. Denna Android app är riktigt bra för att rätta till fel i din hemsida.
Siteliner är en tjänst för att hitta dubbelt innehåll på din webbsida. Att försöka rensa ut detta ökar kvaliteten för webbsidan.
Tjänster som kostar Ahrefs är en SEO-verktygslåda som innehåller tjänster för länkbyggnad, sökordsforskning, konkurrensanalys, rank-spårning och webbplatsgranskning. De flesta av funktionerna i Ahrefs är utformade för marknadsföringspersonal. Många använder detta tjänst för att få högre Google-ranking. Ahrefs har några gratis verktyg som kan vara värda att titta på. -
SEO (Search Engine Optimization)
Jag hitta Google Rank Checker som är ett utmärkt gratis online verktyg som hjälper användare att spåra sökords placering i Googles sökmotor resultat.
GooglePositionChecker.png
För att kunna använda den här tjänsten så är det bara att skriva in nyckelordet du vill söka tillsammans med domännamnet. När sökningen är klar så kommer den visa dig positionen för det specifika sökord i Google.
Testa att använda Google Rank Checker och se om du gillar det. Har ni egna tips så är det bra att tipsa om dem 🙂
-
Jag vill bara snabbt säga att om ni har några frågor eller funderingar kring sökmotoroptimering, så är det bara att fråga på. Du kanske skulle vilja att jag kollar över hur väl optimerad din hemsida är eller om det är så att du har fått någon bestraffning av Google som gör att du inte klättrar uppåt i sökresultaten?
-
Sökmotoroptimering
Det pratas väldigt mycket om SEO på webben idag. SEO står för sökmotoroptimering som är en gren inom internetmarknadsföring som går ut på att placera sin webbplats så högt upp som möjligt på sökmotorers sökresultatlistor på rätt sökord. Detta vill man göra för att få så många relevanta besökare som möjligt via Googles sökmotor som nästa alla i hela Sverige någon gång har använt eller andvänder dagligen.
SEO är ett akronym för det engelska begreppet Search Engine Optimization. Det svenska begreppet sökmotoroptimering används också ofta.
Vad man tänker på när man pratar om SEO
Se till att webbplatsens uppbyggnad av interna URLer är konsekventa, relevanta och logiska. Endast en URL för varje innehåll. Skapande av webbplatskarta och/eller XML-karta för att förbättra indexering. Se till att sådana element som ramar, flash, javascript och AJAX inte negativt påverkar rankning eller indexering. Länkbygge: alla de olika metoder av införskaffande av rätt sorts inlänkar för att öka rankning. Länkbeten: skapande av innehåll som drar uppmärksamhet i bloggosfären, sociala nätverksidor, media och andra ställen för att få spontana naturliga inlänkar. Se till att webbplatsen eller utvalda undersidor har en så pass hög kvalitet att den naturligt rekommenderas av andra (med hjälp av länkar). Studie av webbplatsens statistik för att förbättra SEO. Hantera fall av straff eller negativa filter från Google eller andra sökmotorer. Se till att man använder sig av rätt domännamn både vad det gäller relevans, kraft, ålder och förtroende i Googles ögon. Forska fram vilka nyckelord som är rätt att satsa på. Optimering av webbplatsen gällande relevans. Innefattar sådana element som till exempel titelmärken, rubriker och brödtext. Skapandet av meta-märken på rätt sätt, unika för undersidor. Se till så att webbplatsens interna navigering är optimal för både indexering och distrubition av länkkraft för att till exempel dra nytta av den långa svansen.Mer fakta
De som står bakom en sökmotor vill i allmänhet att sökresultaten ska vara så relevanta som möjligt för dem som söker på en viss fras (sökord/nyckelord), samtidigt som webbplatsägare å andra sidan vill ha relevanta besökare till sina webbplatser. Det är inte alls vettigt att sikta in sig mot massan av besökare utan att nå den målgrupp man söker. Sökmotorernas algoritmer utvecklas ständigt i syfte att förbättra sökresultatens relevans, medan webbplatsägarna försöker att finna och implementera metoder, metoder för sökmotoroptimering, för att göra att deras webbsidor av algoritmerna uppfattas som mer relevanta.
I sökmotorernas barndom figurerade enkla metoder för att påverka algoritmerna, såsom att fylla en webbsida med ord och namn som inte syntes för vanliga besökare (men däremot av sökmotorernas rangordningsalgoritmer), eller att upprepa ett visst ord i webbsidans titelrad, et cetera. Problemet med dessa metoder var att de i objektiv mening inte gjorde webbsidorna mer relevanta för besökare utan istället försämrade sökmotorernas sökresultat, varför rangordningsalgoritmerna med tiden ändrats så att användning av denna sorts sökmotoroptimering inte skulle premieras. Numera kan den typ av sökmotoroptimering straffas av sökmotorn med att webbplatsen helt stryks ur sökresultaten.
Sökmotorerna strävar numera efter att belöna sådana saker som är till nytta för surfaren, såsom god kvalitet, fyllighet, unikt och omfattande material samt användarvänlighet.
Sökmotorn Google, som i dagsläget i allmänhet anses vara den viktigaste sökmotorn att optimera för, använder sig bland annat av en algoritm som kallas PageRank för att mäta vilken status en viss sida har på nätet. Värdet av denna algoritm har på senare tid ifrågasatts då man kunnat konstatera att sidor med låg PageRank (på en skala 0–10 enligt Google Toolbar) kan ranka högre än sidor med hög PageRank. PageRank ses numera därför närmast som en indikator för vilket förtroende Google har för en webbplats. Google PageRank används även som värdering av en inkommande extern länk och ju högre siffra 1-10 man kan nå desto bättre PR-värde tar länken med sig till målsidan som i sin tur ger högre placering i sökmotorn.
Det finns mycket om detta ämne så jag har valt att skapa en helt ny kategori för detta.
-
Google bestraffning
Här kommer lite tankar kring bestraffning från Google. Om du misstänker att du har drabbats av ett straff eller filter är det första du ska göra att kolla i Google Webmaster Tools efter ett meddelande om en manuell åtgärd. Om det inte finns ett meddelande så handlar det troligen snarare om ett filter som du matchar. Det kan vara en ganska lång process där du får prova att ändra på olika saker tills du hittar rätt. En bra början är att släppa sin egen åsikt om kvalitet och fundera på vad du tror att Google tycker är bra för att försöka ändra på de saker som inte passar in i det.
avoid-black-hat-seo.jpg
Manuella åtgärder eller filter?
Det finns två olika mekanismer att ta hänsyn till när man pratar om bestraffning. Det som traditionellt brukar kallas för ”straff” är det Google nu för tiden kallar ”manuella åtgärder”. Det är helt enkelt en människa som tittat antingen på sajten i sin helhet eller en specifik aspekt av sajten, och tagit ett beslut om hur Google vill visa upp den sajten i sina sökresultat. Den andra mekanismen är ”filter”. Olika algoritmer som förändrar vad Google visar i sina sökresultat och värderar det du har på din site.
Varför är mitt sökresultat som det är?
För att förstå vad man kan ha drabbats av, och för att lista ut hur man rättar till det som blivit fel, är det viktigt att förstå hur Google bygger upp sina sökresultat, och hur och när de här två typerna av förändringar påverkar den processen. Förenklat kan man säga att när någon gör en sökning på Google sätts en process igång, där ett stort antal algoritmiska beräkningar görs, för att de ska kunna presentera en så bra lista av resultat som möjligt för den som söker. Språklig relevans räknas ut, hastighet på sajten, längd på text, antal sidor och så vidare. Google frågar sig om det är en sökning med lokal anknytning, vilket får högre värde lokalt. Andra saker kan vara om det kanske finns ett nyhetsvärde som många vill läsa. Listan fortsätter och varje beräkning kan förändra resultatet. När det finns ett färdigt sökresultat, läggs filtren på. Det är lite viktigt att komma ihåg, att det är sökresultatet i sig som filtreras, inte sajten eller sidan. Manuella åtgärder däremot kan appliceras under hela den här processen, beroende på vilken typ av åtgärd som gjorts. Oftast läggs dock även de på i slutet av uträkningarna.
Manuella åtgärder
Manuella åtgärder har två huvudsakliga funktioner. Den första är att “akut” plocka bort en sajt eller sida från sökresultat där de inte vill visa den, men där algoritmen och filtren inte räcker till för att lista ut det. Det här kan göras på olika sätt. Exempelvis kan det innebära att Google slutar hämta data från sajten och tar bort den från Googles index. Man kommer alltså inte ens med och får tävla när någon gör en sökning. Det kan också innebära att en, några eller alla länkar in till din hemsida ges ett negativt värde, vilket gör att landar längre ner i listan och därmed har svårare att få en bra position när den listan sedan förfinas. I vissa fall fungerar även manuella åtgärder på samma sätt som filter, och appliceras i slutet av beräkningarna, man kan flyttas ner 10 positioner eller alltid behöva ligga allra sist i den 1 000 resultat långa listan. Den andra funktionen de här åtgärderna har är att samla in data för att kunna bygga nya eller förbättra befintliga algoritmer och filter. Nästan alla manuella åtgärder får man reda på genom att använda Google Webmaster Tools. Då får man ett meddelande om att en manuell åtgärd har tagits mot sajten och en kort förklaring varför. Det kan handla om allt från dåliga länkar via dåliga texter till för mycket annonser på sidor. Då är det bara att sätta sig och försöka förbättra och när man anser sig vara klar skickar man ett meddelande till Google där man berättar vad man gjort. Är de nöjda med det tas åtgärden bort.
Skillnad mellan filter och manuella åtgärder?
Det är faktiskt inte så mycket. Den stora skillnaden är snarare att de finns på områden där Google anser sig ha tillräckligt med data för att kunna låta en dator ta besluten istället för en människa och att de som sagt alltid appliceras när sökresultaten redan är byggda. Det som dock skiljer sig är hur man gör för att sluta bli filtrerad. Filter är i princip en regel för en viss sak, ett gränsvärde som man ska hålla sig över eller under. Väldigt förenklat handlar det alltså om att hålla sig på rätt sida om varje sådant värde. Så länge man gör det är allt okej. Om man går förbi ett värde blir man filtrerad och när man kommer tillbaka på rätt sida släpps hemsidan igenom igen. Nu är det inte riktigt så enkelt. Gränsvärdena är inte alltid fasta. De kan ändras över tid, och Google berättar inte vilka filter de har eller var gränserna går. En aspekt som försvårar är att vissa filter “alltid” körs baserat på det index Google har medan andra uppdateras mer eller mindre regelbundet.
Det finns mycket att skriva och diskutera om detta. Här har vi iallafall en början 😉
-
Svaret på frågan i rubriken är JA. Men vad är AMP?
AMP står för Accelerated Mobile Pages och enkelt förklarat skulle man kunna säga att det är Google´s svar på Facebook´s "Instant Article". Det vill säga att dom vill skapa en plattform där folk mycket snabbare kan komma åt intressant innehåll på internet via sin mobil eller surfplatta.
Man kan säga att en AMP-sida är en avskalad variant av din webbsida, vilket gör att den laddar mycket snabbare och gör att det många gånger leder till en mer uppskattad mobilupplevelse. Du vet själv hur frustrerande det kan vara när du inte råkar ha 4G mottagning på din telefon och sidan du vill kolla på tar en evighet att ladda upp. Med AMP kommer du inte längre behöva oroa dig för det.
Finns det fler fördelar?
Även om Google själva säger att det inte kommer att vara till någon fördel SEO-mässigt att ha AMP-anpassade sidor, alltså att dom som har AMP-sidor skulle hamna högre upp i sökresultatet , så kommer självklart AMP-sidor att premieras om den ställs emot en liknade sida som inte är AMP.Men det finns nackdelar
Enligt mig själv är AMP-sidor än så länge inte speciellt attraktiva. Dom ser väldigt enkla ut och kan ibland upplevas som ganska tråkiga. Men AMP är fortfarande relativt nytt och jag tror att det kommer hända en hel del när nu även e-handelssidor som t.ex eBay har börjat testa det. Du kan gå till g.co/ampdemo på din mobila enhet för att se leta efter AMP-sidor.Gratis Plugin
Om du använder dig utav Wordpress så kan jag varmt rekommendera denna plugin. Den är än så länge gratis och dom uppdaterar den ständigt. -
Status för en webbplats med Säker webbsökning
Med tekniken för Säker webbsökning undersöker Google flera miljarder webbadresser varje dag för att hitta osäkra webbplatser. Varje dag upptäcker vi tusentals nya webbplatser som kan vara skadliga. Många av dem är dock legitima webbplatser som har utsatts för intrång. När vi upptäcker osäkra webbplatser visar vi varningar på Google och i webbläsaren. Du kan söka efter en webbplats och se om det är riskabelt att besöka den för närvarande.
Help for hacked sites: Overview
Verktyg för Virusgenomsökning onlineKolla din eller någons hemsida med Google Insynsrapport. Jag brukar även kolla Virustotal för att kontrollera ifall vissa hemsidor har virus, maskar, trojaner och andra malware. Det är bra att ha en avprickningslista på vad som behövs göras.
virus-removal.jpg
Har ni någon gång använt detta verktyg och fått varningar?
-
Google Webmaster Tools (Google Search Console) är en gratis uppsättning hjälpverktyg som du använder för att se om det uppstår problem med din hemsida.
Jag använder detta verktyg väldigt mycket för att få ett hum om hur min och mina kunders hemsida mår när det gäller sökmotoroptimering. Om du inte vet vad detta är så kan jag rekommendera detta som ditt första steg för att få bättre SEO.
-
Search Engine Result Page
SERP är en förkortning för Search Engine Result Page, det sökresultat du får för en viss sökning på en sökmotor som Google, Bing, Yahoo eller liknande. Inom sökmotoroptimering används termen SERP för att tala om resultatet för en specifik sökning. En SERP är alltid en resultatsida för en viss specificerad sökning, med ett eller flera sökord.
Det du vill är att få en hög position i Google för ett specifikt sökord eller en sökfras. Då är termen SERP väldigt användbar. Så när du i SEO-världen hör talas om att ”hamna högt upp i SERP” så handlar det om en specifik sökning. Du måste alltså veta vad folk söker efter innan du kan se hur du ligger till i SERP.
Det finns många fina tjänster där ute som hjälper dig med SERP och just nu så använder jag SERPlab för att följa nyckelorden och Google Search Console för att ta fram dem 🙂
Om du skulle behöva hjälp med SEO så kan du alltid anlita mig för att analysera din hemsida åt dig.
-
Att lägga upp sitt företag i någonting som heter Google My Business är något jag verkligen rekommenderar alla som har ett lokalt företag att göra!
Det ger dig chansen till bättre synlighet på Google när någon i ditt närområde söker efter en tjänst eller produkt som ditt företag erbjuder.
Jag har hittat ett par videos som visar exakt hur du går tillväga för att först lägga upp ditt företag på Google My Business och sen vilka olika inställningar du kan göra efter att ditt företag ligger upplagt på Google My Business.
Om du har några frågor eller funderingar så är det bara att du hör av dig, så ska jag göra mitt bästa för att svara på dina frågor.
Hur du lägger till ditt företag i Google My Business Del 1
Hur du lägger till ditt företag i Google My Business Del 2
Senaste inläggen från UEX
Nyheter
Här är vinnaren av vårt signerade Alan Wake 2-exemplar2024-11-04 18:41 Många var ni som ville tävla om vårt signerade exemplar av Alan Wake 2 och det var flera fina motiveringar till varför spelet fick höga, finfina betyg och nu har jag utsett en värdig vinnare. Det är Gamereactor-medlemmen Ruffles som vunnit denna tävling med följande motivering: |
Vakna! Doom är spelbart på Nintendo Alarmo2024-11-04 17:03 "Klockrent" tycker Fredrik. |
Ubisoft: Assassin's Creeds nutida kopplingar gjorde serien svårbegriplig för nykomlingar2024-11-04 16:43 En av de viktigaste delarna i Assassin's Creed-spelen har under lång tid kretsat kring det moderna elementet som var tänkt att knyta ihop allt. Genom att ha en person i nutid som upplevde historiska händelser genom Animus, skulle de olika berättelserna som var utspridda över världen och genom tiden kunna kopplas samman. Men när serien utvecklades och fler och fler spel släpptes blev denna narrativa tråd mycket mer komplex och svår att hålla koll på, och nu är det något som Ubisoft endast löst fortsätter utforska. |
Metal Slug Tactics, Goat Simulator Remastered och Microsoft Flight Simulator 2024 på väg till Game Pass2024-11-04 16:08 Du lär känna till rutinen vid det här laget: en ny månad innebär att Microsoft presenterar vad Game Pass-prenumeranter kan förvänta sig under de första två veckorna. November 2024 är självklart inte annorlunda på den punkten och efter helt fantastiska oktober (som bland annat gav oss titlar som {Call of Duty: Black Ops 6}, {Sifu} och {Trials of Mana}) verkar det som om vi kommer att bli bortskämda ännu en gång. |
Forza Horizon 5 utökas med över 70 Halo-komponenter att bygga banor med2024-11-04 15:57 Playground Games fortsätter att i ett stadigt tempo tillföra nytt innehåll till {Forza Horizon 5}, och nu levererar de sitt "largest prop pack ever". Så vad innehåller detta då? |
Lista – Alla PS5 Pro-förbättrade spel vid release2024-11-04 15:06 55 spel har Enhanced-stämpeln vid premiären, fler tillkommer. |
Spelet Pippi Långstrumps Värld är här – skapa egna Pippi-berättelser2024-11-04 14:41 Ska "aldrig säga 'NEJ' till spelaren." |
Gamereactor Live: Vi kollar in Biowares återkomst i Dragon Age: The Veilguard2024-11-04 14:23 {Dragon Age: The Veilguard} släpptes för några dagar sedan och sedan dess har det friskt debatterats kring huruvida det är en värdig återkomst för Bioware eller ej. Om du vill få kolla in rollspelet i lugn och ro, så erbjuder vi just detta i dagens GR Live. |
Slut på senare Xbox-releaser? Square Enix vill släppa till allt på en gång2024-11-04 13:05 Ny strategi. |
Assassin's Creed Shadows-förseningen nödvändig för att rädda Ubisofts rykte2024-11-04 11:45 "Vi har bara en chans." |