Navigering

• Logga in
    • Sök
    • Kategorier
    • Senaste
    • Taggar
    • Populära

IRC - Chat on QuakeNet

Teknik
    irc chat guide
    1
    1
    70
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • Mikael
      Mikael Senaste redigerad av

QuakeNet - IRC Nätverk

QuakeNet är ett stort IRC (Internet Relay Chat) nätverk. Människor från hela världen ansluter sig till QuakeNet för att kommunicera, organisera och umgås. Man använder en IRC-klient eller webbklient för att delta i detta stora nätverk.

IRC är ett protokoll för textkommunikation i realtid över Internet som tillåter chatt mellan personer. Samtalen pågår i kanaler där personer samlas, eller i privata konversationer, s.k. queries, mellan endast två personer. Kanalnamn börjar oftast på # och anges vanligen på formen #kanalnamn på irc.server.org vilket innebär att man ska ställa in sin klient att använda IRC-servern irc.server.org och därefter välja kanalen #kanalnamn. Hur detta går till i detalj beror på vilken klient man använder.

What is IRC? (Internet Relay Chat) How do I connect to it?

Det finns idag många mycket stora IRC-nätverk i världen och består ofta av flera sammankopplade servrar som administreras av IRC-operatörer. Den första användaren som kommer in i en tom kanal blir operatör (ofta förkortat op) i den. Operatörer märks i kanalen i fråga med ett @ framför sitt namn och har befogenhet att tilldela operatörskap åt andra, kasta ut och bannlysa personer m.m. Förutom operatörstatus kan man vara half-op (som har ett % vid sitt namn), vilket dock är ganska ovanligt idag, och voice (som har ett + vid sitt namn).

Jag använder själv QuakeNet för alla mina projekt: https://chat.jenkler.se

Hur man registrerar ett konto med Q?

Innan man kan använda vissa funktioner på QuakeNet så behöver man ett registrerat konto. Börja med att säga HELLO till Q för att skapa ett konto med det nick som du använder just nu.

/msg Q HELLO <[email protected]> <[email protected]>

Om användarnamnet är ledigt, inte innehåller konstiga tecken och allt gick bra så kommer du att få ett mail från QuakeNet där du kan få ditt lösenord. När du sedan har fått ditt lösenord så kan du köra detta kommando för att autentisera dig.

/msg [email protected] AUTH <Användarnamn> <Lösenord>

Du kan kolla att du är autentiserad genom att använda WHOAMI kommandot.

/msg Q whoami

För att byta ditt lösenord så kör du NEWPASS.

/msg [email protected] NEWPASS <Gammaltlösenord> <Nytt lösenord> <Nytt lösenord igen>

Q kommer att varna dig om lösenordet är för svagt. Använd REQUESTPASSWORD om du glömmer ditt användarnamn eller lösenord.

/msg Q REQUESTPASSWORD <[email protected]>

Guider för administratörer

• chanflags - Ändra/visa flaggor i en kanal.
      • settopic - Ändra standard rubriken i en kanal
      • welcome - Visa/sätt ett välkomstmeddelande för en kanal.

Hur registrerar jag en egen kanal med Q

För att kunna bli permanent OP (admin) för en kanal så måste detta uppfyllas

1. Du måste vara autentiserad och ha ett konto. Skapa ett konto om du inte har något.
      2. Du måste vara OP i kanalen för att kunna bli ägare av kanalen
      3. Kör följande kommando /msg R REQUESTBOT #kanalnamn
      4. Du får ett meddelande om det gick bra eller inte.

IRC är old school men fortfarande mycket användbart!

Jenkler IT AB - Er leverantör för e-handel, hemsidor och IT-support - 073-731 76 64

Ett svar Senaste svaret Svara Citera 0
      • 1 / 1
      • Första inlägget
        Sista inlägget
      • Den bästa krytpovaluta plånboken

Mikael
        En kryptoplånbok där du kan få ränta på dina pengar

Det finna massor med plånböcker där ute för din kryptovaluta men frågan vilken som är mest seriös och har de funktioner som du behöver. Själv så rekommenderar jag kryptoplånboken blockchain men det finns många att välja på.

Frågor och svar Vad är en kryptoplånbok?

En kryptoplånbok är en plånbok för kryptovaluta, en digital plats där du kan förvara dina kryptovalutor tryggt och säkert. Förutom att lagra och skydda dina bitcoins, kan du även ta emot och överföra kryptovaluta. Det finns flera typer av Bitcoin Wallets anpassade för alla möjliga specifika önskemål.

Kryptovaluta plånböcker är faktiskt mer av en huvudbok, eftersom de har nycklarna till ägarens identitet, vilket ger dem tillgång till ett blockchain-nätverk och transaktionshistorik. Dessa plånböcker måste hitta kryptovalutan som är kopplad till din adress i blockkedjan, vilket är anledningen till att de måste interagera med den.

Vilka typer av plånböcker finns för kryptovaluta?

Programvara, hårdvara och pappersplånböcker är de tre huvudtyperna av kryptovaluta plånböcker som faller under de två huvudkategorierna av plånböcker som kallas varma och kalla plånböcker.

Kalla plånböcker har ingen anslutning till internet och kommer i någon fysisk form, som en hårddisk eller ett papper, vilket gör dem till de säkraste plånböckerna som möjligt. Varma plånböcker, å andra sidan, har någon form av en internetanslutning, vilket gör att de är mer mottagliga för säkerhetsintrång. Dock så är det mycket mer besvärligt att handskas med kalla plånböcker.

Varma plånböcker gynnas för sin flexibilitet, såsom möjligheten att komma åt dina pengar eller handla när du är på språng. Dessa mjukvaruplånböcker kommer i form av webbplånböcker, stationära plånböcker och mobilappplånböcker. Det är dock viktigt att förstärka att denna tillgänglighet kommer som ett resultat av en varm plånboks webbanslutning, som i sig själv lämnar dina pengar öppna för någon form av sårbarhet.

I fallet med kalla plånböcker är det enda sättet för dina pengar att gå förlorade om själva plånboken antingen tappas bort eller blir stulen och inga säkerhetskopieringsprocedurer har införts. Tyvärr tillåter denna överlägsna säkerhetsnivå inte att dina pengar är lätt tillgängliga för handel eller handel när du är borta från din dator.

De flesta ledande kryptoplånböcker idag är hybridplånböcker som erbjuder skrivbords- och mobilåtkomst, med möjlighet att ansluta till en hårdvaruplånbok för maximalt säkerhetskopieringsskydd.

Hur fungerar plånböcker för kryptovaluta?

Kryptovaluta-plånböcker tillhandahåller offentliga nycklar och privata nycklar för att göra det möjligt för kryptoanvändare att interagera med sina digitala tillgångar lagrade i offentliga blockkedjenätverk. En plånboks publika nyckel är plånboksadressen du kan ta emot pengar till och den privata nyckeln är vad du använder för att komma åt dina pengar för att göra transaktioner.

Tänk på den offentliga nyckeln som ditt bankkontonummer och den privata nyckeln som PIN-koden för ditt bankkonto som du använder för att logga in och göra betalningar.

Om du är ute efter en kryptovaluta plånbok som är billig att överföra små summor till så är det bättre att titta på en microplånbok istället.

Teknik
      • Spara pengar med en mikroplånboksleverantör

Mikael
        En plånbok för kryprovaluta och mikro transaktioner

När man får betalt från en faucet så är det alltid väldigt små summor. Detta gör att pengarna äts upp ifall du har en vanlig plånbok för kryptovaluta. Här är ett exempel på spel som betalar dig lite pengar och är kul.

Den mikroplånboksleverantör som jag har hittat och tycker är bäst är helt klart FaucetPay och den har många andra sätt att tjäna pengar med.

Frågor och svar Hur kan jag tjäna Bitcoin på Faucetpay?

Du får en inloggningsbonus som ökar om du loggar in minst en gång per dag. Du får 1 Reward Point (RP) varje dag du loggar in. Men inloggningsbonusen blir högre, om du loggar in dagligen. För den första dagen får du 1 RP, andra dagen 2 RP, tredje dagen 3 RP och så vidare. Det maximala beloppet du kan få är 100 RP varje dag.

Med RP kan du göra olika saker. Du kan utöka olika intjäningsmetoder som Offerwall eller PTC-annonser under några timmar. Eller så kan du bara byta dem till Bitcoin, 10 RP är värda 1 Satoshi. Förresten, du får också RP för olika saker du gör hos Faucetpay som att spela eller klicka på annonser.

Vad är FaucetPay?

FaucetPay är en mikroplånboksleverantör där du får mikrobetalningar från kranar (faucet) och andra sajter utan några extra avgifter.

Varför ska jag välja FaucetPay?

Faucetpay är den bästa mikroplånboken på marknaden och om du tänker göra anspråk på några gratis Bitcoins från olika faucets måste du ibland använda den. Många kranar fungerar bara med Faucetpay, det är därför du inte har något val ändå. Men om du inte vill registrera dig där, så kan man ibland få betalt direkt till sin plånbok utan att behöva en mikroplånbok. Problemet är bara att det blir mycket dyrare då.

Teknik
      • Skapa en anpassad genväg för Chrome

Mikael
        Chrome launcher

Ibland kan det vara smidigt att skapa genvägar till webbsidor som ser ut som program eller appar. Chrome har denna funktion inbyggd. Börja med att klicka på de tre vertikala punkterna för att komma åt "Fler Verktyg -> Skapa Genväg..." högst upp till höger i webbläsaren.

För att detta skall funka så måste du vara på en sida som du vill göra en genväg av. Här är en lista på bra sidor som man kanske vill ha som genväg för att få en app. Detta är bra ifall det inte finns en app till ditt operativsystem redan. Det enda som behövs är Chrome.

https://discord.com https://open.spotify.com https://www.linkedin.com https://web.whatsapp.com https://www.facebook.com https://www.messenger.com

Du kan sedan välja ett namn på appen och om den skall öppnas i nytt fönster. Klicka bara sedan på skapa. Du hittar appen bland dina program i ditt operativsystem.

Teknik
      • Backup för Office 365

Mikael
        Backup av molntjänster

Många tänker inte på att när Office 365 ligger nere så kan det vara svårt att komma åt sina filer. Det händer även ibland att anställda råkar flytta filer i Onedrive så att strukturen förstörs.

Ett sätt att skydda sig mot detta är att lagra data från Microsoft lokal så att man har en extra säkerhet om detta händer. Själv tycker jag att QNAP är en riktigt bra NAS lösning för detta.

Nedan har du lite programmvaror du kan köra på QNAP för att ta backup på molntjänster som
        G Suite och Office 365

Boxafe Hybrid Backup Sync QcalAgent Qcontactz QmailAgent

Om du har ett företag som behöver hjälp med backuplösningar så kan ni alltid kontakta Jenkler IT AB.

Teknik
      • Flytta videoklipp från youtube till annan kanal

Mikael
        Flytta innehåll

Har du för många konton eller vill du flytta filmer från en kanal till en annan? Så som det ser ut idag så kan man inte slå ihop youtube-kanaler på ett lätt sätt. En kanal kan finnas på ett Google konto eller ett varumärkeskonto samt att ett Google konto kan ha flera varumärkeskonton. Detta betyder att du kan ha en kanal för varje varumärkeskonto samt en på ditt huvudkonto.

Om du vill flytta flera eller ett videoklipp till en annan kanal så får man ladda ner sin data från youtube. Detta gör du genom att gå i menyn och klickar på Din data från YouTube och under Din YouTube-översikt så kan man klicka på mer och sedan Ladda ner data från YouTube. Sedan får man manuellt ladda upp innehållet där man vill. Observera att du inte får ha samma innehåll på flera youtube-kanaler.

Om du vill flytta eller överlåta hela din kanal så kan du flytta kanaler mellan olika google-konton eller varumärkeskonto. Observera att när du gör detta så skriver du över den kanal som finns på det kontot du vill flytta till. Använd då denna guide Flytta din YouTube-kanal till ett annat konto. Bäst är att skapa ett nytt konto eller varumärkeskonto som du skall flytta kanalen till.

Det är lite synd att man i Google inte bara kunde välja att man vill flytta en video till en annan kanal.

Teknik
      • Tjäna pengar på annonser med Google AdSense

Mikael
        Google AdSense

För att tjäna pengar med Google AdSense behöver du ha trafik till din hemsida. Man behöver ganska mycket reafik för att det ska löna sig. Man kan arbeta aktivt med sökmotoroptimering för att få mer trafik till sin webbplats. Man måste också ha ett bra innehåll som gör att din hemsida håller någon form av kvalitet.

https://www.google.com/adsense/start/

Google Ad Manager

För att underlätta hanteringen av annonser så kan man använda Google Ad Manager. Då kan man lätt visa olika annonser från flera olika leverantörer.

https://admanager.google.com/

Teknik
      • Växla mellan flikar med genvägstangenter i din webbläsare

Mikael
        Snabbkommandon i webbläsare

Dessa kommandon fungerar i nästan alla webbläsare.

CTRL + N: Hoppa till flik-nummer N. Där N kan vara 1-8. CTRL + 9: Hoppa till sista filken CTRL + TAB: Nästa flik CTRL + SHIFT + TAB: Föregående flik
        Teknik
      • Bredbandstest

Mikael
        Linux

Testa nerladdning

wget -O /dev/null <källa på internet>

På http://speedtest.tele2.net kan man hitta en källa för nerladdning av filer.

Webbläsare

http://www.bredbandskollen.se
        https://webpagetest.org
        http://speedtest.tele2.net

Teknik
      • Tips om Chrome webbläsaren kraschar

Mikael
        Chrome / Chromium

Om du har problem med att tabbar i Chrome fryser eller kraschar så kan det vara relaterat till minne eller GPU. Chromes interna process lista kan du få upp med Shift + Esc för att se hur mycket minne som används och var. Du kan även testa att stänga av inställningen Använd maskinvaruacceleration när det är tillgängligt för att se om det blir bättre.

Teknik
      • IRC - En bra Web-klient

Mikael
        Kiwi IRC

IRC (Internet Relay Chat) har varit med länge och för de som vet vad det är så finns det få bra alternativ till denna chatt-lösning. Själv sitter jag mycket på QuakeNet och chattar och använder programvara i Linux för att göra detta.

screenshot.png

Jag hittade av en slump Kiwi IRC som är en webb-klient för att ansluta till olika IRC-nätverk. Denna klient är utvecklad i Nodejs som är mitt nya språk av intresse. Man kan köra denna klient själv på en egen server eller bara köra via Kiwi IRCs hemsida.

Nätverk Freenode QuakeNet Efnet

Du kan ansluta till vilken IRC-server som helst genom att välja en annan server på någon av dessa sidor i botten. För att logga in så skriver du ett bara ett namn och vilken kanal du vill besöka på det aktuella nätverket 🙂

Teknik
      • Har du lust att rekommendera Jenkler IT AB?

Mikael

Hjälp oss att bli bättre genom att ge Jenkler IT AB likes och recensioner

it-support-stockholm-jenkler-500x460.svg

Se bilden nedan: Klicka på knappen "Skriv en recension"

Sök på google efter "Jenkler IT AB " eller klicka här för att göra denna sökning.

it-support-stockholm-betyg.jpg

Tack för att ni stöttar mig!

Teknik
      • Er kontakt för IT-support, Systemförvaltning och Webbdesign

Mikael

Jag arbetar som konsult med olika IT-uppdrag. Mitt företag driver också andra spännande projekt inom teknik, entreprenörskap, film och spel.

it-support-stockholm.jpg

Mina IT-support kunder är små och medelstora företag. Jag gör allt från att hjälpa till med bredbandsproblem, installation av hemelektronik eller datorer till att drifta eller monitorera stora Linux / unix-miljöer. Besök mitt supportforum för att få hjälp med lättare problem. Om du absolut inte vill använda dig av några sociala medier för att logga in så kan du fråga mig om VIP-koden för att bli medlem.

Mikael Jenkler

it-support-stockholm-mikael.jpg

Sedan år 1999 har jag arbetat aktivt med IT-support, Systemförvaltning och Webbdesign. Företaget arbetar med drift av öppna system och programvaror som Apache, Nginx, Bind, MySQL och Zabbix. På senare tid har jag arbetat med marknadsföring, SEO och webbanalys som jag har gedigen kunskap inom. När jag inte sysslar med drift så blir det en hel del utveckling inom den öppna webben. Exempel på verktyg är PHP, Node.js, Git, CSS, HTML och Bash.

Mitt mål är 100% nöjda kunder som för mig är en självklarhet. För mig är det viktigt att man som kund ska känna sig trygg när man anlitar ett IT-företag. Jag är en självgående person som gärna tar mig an nya utmaningar. Anlitar man mig så vet man alltid att arbetet blir utfört. Mitt huvudfokus är säkerhet och kvalité.

Teknik
      • Oberoende IT Support och användarhjälp

Mikael

Vi finns i Stockholms län och kan hjälpa till med!

it-support-stockholm-logo-200x184.svg

Design - Webbdesign, Logotyp och Grafisk profil Felsökning - Program, Hårdvara och Nätverk Installation - Hemelektronik, Datorer och Mjukvara Utbildning - Blogg, Webb, Linux, Windows, OSX Underhåll - Webbdesign, Blogg, Serverdrift, Linux Utveckling - Webbdesign, Script och Program

När ni har Jenkler IT AB som helhetsleverantör så kan ni luta er tillbaka och bara fokusera på just det ni är bra på. Tanken är att ta hand om alla beslut och problem som rör IT. Det är viktigt för oss att vara med i hela processen från att diskutera inköp av system och IT-produkter till frågor om drift, installation samt utveckling. Oavsett om ni har hittat hit via en rekommendation eller bara ramlat in på vår webbsida så är det bra att ta en första telefonkontakt.

Webbutveckling

Jenkler är lösningen för er som behöver hjälp med webbutveckling. Oavsett ifall du som kund har något stort att bygga eller bara en enklare presentations hemsida. Jenkler har många års erfarenhet av programmering och design.

Systemförvaltning

Med systemförvaltning (Managed Hosting) tar vi ansvar för dina servrar. Om något inte fungerar som det ska så löser vi detta genom snabb felsökning och åtgärd. Vi har över 15 års erfarenhet av att underhålla och övervaka olika typer av system. Vi sätter upp robusta system som övervakas, uppdateras och underhålls kontinuerligt.

Pris och telefontid

Priset för IT-support är 1000 kr / påbörjad timme. Om ni behöver hjälp med IT-support, Systemförvaltning eller Webbdesign så kontakta oss gärna för prisuppgift. Det går bra att ringa alla dagar i veckan (8:00 - 19:00). Supportavtal och mängdrabatt finns för större volymer av IT-support. Det är samma timtaxa för restid (Onsite support). Se alla priser i dokumenten nedan.

Dokument

Fakturering och serviceavtal
        Referenskunder
        Systemförvaltning och hosting
        Tilläggstjänster för systemförvaltning

Kontakt

Se signaturen på denna post

Jenkler IT AB org.nr: 559082-6938

Teknik
      • Datortermer och datauttryck

Mikael
        Termer

Det finns så mycket olika termer och uttryck när det gäller datorer. Min första tanke var att göra en lista som många andra hemsidor gör, men istället så skapar jag en lista på länkar till bra sidor där du kan slå upp ord.

Computer-Terms-1355x788.jpg

Datorrelaterade lexikon och ordlistor av olika slag

Encyclopedia Intranetica - Internet och intranet Internet Language Dictionary - Förklarar tusentals termer som definierar våra liv på nätet Svenska Hackademins ordlista - ordlista över svensk hackerslang Virus - Här kan man läsa om olika virus Webopedia - Ordbok & sökmotor för dator och Internet termer

Säg till ifall ni hittar flera bra sidor som passar in i denna lista så lägger jag till dem 🙂

Teknik
      • Översättningsverktyg

Mikael
        Google translate

Det helt klart bästa sättet att översätta texter på är Google Translate. Jag antar att de flesta redan känner till detta men det är lika bra att tipsa ändå. Sedan så har ju webbläsaren Chrome bra stavkontroll ifall man behöver det.

Det finns även Google Translate appen som har många funktioner.

Översätt till och från 90 språk genom att skriva Översätt text direkt till och från 26 språk med hjälp av kameran Översätt till och från 40 språk genom att tala in det du vill översätta Skriv med fingret i stället för att använda tangentbordet Hämta språkpaket som du kan använda när du reser eller när internetanslutningen är dyr eller långsam Stjärnmärk och spara översättningar för framtida bruk Ta bilder av text för att få bättre översättningar eller för att översätta text på språk som inte stöds för direktöversättning med hjälp av kameran.

Här har ni länken till Google Översätt.

Teknik
      • Rensa cache i din webbläsare

Mikael

Att ta bort skräp-filer från din webbläsare är något som bör göras då och då för att snabba upp surfandet! Webbläsarna ändrar sina inställningar då och då när det kommer nya versioner. Nedanstående kanske inte stämmer exakt men det är iallafall lite hjälp på vägen hoppas jag.

Internet Explorer

Klicka på Verktyg på menyraden för Internet Explorer
        Klicka på Internet-alternativ
        Klicka på fliken Allmänt
        Klicka på knappen Ta bort filer i avsnittet Tillfälliga Internet-filer

Firefox

Klicka på Redigera på menyraden för Firefox
        Klicka på Inställningar på menyn Redigera
        Expandera menyn Avancerat > Nätverk
        Klicka på Rensa Nu

Chrome

Klicka på ||| i webbläsarens verktygsfält längst till höger.
        Välj Visa Avancerade Inställningar längst ned.Klicka på TA bort webbinformation.
        Välj från Tidens början
        Bocka i Cookies och cachade bilder och filer (eller allt om du vill)
        Klicka på Rensa webbinformation

Opera

Klicka på Redigera i menyfältet i Opera
        Klicka på Inställningar på menyn Arkiv
        Klicka på menyn Historik och cache
        Klicka på Cache
        Klicka på OK för att stänga menyn Inställningar

Bara att hojta till ifall något inte stämmer eller ifall jag ska lägga till något 😉

Teknik
      • Virusborttagning

Mikael
        Virus

Du bör alltid ha ett antivirusprogram installerat på datorn för att förhindra att du får virus i din dator. Skulle det hända ändå så måste du göra en genomsökning av virus på datorn och sedan låta antivirusprogrammet ta bort det. Tänk på att aldrig ladda ner något som du inte vet vad det är och gå inte in på sidor med konstiga adresser.

Ta bort Virus

Om man inte vill ominstallera så kan man hämta en startbar skivavbildning från flera ställen, bränna den, och sedan starta datorn på den. Jag brukar ändå rekommendera en ominstallation för att garanterat få bort alla virus. Dock kan det vara värt att testa detta innan ifall man har tiden.

Räddnings CD BitDefender - Använd unetbootin för att skapa ett usb-medium. Fler images finns här. Panda Windows Defender Offline

När du laddat ner rätt fil så är det bara att skapa DVD/CD för att sedan starta i räddnings läge!

När du har fixat skivan och den är bränd, ska du starta datorn och se till att den bootar från skivan istället för hårddisken. Detta fungerar lite olika beroende på datormodell. På vissa så sker det automatiskt (för att datorn redan är inställd att boota på en skiva om det sitter någon i.) På andra måste man trycka på en F-knapp för att få upp en meny där man väljer att boota från CD. Exempelvis F9 är vanligt (på tex Toshibas laptops)

När datorn sedan bootar på skivan (det kan ta en stund) så följer man instruktionerna. Ofta är det på Engelska och det kan vara en del text att läsa. Man bör koppla sin dator till Internet via kabel (inte trådlöst) när man gör detta.Detta för att programmet på skivan uppdaterar virusdefinitionerna innan det börjar skanna. Och då fungerar kabel alltid bäst och oftast automatiskt. Har man bara trådlöst kan uppdateringen misslyckas, och man kan behöva ställa in internetuppkopplingen manuellt.

När skanningen är klar får man en lista med vad som hittats och åtgärdsförslag. Välj Delete om det går annars Disinfect. (Bitdefender). Ta sedan ur skivan och starta om datorn som vanligt. Den bör då fungera igen om allt gått som det ska.

Första åtgärden du sedan gör är att uppdatera din vanliga antivirusprogram och gör en fullständig skanning. Detta för att få bort eventuella kvarvarande filer med virus i.

Felsökning

Bitdefender RescueCD behöver ibland användarnamn och lösenord för att logga in (rescuecd.unknown_domain). Skriv användarnamn livecd och lämna lösenordet tomt. När du sedan kommer förbi login så skriver du startx för att få ett grafiskt gränssnitt.

Bitdefender RescueCD behöver nätverks access för att ladda hem de senaste definitionerna. Vanlig kabel är att föredra framför wifi om möjligt.

Själv så tycker jag bäst om Bitdefender, lycka till!

Teknik
      • Att bränna en ISO

Mikael

IMGburn som är ett gratisprogram för att bränna just ISO-filer.

Teknik
      • E-post inställningar för e-postprogram

Mikael
        E-post

Fixar här en lista för mailinställningar för olika leverantörer som finns på marknaden. Detta använder du för att ställa in ditt mailprogram på din dator eller telefon. Information om mailinställningar finns normalt på repektive leverantörs hemsida men här är de vanligaste.

Generellt

Använd IMAP om du vill kunna läsa dina mail på flera enheter. IMAP synkar hela tiden kontot mot Mailservern. När man tar bort ett mail i Epostprogramet så tas det bort på servern också när man använder IMAP,

Använd POP3 om du vill spara dina mail lokalt på endast en dator (Detta är något jag inte rekommenderar men kan vara bra ifall man har en mycket dålig uppkoppling) Använder man POP så laddas ALLA mail ner till den dator man sitter på och servern töms. Detta betyder att du inte har en backup ifall din dator eller telefon går sönder.

Leverantörer

Portarna ska vara samma för alla leverantörer.

Portar med SSL

IMAP: 993 POP3: 995 SMTP: 465 eller 587

Portar utan SSL

IMAP: 143 POP3: 110 SMTP: 25 eller 587 Comhem

Användarnamn: din e-postadress
        Lösenord: lösenordet får du från din leverantör
        Inkommande server: mailin.comhem.se
        Utgående server: mailout.comhem.se
        Webmail: https://webmail.comhem.se

Google

Inkommande server: imap.gmail.com eller pop.gmail.com (pop rekommenderas ej)
        Utgående server: smtp.gmail.com
        Webmail: https://mail.google.com

Loopia

Inkommande server: mailcluster.loopia.se
        Utgående server: mailcluster.loopia.se
        Webmail: https://webmail.loopia.se

Microsoft

Inkommande server: outlook.office365.com
        Utgående server: smtp.office365.com
        Webmail: https://portal.office.com

Tele2

Inkommande server: mail.tele2.se
        Utgående server: mail.tele2.se
        Webmail: https://webmail.tele2.se

Telia

Inkommande server: mailin.telia.com
        Utgående server: mailout.telia.com
        Webmail: https://webmail.telia.com

SMTP-servrar, vilken smtp-server skall jag ställa in?

smtp_folder.png

(OBS, nedanstående gäller endast Utgående server = SMTP-server)
        För att veta vilken SMTP-server ni skall ställa in i ert e-postprogram måste ni först veta vilka som är er Internetoperatör, dvs vilka ni "surfar med". Här är en lista på de vanligaste operatörerna/smtp-sevrarna:

En SMTP-server (Simple Mail Transfer Protocol) är den mailserver man använder för att skicka ut e-post med.
        Den är helt oberoende från den mailserver man använder för att ta emot e-post genom (oftast en POP3-server).
        I vårt fall är servern där du hämtar din e-post inställd för både POP3 och IMAP.
        IMAP används bland annat för e-post till mobiltelefiner.

De leverantörer som är markerade med x har spärrat port 25 vilket innebär att du inte kan skicka med någon annan än just den leverantörens server på den porten.

3 (tre) smtp.tre.se
        Alltele smtp.alltele.net
        x Algonet smtp.glocalnet.net
        x Bahnhof smtp.bahnhof.se
        x BIP smtp.bip.net
        x Bostream smtp.bredband.net
        x Bredbandsbolaget smtp.bredband.net
        Carambole ADSL adslmail.carambole.com
        Carambole modem/ISDN smtp.telenor.se
        Chello mailout.comhem.se
        Com Hem mailout.comhem.se, mail1.comhem.se
        Cybercity vip.cybercity.dk
        Dataphone mailhost.dataphone.se
        Euroconnect mail.euroconnect.dk
        Fastbit smtp.fastbit.se
        Get2net smtpserver.get2net.dk
        x Glocalnet smtp.glocalnet.net
        Gotanet/Leissner Data smtp.gotanet.se
        Home smtp.home.se
        Image smtp.image.dk
        InterNord post1.internord.dk
        MCI/Worldcom - UUnet smtp.customer.uunet.se
        One.com customer-smtp.one.com
        Orange / Mobilix mail.mobilixnet.dk
        RSL COM mail.nuinternet.com
        Rix Telecom smtp.rixmail.se
        SBBS mailbox.pp.sbs.se
        Song/WinEasy nw-smtp.songnetworks.se alt. smtp.wineasy.se
        Sonofon mail.sonofon.dk
        x Spray smtprelay.spray.se, kräver verifiering/authentisering med mailuppgifter
        som hör till ditt Spray Internetabonnemang.
        (dvs e-mail adressen som användarnamn och Spraylösen som lösenord)
        x Tele Danmark smtp.mail.dk
        x Tele2 mail.tele2.se, kräver authentisiering med dina inloggningsuppgifter från Tele2
        Telenor smtp.telenor.se
        Telenordia smtp.glocalnet.net
        x Telia smtprelay1.telia.com, mailout.telia.com, mail1.telia.com
        Tiscali / World Online smtp.wol.dk
        Uni2 Danmark inet.uni2.dk
        Universal smtp.uvtc.com
        UPC smtp.chello.se
        Utfors smtp.glocalnet.net
        Vodafone/Europolitan smtp.euromail.se
        Xpress On-Line mail.xpress.se
        Zillion (TDC) pasmtp.tele.dk

Om något saknas i detta inlägg så säg till så lägger jag till det!

Teknik
      • Dator och teknik skämt

Mikael

Man måste ju också ha skämttrådar av denna typ, får fylla på när jag hittar mer!

QrCqC.jpg

IT - Supporten (Kvarteret Skatan)

IT-Support på för tusen år sedan

Har ni några bra så dela med er!

Teknik

Senaste inläggen från UEX

• En kryptoplånbok där du kan få ränta på dina pengar

Det finna massor med plånböcker där ute för din kryptovaluta men frågan vilken som är mest seriös och har de funktioner som du behöver. Själv så rekommenderar jag kryptoplånboken blockchain men det finns många att välja på.

Frågor och svar Vad är en kryptoplånbok?

En kryptoplånbok är en plånbok för kryptovaluta, en digital plats där du kan förvara dina kryptovalutor tryggt och säkert. Förutom att lagra och skydda dina bitcoins, kan du även ta emot och överföra kryptovaluta. Det finns flera typer av Bitcoin Wallets anpassade för alla möjliga specifika önskemål.

Kryptovaluta plånböcker är faktiskt mer av en huvudbok, eftersom de har nycklarna till ägarens identitet, vilket ger dem tillgång till ett blockchain-nätverk och transaktionshistorik. Dessa plånböcker måste hitta kryptovalutan som är kopplad till din adress i blockkedjan, vilket är anledningen till att de måste interagera med den.

Vilka typer av plånböcker finns för kryptovaluta?

Programvara, hårdvara och pappersplånböcker är de tre huvudtyperna av kryptovaluta plånböcker som faller under de två huvudkategorierna av plånböcker som kallas varma och kalla plånböcker.

Kalla plånböcker har ingen anslutning till internet och kommer i någon fysisk form, som en hårddisk eller ett papper, vilket gör dem till de säkraste plånböckerna som möjligt. Varma plånböcker, å andra sidan, har någon form av en internetanslutning, vilket gör att de är mer mottagliga för säkerhetsintrång. Dock så är det mycket mer besvärligt att handskas med kalla plånböcker.

Varma plånböcker gynnas för sin flexibilitet, såsom möjligheten att komma åt dina pengar eller handla när du är på språng. Dessa mjukvaruplånböcker kommer i form av webbplånböcker, stationära plånböcker och mobilappplånböcker. Det är dock viktigt att förstärka att denna tillgänglighet kommer som ett resultat av en varm plånboks webbanslutning, som i sig själv lämnar dina pengar öppna för någon form av sårbarhet.

I fallet med kalla plånböcker är det enda sättet för dina pengar att gå förlorade om själva plånboken antingen tappas bort eller blir stulen och inga säkerhetskopieringsprocedurer har införts. Tyvärr tillåter denna överlägsna säkerhetsnivå inte att dina pengar är lätt tillgängliga för handel eller handel när du är borta från din dator.

De flesta ledande kryptoplånböcker idag är hybridplånböcker som erbjuder skrivbords- och mobilåtkomst, med möjlighet att ansluta till en hårdvaruplånbok för maximalt säkerhetskopieringsskydd.

Hur fungerar plånböcker för kryptovaluta?

Kryptovaluta-plånböcker tillhandahåller offentliga nycklar och privata nycklar för att göra det möjligt för kryptoanvändare att interagera med sina digitala tillgångar lagrade i offentliga blockkedjenätverk. En plånboks publika nyckel är plånboksadressen du kan ta emot pengar till och den privata nyckeln är vad du använder för att komma åt dina pengar för att göra transaktioner.

Tänk på den offentliga nyckeln som ditt bankkontonummer och den privata nyckeln som PIN-koden för ditt bankkonto som du använder för att logga in och göra betalningar.

Om du är ute efter en kryptovaluta plånbok som är billig att överföra små summor till så är det bättre att titta på en microplånbok istället.

• läs mer
      • En plånbok för kryprovaluta och mikro transaktioner

När man får betalt från en faucet så är det alltid väldigt små summor. Detta gör att pengarna äts upp ifall du har en vanlig plånbok för kryptovaluta. Här är ett exempel på spel som betalar dig lite pengar och är kul.

Den mikroplånboksleverantör som jag har hittat och tycker är bäst är helt klart FaucetPay och den har många andra sätt att tjäna pengar med.

Frågor och svar Hur kan jag tjäna Bitcoin på Faucetpay?

Du får en inloggningsbonus som ökar om du loggar in minst en gång per dag. Du får 1 Reward Point (RP) varje dag du loggar in. Men inloggningsbonusen blir högre, om du loggar in dagligen. För den första dagen får du 1 RP, andra dagen 2 RP, tredje dagen 3 RP och så vidare. Det maximala beloppet du kan få är 100 RP varje dag.

Med RP kan du göra olika saker. Du kan utöka olika intjäningsmetoder som Offerwall eller PTC-annonser under några timmar. Eller så kan du bara byta dem till Bitcoin, 10 RP är värda 1 Satoshi. Förresten, du får också RP för olika saker du gör hos Faucetpay som att spela eller klicka på annonser.

Vad är FaucetPay?

FaucetPay är en mikroplånboksleverantör där du får mikrobetalningar från kranar (faucet) och andra sajter utan några extra avgifter.

Varför ska jag välja FaucetPay?

Faucetpay är den bästa mikroplånboken på marknaden och om du tänker göra anspråk på några gratis Bitcoins från olika faucets måste du ibland använda den. Många kranar fungerar bara med Faucetpay, det är därför du inte har något val ändå. Men om du inte vill registrera dig där, så kan man ibland få betalt direkt till sin plånbok utan att behöva en mikroplånbok. Problemet är bara att det blir mycket dyrare då.

• läs mer
      • Chrome launcher

Ibland kan det vara smidigt att skapa genvägar till webbsidor som ser ut som program eller appar. Chrome har denna funktion inbyggd. Börja med att klicka på de tre vertikala punkterna för att komma åt "Fler Verktyg -> Skapa Genväg..." högst upp till höger i webbläsaren.

För att detta skall funka så måste du vara på en sida som du vill göra en genväg av. Här är en lista på bra sidor som man kanske vill ha som genväg för att få en app. Detta är bra ifall det inte finns en app till ditt operativsystem redan. Det enda som behövs är Chrome.

https://discord.com https://open.spotify.com https://www.linkedin.com https://web.whatsapp.com https://www.facebook.com https://www.messenger.com

Du kan sedan välja ett namn på appen och om den skall öppnas i nytt fönster. Klicka bara sedan på skapa. Du hittar appen bland dina program i ditt operativsystem.

• läs mer
      • Backup av molntjänster

Många tänker inte på att när Office 365 ligger nere så kan det vara svårt att komma åt sina filer. Det händer även ibland att anställda råkar flytta filer i Onedrive så att strukturen förstörs.

Ett sätt att skydda sig mot detta är att lagra data från Microsoft lokal så att man har en extra säkerhet om detta händer. Själv tycker jag att QNAP är en riktigt bra NAS lösning för detta.

Nedan har du lite programmvaror du kan köra på QNAP för att ta backup på molntjänster som
        G Suite och Office 365

Boxafe Hybrid Backup Sync QcalAgent Qcontactz QmailAgent

Om du har ett företag som behöver hjälp med backuplösningar så kan ni alltid kontakta Jenkler IT AB.

• läs mer
      • Flytta innehåll

Har du för många konton eller vill du flytta filmer från en kanal till en annan? Så som det ser ut idag så kan man inte slå ihop youtube-kanaler på ett lätt sätt. En kanal kan finnas på ett Google konto eller ett varumärkeskonto samt att ett Google konto kan ha flera varumärkeskonton. Detta betyder att du kan ha en kanal för varje varumärkeskonto samt en på ditt huvudkonto.

Om du vill flytta flera eller ett videoklipp till en annan kanal så får man ladda ner sin data från youtube. Detta gör du genom att gå i menyn och klickar på Din data från YouTube och under Din YouTube-översikt så kan man klicka på mer och sedan Ladda ner data från YouTube. Sedan får man manuellt ladda upp innehållet där man vill. Observera att du inte får ha samma innehåll på flera youtube-kanaler.

Om du vill flytta eller överlåta hela din kanal så kan du flytta kanaler mellan olika google-konton eller varumärkeskonto. Observera att när du gör detta så skriver du över den kanal som finns på det kontot du vill flytta till. Använd då denna guide Flytta din YouTube-kanal till ett annat konto. Bäst är att skapa ett nytt konto eller varumärkeskonto som du skall flytta kanalen till.

Det är lite synd att man i Google inte bara kunde välja att man vill flytta en video till en annan kanal.

• läs mer

Nyheter

Disney+ höjer priset och får abonnemang med reklam2022-08-11 05:01

Varken HBO Max, Netflix eller Disney+ har gjort någon hemlighet av att de överväger lansera abonnemang med reklam, och nu visar det sig att sistnämnda tar det stora...

Microsoft säger att Sony betalar pengar för att blockera titlar från Game Pass2022-08-11 04:04

Sony "vill inte att attraktiva prenumerationstjänster ska hota dess dominans på marknaden för digital distribution av konsolspel".

Det verkar vara få som använder Netflix för spelande2022-08-11 03:45

Netflix har under de senaste åren investerat en hel del pengar i spelutveckling, men det har uteslutande varit mindre titlar som ingår i varje Netflix-abonnemang och som...

Fyra nya skådespelare i The Last of Us-serien avslöjade2022-08-11 03:08
      Två karaktärer från spelet och två som är unika för serien.
      Playstation Plus-katalogen utökas med Yakuza, Trials of Mana och andra titlar2022-08-11 02:52
      Men bara för Extra- och Premium-medlemmar.
      The Invitation: Plot, Cast, and Everything Else We Know2022-08-11 02:02
      A new Dracula-inspired movie is coming soon. Here's what you need to know about The Invitation, starring Nathalie Emmanuel.
      Spider-Man Remastered pc-debuterar på fredag, lagom till fredagsgroggen2022-08-10 18:30
      Exakt releasetid spikad.
      Ghost Recon: Wildlands kommer till Playstation Plus Extra och Playstation Plus Premium2022-08-10 17:30

Två veckor har gått sedan Sony meddelade att Yakuza 0, Yakuza Kiwami och Yakuza Kiwami 2 skulle läggas till i Playstation Plus Extra och Playstation Plus Premium den här...

Brett Goldstein Says He Didn’t Have Much Time to Bulk Up for Thor 42022-08-10 17:14
      The actor made a cameo appearance in the latest Thor movie, debuting as Hercules, Zeus’s son in the MCU.
      Ny Pokémon-miniserie i september, i och med Pokémon: The Arceus Chronicles2022-08-10 16:55
      Fyra avsnitt till Netflix.
      South Park Creators Reveal Details of Abandoned Donald Trump Deepfake Movie2022-08-10 16:42
      Just before the Covid shutdowns began, Trey Parker and Matt Stone were just days from working on a deepfake movie featuring Donald Trump.
      Halle Bailey Opens Up on Playing Ariel in Disney's Live-Action Little Mermaid Remake2022-08-10 15:58
      Halle Bailey commented on what it means to play the live-action Ariel and how it felt when trolls lambasted the casting online.
      Black Adam's Reshoots Reported to Have Added 'DCEU Tie-In' Post-Credits Scene2022-08-10 15:34
      A recent test screening of Black Adam reportedly included a new post-credit scene that connects Dwayne Johnson's character to the DCEU.
      Färre än 1 % av Netflix prenumeranter spelar dagligen Netflix-spel2022-08-10 15:33
      Detta enligt dataanalyser.
      Microsoft presenterar sina fullständiga Gamescom-planer2022-08-10 15:01

För den som spelar Xbox finns det goda orsaker att hålla koll på den tyska mässan Gamescom när den drar igång om knappt två veckor...

073-731 76 64   [email protected]