• Login
    • Search
    • Categories
    • Recent
    • Tags
    • Popular

    Vad är bestraffning av Google när man pratar SEO?

    SEO
    seo
    1
    2
    447
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • Mikael
      Mikael last edited by Jenkler

      Google bestraffning

      Här kommer lite tankar kring bestraffning från Google. Om du misstänker att du har drabbats av ett straff eller filter är det första du ska göra att kolla i Google Webmaster Tools efter ett meddelande om en manuell åtgärd. Om det inte finns ett meddelande så handlar det troligen snarare om ett filter som du matchar. Det kan vara en ganska lång process där du får prova att ändra på olika saker tills du hittar rätt. En bra början är att släppa sin egen åsikt om kvalitet och fundera på vad du tror att Google tycker är bra för att försöka ändra på de saker som inte passar in i det.

      avoid-black-hat-seo.jpg

      Manuella åtgärder eller filter?

      Det finns två olika mekanismer att ta hänsyn till när man pratar om bestraffning. Det som traditionellt brukar kallas för ”straff” är det Google nu för tiden kallar ”manuella åtgärder”. Det är helt enkelt en människa som tittat antingen på sajten i sin helhet eller en specifik aspekt av sajten, och tagit ett beslut om hur Google vill visa upp den sajten i sina sökresultat. Den andra mekanismen är ”filter”. Olika algoritmer som förändrar vad Google visar i sina sökresultat och värderar det du har på din site.

      Varför är mitt sökresultat som det är?

      För att förstå vad man kan ha drabbats av, och för att lista ut hur man rättar till det som blivit fel, är det viktigt att förstå hur Google bygger upp sina sökresultat, och hur och när de här två typerna av förändringar påverkar den processen. Förenklat kan man säga att när någon gör en sökning på Google sätts en process igång, där ett stort antal algoritmiska beräkningar görs, för att de ska kunna presentera en så bra lista av resultat som möjligt för den som söker. Språklig relevans räknas ut, hastighet på sajten, längd på text, antal sidor och så vidare. Google frågar sig om det är en sökning med lokal anknytning, vilket får högre värde lokalt. Andra saker kan vara om det kanske finns ett nyhetsvärde som många vill läsa. Listan fortsätter och varje beräkning kan förändra resultatet. När det finns ett färdigt sökresultat, läggs filtren på. Det är lite viktigt att komma ihåg, att det är sökresultatet i sig som filtreras, inte sajten eller sidan. Manuella åtgärder däremot kan appliceras under hela den här processen, beroende på vilken typ av åtgärd som gjorts. Oftast läggs dock även de på i slutet av uträkningarna.

      Manuella åtgärder

      Manuella åtgärder har två huvudsakliga funktioner. Den första är att “akut” plocka bort en sajt eller sida från sökresultat där de inte vill visa den, men där algoritmen och filtren inte räcker till för att lista ut det. Det här kan göras på olika sätt. Exempelvis kan det innebära att Google slutar hämta data från sajten och tar bort den från Googles index. Man kommer alltså inte ens med och får tävla när någon gör en sökning. Det kan också innebära att en, några eller alla länkar in till din hemsida ges ett negativt värde, vilket gör att landar längre ner i listan och därmed har svårare att få en bra position när den listan sedan förfinas. I vissa fall fungerar även manuella åtgärder på samma sätt som filter, och appliceras i slutet av beräkningarna, man kan flyttas ner 10 positioner eller alltid behöva ligga allra sist i den 1 000 resultat långa listan. Den andra funktionen de här åtgärderna har är att samla in data för att kunna bygga nya eller förbättra befintliga algoritmer och filter. Nästan alla manuella åtgärder får man reda på genom att använda Google Webmaster Tools. Då får man ett meddelande om att en manuell åtgärd har tagits mot sajten och en kort förklaring varför. Det kan handla om allt från dåliga länkar via dåliga texter till för mycket annonser på sidor. Då är det bara att sätta sig och försöka förbättra och när man anser sig vara klar skickar man ett meddelande till Google där man berättar vad man gjort. Är de nöjda med det tas åtgärden bort.

      Skillnad mellan filter och manuella åtgärder?

      Det är faktiskt inte så mycket. Den stora skillnaden är snarare att de finns på områden där Google anser sig ha tillräckligt med data för att kunna låta en dator ta besluten istället för en människa och att de som sagt alltid appliceras när sökresultaten redan är byggda. Det som dock skiljer sig är hur man gör för att sluta bli filtrerad. Filter är i princip en regel för en viss sak, ett gränsvärde som man ska hålla sig över eller under. Väldigt förenklat handlar det alltså om att hålla sig på rätt sida om varje sådant värde. Så länge man gör det är allt okej. Om man går förbi ett värde blir man filtrerad och när man kommer tillbaka på rätt sida släpps hemsidan igenom igen. Nu är det inte riktigt så enkelt. Gränsvärdena är inte alltid fasta. De kan ändras över tid, och Google berättar inte vilka filter de har eller var gränserna går. En aspekt som försvårar är att vissa filter “alltid” körs baserat på det index Google har medan andra uppdateras mer eller mindre regelbundet.

      Det finns mycket att skriva och diskutera om detta. Här har vi iallafall en början 😉

      Jenkler IT AB - Er leverantör för e-handel, hemsidor och IT-support - 073-731 76 64

      1 Reply Last reply Reply Quote 0
      • Mikael
        Mikael last edited by

        På grund av att Google hela tiden ändrar sin algoritm och för att deras sökmotor hela tiden blir bättre och bättre, gäller det att man hänger med och förstår hur dom tänker och vad dom letar efter.

        Det bästa sättet, eller det enda sätter att ta reda på det är att hela tiden testa olika saker. Då vet man med säkerhet vad det är som fungerar och behöver inte lägga hela sitt företags synlighet i armarna på någon som har hört av någon om vad SEO är, eller som har en släkting som är ganska teknisk och säkert duktig på SEO.

        Sökmotoroptimering är ingenting som man lär ut i skolan. Därför är det något som väldigt få är riktigt bra på, men det är också någonting som väldigt många kan påstå sig vara duktiga på.
        Så tänk noga igenom det när ni väljer vilka ni vill jobba med.

        Jenkler IT AB - Er leverantör för e-handel, hemsidor och IT-support - 073-731 76 64

        1 Reply Last reply Reply Quote 0
        • 1 / 1
        • First post
          Last post
        • Sökmotorer på internet

          Mikael
          Sökmotorer

          Många använder inte ordet sökmotor utan istället så säger man att man ska Googla information på internet. Saken är den att Google är bara en av flera sökmotorer på internet. Google har i princip tagit över hela marknaden så det är nästan bara Google som används. Själv så gillar jag inte monopol och tycker att man ska använda sig av flera tjänster. Kan bli lite farligt om man litar på all information som kommer från en enda källa.

          En sökmotor är en tjänst som sorterar och kategoriserar webbsidor i form av information för att sedan blixtsnabbt kunna presentera bäst relevant sida i förhållande till den sökning som sker.

          De största sökmotorerna Bing Google Yahoo Yandex

          Finns massor flera med detta är de som är värda att nämna!

          SEO
        • Verktyg för att öka din sökmotoroptimering

          Mikael
          Sökmotoroptimering

          Här kommer en lista med bra verktyg för att förbättra din sökmotoroptimering. Första steget är att veta vilka verktyg man skall använda för att se om man har fel på sin hemsida och om innehållet är av bra kvalité. Glöm ej bort att man kan se sökindex lätt med site:domän.se i adressfältet.

          Tjänster som är kostnadsfria

          Bing Webmaster tools är ett verktyg för att hantera Microsoft Bings sökmotorindex. Det kan vara bra att konfigurera Bing index även fast vi idag inte använder det så mycket i Sverige. Mycket viktigare att göra detta om du har en amerikansk hemsida.

          Google Analytics är ett verktyg för att kunna se statistik på din webbsida. Detta är mycket användbart för att kunna göra analyser om dina besökare.

          Google Search Console är ett verktyg som man behöver för att hantera hur webbsidan indexeras i Googles sökresultat. Väldigt bra ifall man vill övervaka, underhålla och felsöka webbplatsen.

          Moz är en Domain Authority Checker.

          Online Broken Link Checker och W3C Link Checker är verktyg för att hitta fel i länkar på en webbsida. När man fixar dessa fel så snabbar det upp hela webbsidan och bidrar till bättre sökmotoroptimering.

          Rich results Test är ett verktyg för att ta reda på om din webbplats är kvalificerad att visas i SERP som en del av de rika resultaten.

          Structured data testing tool är ett verktyg som berättar om din schema markup är korrekt. Men den informerar dig ej om den är berättigad till riktiga resultat.

          Technicalseo har flera små verktyg för sökmotoroptimering.

          Websiteseochecker är en Domain Authority Checker samt andra verktyg.

          Tjänster som har ett kostnadsfritt alternativ

          Ubersuggest backlinkchecker, seobility backlinkchecker och Ahrefs backlinkchecker är ett verktyg för att kunna se länkar mot din webbsida. Detta är bra ifall du vill försöka hitta trasiga länkar.

          Copyscape är en tjänst som letar efter innehåll som du har på din webbsida som finns på andra webbsidor på nätet. På så sätt kan du se ifall någon har stulit ditt innehåll.

          SEO Check är ett verktyg för att kontrollera om du har fel i din sökmotoroptimering. Denna Android app är riktigt bra för att rätta till fel i din hemsida.

          Siteliner är en tjänst för att hitta dubbelt innehåll på din webbsida. Att försöka rensa ut detta ökar kvaliteten för webbsidan.

          Tjänster som kostar Ahrefs är en SEO-verktygslåda som innehåller tjänster för länkbyggnad, sökordsforskning, konkurrensanalys, rank-spårning och webbplatsgranskning. De flesta av funktionerna i Ahrefs är utformade för marknadsföringspersonal. Många använder detta tjänst för att få högre Google-ranking. Ahrefs har några gratis verktyg som kan vara värda att titta på.
          SEO
        • Google rank online verktyg för att att spåra sökord placering

          Mikael

          SEO (Search Engine Optimization)

          Jag hitta Google Rank Checker som är ett utmärkt gratis online verktyg som hjälper användare att spåra sökords placering i Googles sökmotor resultat.

          GooglePositionChecker.png

          För att kunna använda den här tjänsten så är det bara att skriva in nyckelordet du vill söka tillsammans med domännamnet. När sökningen är klar så kommer den visa dig positionen för det specifika sökord i Google.

          Testa att använda Google Rank Checker och se om du gillar det. Har ni egna tips så är det bra att tipsa om dem 🙂

          SEO
        • Frågor kring Sökmotoroptimering?

          Mikael

          Jag vill bara snabbt säga att om ni har några frågor eller funderingar kring sökmotoroptimering, så är det bara att fråga på. Du kanske skulle vilja att jag kollar över hur väl optimerad din hemsida är eller om det är så att du har fått någon bestraffning av Google som gör att du inte klättrar uppåt i sökresultaten?

          SEO
        • Vad är sökmotoroptimering och är det nödvändigt?

          Mikael
          Sökmotoroptimering

          Det pratas väldigt mycket om SEO på webben idag. SEO står för sökmotoroptimering som är en gren inom internetmarknadsföring som går ut på att placera sin webbplats så högt upp som möjligt på sökmotorers sökresultatlistor på rätt sökord. Detta vill man göra för att få så många relevanta besökare som möjligt via Googles sökmotor som nästa alla i hela Sverige någon gång har använt eller andvänder dagligen.

          SEO är ett akronym för det engelska begreppet Search Engine Optimization. Det svenska begreppet sökmotoroptimering används också ofta.

          Vad man tänker på när man pratar om SEO

          Se till att webbplatsens uppbyggnad av interna URLer är konsekventa, relevanta och logiska. Endast en URL för varje innehåll. Skapande av webbplatskarta och/eller XML-karta för att förbättra indexering. Se till att sådana element som ramar, flash, javascript och AJAX inte negativt påverkar rankning eller indexering. Länkbygge: alla de olika metoder av införskaffande av rätt sorts inlänkar för att öka rankning. Länkbeten: skapande av innehåll som drar uppmärksamhet i bloggosfären, sociala nätverksidor, media och andra ställen för att få spontana naturliga inlänkar. Se till att webbplatsen eller utvalda undersidor har en så pass hög kvalitet att den naturligt rekommenderas av andra (med hjälp av länkar). Studie av webbplatsens statistik för att förbättra SEO. Hantera fall av straff eller negativa filter från Google eller andra sökmotorer. Se till att man använder sig av rätt domännamn både vad det gäller relevans, kraft, ålder och förtroende i Googles ögon. Forska fram vilka nyckelord som är rätt att satsa på. Optimering av webbplatsen gällande relevans. Innefattar sådana element som till exempel titelmärken, rubriker och brödtext. Skapandet av meta-märken på rätt sätt, unika för undersidor. Se till så att webbplatsens interna navigering är optimal för både indexering och distrubition av länkkraft för att till exempel dra nytta av den långa svansen.

          Mer fakta

          De som står bakom en sökmotor vill i allmänhet att sökresultaten ska vara så relevanta som möjligt för dem som söker på en viss fras (sökord/nyckelord), samtidigt som webbplatsägare å andra sidan vill ha relevanta besökare till sina webbplatser. Det är inte alls vettigt att sikta in sig mot massan av besökare utan att nå den målgrupp man söker. Sökmotorernas algoritmer utvecklas ständigt i syfte att förbättra sökresultatens relevans, medan webbplatsägarna försöker att finna och implementera metoder, metoder för sökmotoroptimering, för att göra att deras webbsidor av algoritmerna uppfattas som mer relevanta.

          I sökmotorernas barndom figurerade enkla metoder för att påverka algoritmerna, såsom att fylla en webbsida med ord och namn som inte syntes för vanliga besökare (men däremot av sökmotorernas rangordningsalgoritmer), eller att upprepa ett visst ord i webbsidans titelrad, et cetera. Problemet med dessa metoder var att de i objektiv mening inte gjorde webbsidorna mer relevanta för besökare utan istället försämrade sökmotorernas sökresultat, varför rangordningsalgoritmerna med tiden ändrats så att användning av denna sorts sökmotoroptimering inte skulle premieras. Numera kan den typ av sökmotoroptimering straffas av sökmotorn med att webbplatsen helt stryks ur sökresultaten.

          Sökmotorerna strävar numera efter att belöna sådana saker som är till nytta för surfaren, såsom god kvalitet, fyllighet, unikt och omfattande material samt användarvänlighet.

          Sökmotorn Google, som i dagsläget i allmänhet anses vara den viktigaste sökmotorn att optimera för, använder sig bland annat av en algoritm som kallas PageRank för att mäta vilken status en viss sida har på nätet. Värdet av denna algoritm har på senare tid ifrågasatts då man kunnat konstatera att sidor med låg PageRank (på en skala 0–10 enligt Google Toolbar) kan ranka högre än sidor med hög PageRank. PageRank ses numera därför närmast som en indikator för vilket förtroende Google har för en webbplats. Google PageRank används även som värdering av en inkommande extern länk och ju högre siffra 1-10 man kan nå desto bättre PR-värde tar länken med sig till målsidan som i sin tur ger högre placering i sökmotorn.

          Det finns mycket om detta ämne så jag har valt att skapa en helt ny kategori för detta.

          SEO
        • Vad är bestraffning av Google när man pratar SEO?

          Mikael
          Google bestraffning

          Här kommer lite tankar kring bestraffning från Google. Om du misstänker att du har drabbats av ett straff eller filter är det första du ska göra att kolla i Google Webmaster Tools efter ett meddelande om en manuell åtgärd. Om det inte finns ett meddelande så handlar det troligen snarare om ett filter som du matchar. Det kan vara en ganska lång process där du får prova att ändra på olika saker tills du hittar rätt. En bra början är att släppa sin egen åsikt om kvalitet och fundera på vad du tror att Google tycker är bra för att försöka ändra på de saker som inte passar in i det.

          avoid-black-hat-seo.jpg

          Manuella åtgärder eller filter?

          Det finns två olika mekanismer att ta hänsyn till när man pratar om bestraffning. Det som traditionellt brukar kallas för ”straff” är det Google nu för tiden kallar ”manuella åtgärder”. Det är helt enkelt en människa som tittat antingen på sajten i sin helhet eller en specifik aspekt av sajten, och tagit ett beslut om hur Google vill visa upp den sajten i sina sökresultat. Den andra mekanismen är ”filter”. Olika algoritmer som förändrar vad Google visar i sina sökresultat och värderar det du har på din site.

          Varför är mitt sökresultat som det är?

          För att förstå vad man kan ha drabbats av, och för att lista ut hur man rättar till det som blivit fel, är det viktigt att förstå hur Google bygger upp sina sökresultat, och hur och när de här två typerna av förändringar påverkar den processen. Förenklat kan man säga att när någon gör en sökning på Google sätts en process igång, där ett stort antal algoritmiska beräkningar görs, för att de ska kunna presentera en så bra lista av resultat som möjligt för den som söker. Språklig relevans räknas ut, hastighet på sajten, längd på text, antal sidor och så vidare. Google frågar sig om det är en sökning med lokal anknytning, vilket får högre värde lokalt. Andra saker kan vara om det kanske finns ett nyhetsvärde som många vill läsa. Listan fortsätter och varje beräkning kan förändra resultatet. När det finns ett färdigt sökresultat, läggs filtren på. Det är lite viktigt att komma ihåg, att det är sökresultatet i sig som filtreras, inte sajten eller sidan. Manuella åtgärder däremot kan appliceras under hela den här processen, beroende på vilken typ av åtgärd som gjorts. Oftast läggs dock även de på i slutet av uträkningarna.

          Manuella åtgärder

          Manuella åtgärder har två huvudsakliga funktioner. Den första är att “akut” plocka bort en sajt eller sida från sökresultat där de inte vill visa den, men där algoritmen och filtren inte räcker till för att lista ut det. Det här kan göras på olika sätt. Exempelvis kan det innebära att Google slutar hämta data från sajten och tar bort den från Googles index. Man kommer alltså inte ens med och får tävla när någon gör en sökning. Det kan också innebära att en, några eller alla länkar in till din hemsida ges ett negativt värde, vilket gör att landar längre ner i listan och därmed har svårare att få en bra position när den listan sedan förfinas. I vissa fall fungerar även manuella åtgärder på samma sätt som filter, och appliceras i slutet av beräkningarna, man kan flyttas ner 10 positioner eller alltid behöva ligga allra sist i den 1 000 resultat långa listan. Den andra funktionen de här åtgärderna har är att samla in data för att kunna bygga nya eller förbättra befintliga algoritmer och filter. Nästan alla manuella åtgärder får man reda på genom att använda Google Webmaster Tools. Då får man ett meddelande om att en manuell åtgärd har tagits mot sajten och en kort förklaring varför. Det kan handla om allt från dåliga länkar via dåliga texter till för mycket annonser på sidor. Då är det bara att sätta sig och försöka förbättra och när man anser sig vara klar skickar man ett meddelande till Google där man berättar vad man gjort. Är de nöjda med det tas åtgärden bort.

          Skillnad mellan filter och manuella åtgärder?

          Det är faktiskt inte så mycket. Den stora skillnaden är snarare att de finns på områden där Google anser sig ha tillräckligt med data för att kunna låta en dator ta besluten istället för en människa och att de som sagt alltid appliceras när sökresultaten redan är byggda. Det som dock skiljer sig är hur man gör för att sluta bli filtrerad. Filter är i princip en regel för en viss sak, ett gränsvärde som man ska hålla sig över eller under. Väldigt förenklat handlar det alltså om att hålla sig på rätt sida om varje sådant värde. Så länge man gör det är allt okej. Om man går förbi ett värde blir man filtrerad och när man kommer tillbaka på rätt sida släpps hemsidan igenom igen. Nu är det inte riktigt så enkelt. Gränsvärdena är inte alltid fasta. De kan ändras över tid, och Google berättar inte vilka filter de har eller var gränserna går. En aspekt som försvårar är att vissa filter “alltid” körs baserat på det index Google har medan andra uppdateras mer eller mindre regelbundet.

          Det finns mycket att skriva och diskutera om detta. Här har vi iallafall en början 😉

          SEO
        • Behöver din hemsida AMP?

          Mikael

          Svaret på frågan i rubriken är JA. Men vad är AMP?

          AMP står för Accelerated Mobile Pages och enkelt förklarat skulle man kunna säga att det är Google´s svar på Facebook´s "Instant Article". Det vill säga att dom vill skapa en plattform där folk mycket snabbare kan komma åt intressant innehåll på internet via sin mobil eller surfplatta.

          Man kan säga att en AMP-sida är en avskalad variant av din webbsida, vilket gör att den laddar mycket snabbare och gör att det många gånger leder till en mer uppskattad mobilupplevelse. Du vet själv hur frustrerande det kan vara när du inte råkar ha 4G mottagning på din telefon och sidan du vill kolla på tar en evighet att ladda upp. Med AMP kommer du inte längre behöva oroa dig för det.

          Finns det fler fördelar?
          Även om Google själva säger att det inte kommer att vara till någon fördel SEO-mässigt att ha AMP-anpassade sidor, alltså att dom som har AMP-sidor skulle hamna högre upp i sökresultatet , så kommer självklart AMP-sidor att premieras om den ställs emot en liknade sida som inte är AMP.

          Men det finns nackdelar
          Enligt mig själv är AMP-sidor än så länge inte speciellt attraktiva. Dom ser väldigt enkla ut och kan ibland upplevas som ganska tråkiga. Men AMP är fortfarande relativt nytt och jag tror att det kommer hända en hel del när nu även e-handelssidor som t.ex eBay har börjat testa det. Du kan gå till g.co/ampdemo på din mobila enhet för att se leta efter AMP-sidor.

          Gratis Plugin
          Om du använder dig utav Wordpress så kan jag varmt rekommendera denna plugin. Den är än så länge gratis och dom uppdaterar den ständigt.

          SEO
        • Google Insynsrapport

          Mikael
          Status för en webbplats med Säker webbsökning

          Med tekniken för Säker webbsökning undersöker Google flera miljarder webbadresser varje dag för att hitta osäkra webbplatser. Varje dag upptäcker vi tusentals nya webbplatser som kan vara skadliga. Många av dem är dock legitima webbplatser som har utsatts för intrång. När vi upptäcker osäkra webbplatser visar vi varningar på Google och i webbläsaren. Du kan söka efter en webbplats och se om det är riskabelt att besöka den för närvarande.

          Help for hacked sites: Overview

          Verktyg för Virusgenomsökning online

          Kolla din eller någons hemsida med Google Insynsrapport. Jag brukar även kolla Virustotal för att kontrollera ifall vissa hemsidor har virus, maskar, trojaner och andra malware. Det är bra att ha en avprickningslista på vad som behövs göras.

          virus-removal.jpg

          Har ni någon gång använt detta verktyg och fått varningar?

          SEO
        • Google Webmaster Tools

          Mikael

          Google Webmaster Tools (Google Search Console) är en gratis uppsättning hjälpverktyg som du använder för att se om det uppstår problem med din hemsida.

          Jag använder detta verktyg väldigt mycket för att få ett hum om hur min och mina kunders hemsida mår när det gäller sökmotoroptimering. Om du inte vet vad detta är så kan jag rekommendera detta som ditt första steg för att få bättre SEO.

          SEO
        • SERP - Search Engine Result Pages

          Mikael
          Search Engine Result Page

          SERP är en förkortning för Search Engine Result Page, det sökresultat du får för en viss sökning på en sökmotor som Google, Bing, Yahoo eller liknande. Inom sökmotoroptimering används termen SERP för att tala om resultatet för en specifik sökning. En SERP är alltid en resultatsida för en viss specificerad sökning, med ett eller flera sökord.

          Det du vill är att få en hög position i Google för ett specifikt sökord eller en sökfras. Då är termen SERP väldigt användbar. Så när du i SEO-världen hör talas om att ”hamna högt upp i SERP” så handlar det om en specifik sökning. Du måste alltså veta vad folk söker efter innan du kan se hur du ligger till i SERP.

          Det finns många fina tjänster där ute som hjälper dig med SERP och just nu så använder jag SERPlab för att följa nyckelorden och Google Search Console för att ta fram dem 🙂

          Om du skulle behöva hjälp med SEO så kan du alltid anlita mig för att analysera din hemsida åt dig.

          SEO
        • Hur man lägger upp sitt företag i Google My Business

          Mikael

          Att lägga upp sitt företag i någonting som heter Google My Business är något jag verkligen rekommenderar alla som har ett lokalt företag att göra!

          Det ger dig chansen till bättre synlighet på Google när någon i ditt närområde söker efter en tjänst eller produkt som ditt företag erbjuder.

          Jag har hittat ett par videos som visar exakt hur du går tillväga för att först lägga upp ditt företag på Google My Business och sen vilka olika inställningar du kan göra efter att ditt företag ligger upplagt på Google My Business.

          Om du har några frågor eller funderingar så är det bara att du hör av dig, så ska jag göra mitt bästa för att svara på dina frågor.

          Hur du lägger till ditt företag i Google My Business Del 1

          Hur du lägger till ditt företag i Google My Business Del 2

          SEO



        Senaste inläggen från UEX

        • Sökmotorer

          Många använder inte ordet sökmotor utan istället så säger man att man ska Googla information på internet. Saken är den att Google är bara en av flera sökmotorer på internet. Google har i princip tagit över hela marknaden så det är nästan bara Google som används. Själv så gillar jag inte monopol och tycker att man ska använda sig av flera tjänster. Kan bli lite farligt om man litar på all information som kommer från en enda källa.

          En sökmotor är en tjänst som sorterar och kategoriserar webbsidor i form av information för att sedan blixtsnabbt kunna presentera bäst relevant sida i förhållande till den sökning som sker.

          De största sökmotorerna Bing Google Yahoo Yandex

          Finns massor flera med detta är de som är värda att nämna!

          • read more
        • Sökmotoroptimering

          Här kommer en lista med bra verktyg för att förbättra din sökmotoroptimering. Första steget är att veta vilka verktyg man skall använda för att se om man har fel på sin hemsida och om innehållet är av bra kvalité. Glöm ej bort att man kan se sökindex lätt med site:domän.se i adressfältet.

          Tjänster som är kostnadsfria

          Bing Webmaster tools är ett verktyg för att hantera Microsoft Bings sökmotorindex. Det kan vara bra att konfigurera Bing index även fast vi idag inte använder det så mycket i Sverige. Mycket viktigare att göra detta om du har en amerikansk hemsida.

          Google Analytics är ett verktyg för att kunna se statistik på din webbsida. Detta är mycket användbart för att kunna göra analyser om dina besökare.

          Google Search Console är ett verktyg som man behöver för att hantera hur webbsidan indexeras i Googles sökresultat. Väldigt bra ifall man vill övervaka, underhålla och felsöka webbplatsen.

          Moz är en Domain Authority Checker.

          Online Broken Link Checker och W3C Link Checker är verktyg för att hitta fel i länkar på en webbsida. När man fixar dessa fel så snabbar det upp hela webbsidan och bidrar till bättre sökmotoroptimering.

          Rich results Test är ett verktyg för att ta reda på om din webbplats är kvalificerad att visas i SERP som en del av de rika resultaten.

          Structured data testing tool är ett verktyg som berättar om din schema markup är korrekt. Men den informerar dig ej om den är berättigad till riktiga resultat.

          Technicalseo har flera små verktyg för sökmotoroptimering.

          Websiteseochecker är en Domain Authority Checker samt andra verktyg.

          Tjänster som har ett kostnadsfritt alternativ

          Ubersuggest backlinkchecker, seobility backlinkchecker och Ahrefs backlinkchecker är ett verktyg för att kunna se länkar mot din webbsida. Detta är bra ifall du vill försöka hitta trasiga länkar.

          Copyscape är en tjänst som letar efter innehåll som du har på din webbsida som finns på andra webbsidor på nätet. På så sätt kan du se ifall någon har stulit ditt innehåll.

          SEO Check är ett verktyg för att kontrollera om du har fel i din sökmotoroptimering. Denna Android app är riktigt bra för att rätta till fel i din hemsida.

          Siteliner är en tjänst för att hitta dubbelt innehåll på din webbsida. Att försöka rensa ut detta ökar kvaliteten för webbsidan.

          Tjänster som kostar Ahrefs är en SEO-verktygslåda som innehåller tjänster för länkbyggnad, sökordsforskning, konkurrensanalys, rank-spårning och webbplatsgranskning. De flesta av funktionerna i Ahrefs är utformade för marknadsföringspersonal. Många använder detta tjänst för att få högre Google-ranking. Ahrefs har några gratis verktyg som kan vara värda att titta på.

          • read more
        • SEO (Search Engine Optimization)

          Jag hitta Google Rank Checker som är ett utmärkt gratis online verktyg som hjälper användare att spåra sökords placering i Googles sökmotor resultat.

          GooglePositionChecker.png

          För att kunna använda den här tjänsten så är det bara att skriva in nyckelordet du vill söka tillsammans med domännamnet. När sökningen är klar så kommer den visa dig positionen för det specifika sökord i Google.

          Testa att använda Google Rank Checker och se om du gillar det. Har ni egna tips så är det bra att tipsa om dem 🙂

          • read more
        • Jag vill bara snabbt säga att om ni har några frågor eller funderingar kring sökmotoroptimering, så är det bara att fråga på. Du kanske skulle vilja att jag kollar över hur väl optimerad din hemsida är eller om det är så att du har fått någon bestraffning av Google som gör att du inte klättrar uppåt i sökresultaten?

          • read more
        • SEO ligger mig verkligen varmt om hjärtat, något jag verkligen brinner för! När det kommer till PageRank så slutade Google att uppdatera den för några år sedan, men bara för att dom har slutat uppdatera PR ( PageRank ) utåt sett så betyder inte det att dom inte har med det i sin algoritm. Därför kan det mycket väl vara så att en sida med lägre PageRank rankar högre än en med högre PageRank.

          Men det är så fruktansvärt mycket annat som spelar in när det kommer till att ranka en sida högt på Google än att ha en bra PageRank. Ser man däremot en sida med PageRank så vet man med säkerhet att den är några år gammal vilket i sin tur ger lite kraft till sidan vilket kan vara något att tänka på.

          • read more

        Nyheter

        Where Winds Meet blir konsolexklusivt i sex månader till PS5 - enligt trailern2025-07-05 18:52

        Exklusiva spel har nog aldrig varit ett luddigare begrepp i dagsläget än det är just nu, med framförallt tidigare Xbox-exklusiva varumärken som lanseras till Playstation 5 i en rasande takt. Även tidigare konsolexklusiva Helldivers II som gavs ut av Sony såg sitt premiärdatum till Xbox Series S|X häromdagen.

        I senaste trailern för Where Winds Meet, som är ett enspelarspel i ett forntida Kina med öppen spelvärld som tar avstamp i kampsport och kinesisk fantasylitteratur - nås vi även av faktumet att spelet blir konsolexklusivt till Playstation 5 i ett halvår. Något som inte minst väckt frågor om exklusiviteter, dess vara eller icke-vara samt strategiskt syfte. Tidsexklusivitet har historiskt varit en dragkamp om spelarna, något som skapade stor debatt förra året runt Black Myth: Wukong, där många såg den uteblivna och försenade Xbox-versionen som en dold överenskommelse mellan Sony och Game Science Studio. Vad som gäller för Where Winds Meet framgår istället i allra högsta grad.

        Where Winds Meet lanserades redan förra året till PC i Kina och nådde tre miljoner spelare på fyra dagar. Den nya cinematiska trailern för spelet kan ni se här nedan, och för den som vill ansöka om en plats i betan den 24 juli bör följa denna länk.

        <video>

        <bild></bild>

        Vad tycker du om tidsexklusiva spel, är det rätt väg att gå i dagens spelklimat?


        Sega Neptune lever igen - men som FPGA-konsol2025-07-05 17:49

        Under det glada 90-talet fullkomligen sprutade Sega ur sig konsoler och påbyggnader, och hade minst ett halvt dussin planerade. Okej, viss överdrift men det var så det stundtals kändes och ett av de många projekt som aldrig fick se dagens ljus var Neptune. En kombination av Mega Drive och 32X som nu återupplivas av brasilianska spelgruppen GamesCare - en samling entusiaster.

        Så varför lanserades aldrig Neptune? Ja, konceptet lades helt enkelt ner till fördel för satsningen på Saturn och efter att man insåg att 32X-marknaden helt enkelt var för liten.

        Med den nya Neptune satsar GameCare-teamet på att försöka blåsa lite liv i 32X-intresset, och går samma väg som så många andra populära retrokonsoler genom att använda FPGA-teknik för att återskapa hårdvaran på modernt vis. De har inte fastställt något pris ännu, men har sagt att det kommer ligga i linje med liknande FPGA-baserade retrokonsoler och tar sikte på att lanseras i december.

        Till sina fans skriver man:

        "Hello everyone, it's time to show your interest in the GF1 Neptune. The release date is almost here, December 2025, as we announced at Gamecom Latam. We are on a mission to bring the console ready for delivery on this date without any kind of pre-order or collective financing. However, for our best planning, it is super important that everyone who plans to purchase this labor of love subscribes to this newsletter. We will announce the price as soon as possible, but I can already say that it will be on average for similar consoles. The 32-bit generation is coming."

        Lirade du 32X på tiden det begav sig och är denna nya Neptune något som du blir lite sugen på?

        <social>https://x.com/MichelinFabio/status/1940022024409112585</social>


        Du kan tävla med riktiga Sonic Racing: Crossworlds inspirerade gokarts under Esports World Cup 20252025-07-05 17:00

        I ett samarbete med The Jameel Motorsport Park kommer du att kunna beskåda en uppvisningsmatch i {Sonic Racing: Crossworlds} under Esport World Cup 2025. Tävlingarna kommer att ske i Saudiarabiens huvudstad Riyadh den femte augusti. My Nintendo News skriver följande:

        You can watch the Sonic Racing: CrossWorlds show match on 5th August inside the venue's Gaming Hall. That's not all as SEGA will be holding a limited-time kart racing event with CrossWorlds-themed go-karts, tracks, and helmets at the The Jameel Motorsport Park.

        Är du sugen på att tävla i riktiga fordon med Sonic-tema går även det att göra. Är du inte villig eller har möjlighet att resa till Saudiarabien går detta spektakel att följa via Internet. Sonic Racing: Crossworlds släpps 25 september till PC, PS4, PS5, Nintendo Switch, Xbox One och Xbox Series X. Vilken plattforms-maskot tycker du har bäst racingspel?

        <bild>Mario, Sonic och många andra kända karaktärer har egna bilspel idag.</bild>


        Blizzard avslutar all support för Warcraft Rumble Archlight2025-07-05 16:21
        Blizzard upptäcker att för få spelare hade mobiltelefoner...
        Bygg din egen chicken walker - AT-ST kommer i augusti2025-07-05 15:55

        Star Wars AT‑ST Walker, den klassiska "chicken walker", gör äntligen entré i Legovärlden som ett storstilat UCS-set. Ett solklart måste för alla samlare som med sina 1513 bitar är ett imponerande bygge. Cirka 37 cm hög, 22 cm lång (och bred) - perfekt i hyllan hos vilken Star Wars-nörd som helst.

        Setet riktar sig till vuxna samlare, med åldersrekommendation på 18 och släppdatumet är satt till den 1:a augusti med en prislapp på 2499 kronor. Inte fullt lika mustigt som vissa andra UCS-modeller med andra ord.

        Rent visuellt och i detalj är AT-ST-bygget trogen filmens design, med rörliga leder och autentiska proportioner som gör den till ett snyggt displayföremål. Måtten känns dessutom rätt schyssta - den är tillräckligt stor för att imponera, men inte otymplig (jag tittar på dig Star Wars Venator).

        För den som är sugen på att förhandsbeställa byggsatsen redan nu så går det utmärkt att göra på Legos hemsida.

        Är detta en byggsats du kommer att köpa?

        <bild>Chicken! Goood!</bild>


        Prime Video släpper teaser för The Terminal List: Dark Wolf2025-07-05 14:35

        Häromdagen släppte Prime Video en teaser trailer för kommande The Terminal List: Dark Wolf som är en prequel till TV-serien The Terminal List från 2022 med Christ Pratt i en av huvudrollerna. The Terminal List baseras på boken med samma namn från 2018 och handlar om Navy Seal-befälhavaren James Reece (Chris Pratt) som efter att ett uppdrag i Syrien går fel, blir inblandad i politisk konspiration med rötter i Vita huset.

        I The Terminal List: Dark Wolf hittar vi nu Taylor Kitsch i huvudrollen som Ben Edwards och kretsar kring dennes bakgrundshistoria innan han blir en del av händelserna i The Terminal List. Förutom en återvändande Taylor Kitsch, kommer vi även att få återse Chris Pratt i rollen som James Reece.

        Så här berättar Kitsch själv om den kommande serien:
        "Digging into Ben's origin with Dark Wolf was a blast. This season goes even deeper—there's more grit, more heart, and a lot more on the line. It's raw, it's honest, and it really lets you see the heart of who he is."

        Han fortsätter:
        "I have so much respect for the military and SEAL community and loved showing their brotherhood, the things you fight to hold onto, and just letting it all play out. I think fans are going to have a great time with it."

        Tv-serien har premiär den 27 augusti 2025, så väntan blir inte allt för lång.

        Har du sett The Terminal List och sugen på att se mer?

        <video>


        Dying Light-studion lägger ned två påbörjade spel2025-07-05 12:04
        Men alla arbetare på Techland är säkra.
        Capcom avtäcker Resident Evil Survival Unit2025-07-05 10:03
        Mobila zombier.
        Spelhelgen är här – prognosen talar för varma solskensspel2025-07-04 15:00
        Gammalt FZ-ordspråk: "Det finns inget dåligt väder, bara soliga spel".
        Världens bästa vapen – Åttondelsfinaler2025-07-04 14:00
        Sexton ska bli åtta. Hagelbrakare, kofot, får. Det är era röster som avgör.
         073-731 76 64   [email protected]