• Logga in
    • Sök
    • Kategorier
    • Senaste
    • Taggar
    • Populära

    Mall för spel

    Recensioner
    spel
    1
    1
    310
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • Jenkler
      Jenkler Senaste redigerad av Mikael

      När man ska registrera spel så skall detta följas. Om man är osäker så är det bara att fråga @Mikael hur det fungerar.

      Förfarande

      1. Sök efter spelet du vill lägga till. Om spelet redan finns i forumet så hoppar du till steg 3.
      2. Börja med att skapa ett inlägg med mall 1. Rubriken ska vara spelets titel samt året i parentes. Exempel: Killzone (2004). Om det finns allmän information eller youtube-videos så lägg dessa under mallen.
      3. Skapa ett svar på inlägget med mall 2. Om du har egna youtube-videos eller information så lägg det under mallen.
      4. Om du vill få en count på just dina spel så skapar du en tagg på första inlägget som matcher ditt UEX ID. Min blir tex a-uex2-spel. Var noga med att vara försiktig när nu modifierar första inlägget i tråden så inte data förändras eller faller bort.

      Metadata förklaring

      Completed: Vilket datum du klarade spelet senast. Formatet är (YYYY-MM-DD) (valfritt).
      Count: Antal gånger du har klarat spelet (valfritt)
      Format: Vilket format man har spelat det på (NS, PS3, PS4, PC, XBOX m.m.) (valfritt)
      Index: Referens till uppmärkning av fysisk kopia. Formatförslag (aa-001) (valfritt)
      Rating: Betyg på filmen. 0-5 (0 = usel, 1 = dålig, 2 = medel, 3 = bra, 4 = mycket bra, 5 = mästerverk) (valfritt)
      Source: Webblänk till spelet hos mobygames.

      Comment:
      Brödtext som beskriver din upplevelse av spelet.

      Om du inte vill fylla i de valfria fälten så tar du bort hela raden bara.

      Exempel på Tom mall 1

      |==========>
      **Source:** 
      <==========|
      

      Exempel på Tom mall 2

      |==========>
      **Completed:**
      **Format:**
      **Rating:**
      
      **Comment:**
      
      <==========|
      

      Exempel på ifylld mall 1

      |==========>
      **Source:** https://www.mobygames.com/game/ps2/killzone
      <==========|
      

      Exempel på ifylld mall 2

      |==========>
      **Completed:** YYYY-MM-DD
      **Format:** PS4, PC
      **Rating:** 2
      
      **Comment:**
      Detta var ett riktigt roligt spel för att jag måste skriva något här som exempel.
      <==========|
      

      Glöm inte bort att fråga @Mikael om något är lite oklart.

      Jenkler IT AB - Er leverantör för e-handel, hemsidor och IT-support - 073-731 76 64

      Ett svar Senaste svaret Svara Citera 0
      • 1 / 1
      • Första inlägget
        Sista inlägget
      • Doom (2016)

        Mattias

        |==========>
        Source:
        https://www.mobygames.com/game/doom___
        <==========|

        Recensioner
      • Broken Sword 5: The Serpent's Curse (2013)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
        <==========|

        Recensioner
      • Crazy Taxi (1999)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/crazy-taxi
        <==========|

        Recensioner
      • My Time at Portia (2019)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/my-time-at-portia
        <==========|

        Recensioner
      • SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech (2019)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/steamworld-quest-hand-of-gilgamech
        <==========|

        Recensioner
      • Mario + Rabbids: Kingdom Battle (2017)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/switch/mario-rabbids-kingdom-battle
        <==========|

        Recensioner
      • Super Mario Odyssey (2017)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/super-mario-odyssey
        <==========|

        Recensioner
      • Mutant Year Zero: Road to Eden (2018)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/mutant-year-zero-road-to-eden
        <==========|

        Recensioner
      • Minesweeper Genius (2019)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/minesweeper-genius
        <==========|

        Recensioner
      • Jurassic World Evolution (2018)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/jurassic-world-evolution
        <==========|

        Recensioner
      • Up (2009)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/up
        <==========|

        Recensioner
      • Detroit: Become Human (2018)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/detroit-become-human
        <==========|

        Recensioner
      • South Park: The Fractured But Whole (2017)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/south-park-the-fractured-but-whole
        <==========|

        Recensioner
      • Super Stardust Ultra (2015)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/super-stardust-ultra
        <==========|

        Recensioner
      • Winter Stars (2011)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.metacritic.com/game/playstation-3/winter-stars
        <==========|

        Recensioner
      • Scribblenauts Showdown (2018)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/scribblenauts-showdown
        <==========|

        Recensioner
      • Far Cry 5 (2018)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/far-cry-5
        <==========|

        Recensioner
      • Minit (2018)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/minit
        <==========|

        Recensioner
      • BioShock 2 (2010)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/bioshock-2
        <==========|

        Recensioner
      • Word Sudoku (2014)

        Jenkler

        |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/word-sudoku-by-powgi
        <==========|

        Recensioner



      Senaste inläggen från UEX

      • |==========>
        Completed: 2022-08-29
        Format: Stadia
        Rating: 4

        Comment:
        Bra uppdatering av klassisk fps. Har inte klarat orginalet, men av det jag spelar kanske denna är mer aktionbetonad. Minns orginalet som lite mer mörk och kuslig.

        Bra kontroll och intressanta fiender. Gillade kanske mindre utforskningsdelarna med att leta utgångar och keycards samt kanske lite för bloated (läs moderna) spelmekaniker med level-ups för allt möjligt, items (som jag sällan använde) samt alt-funktioner för alla vapen. Kunde strömlinjeformat det mer. Också spelstorys verkar vara en lost art. Verkar vara skriven efter filosofin "tell don't show". Det mesta hade hört hemma i manualen på 90-talet. Överlag väger dock gameplayen upp det. Klarade det på svårighetsnivå "hurt me plenty" för att få lite mer utmaning

        Får se om jag ger mig på uppföljaren eller om jag är nöjd ett tag.
        <==========|

        • läs mer
      • |==========>
        Source:
        https://www.mobygames.com/game/doom___
        <==========|

        • läs mer
      • |==========>
        Format: PS4

        Comment:
        Under tonåren hittade jag peka-och-klicka-äventyrsgenren efter tips i speltidningen Super Play och blev omedelbart förälskad, så pass förälskad att jag i den senare tonåren bestämde mig för att göra ett eget (och blir än i dag imponerad av den fantasirikedomen jag hade då). Det urspårade Sam & Max Hit the Road samt framför allt Day of the Tentacle blev snabbt mina favoriter, inte minst tack vare den lysande humorn, även om jag i ärlighetens namn inte är säker på om jag klarade någon av dem. Hur mycket jag än tycker om genren så dras de med en del problem och det är en viss tröskel att påbörja ett, jag vet nämligen att de kommer att bli en stundtals frustrerande upplevelse, i synnerhet om spelet har några år på nacken. Jag är ganska dålig på dessa spel, men jag tror ändå att många kommer att känna igen sig i min beskrivning som följer.

        De äldre peka-och-klicka-spelen börjar alltid trevligt där man sugs in i upplevelsen och ständigt gör framsteg. Sedan blir allt bara värre, man får tillgång till fler och fler rum att utforska samt fyller fickorna med fler och fler prylar. Jag kommer att köra fast förr eller senare och desto senare i spelet jag kommer så kommer det att hända desto oftare, till slut efter varje litet framsteg. När jag sedan blir desperat går jag tillbaka till varje rum jag tidigare har besökt och interagerar med varenda liten detalj med varenda pryl med förhoppningen att jag ska springa på någon långsökt lösning som jag omöjligen kan ha tänkt på. Tidigare nämnda Sam & Max hade en del sådana lösningar vill jag minnas, just för att det var ganska urspårat så var även en del pussellösningar det också. Långsökta med andra ord.

        Ofta slutade det med att jag efter mycket om och men tog hjälp av en guide, men det var ungefär där jag tröttnade på spelen. Antingen visade det sig att lösningen var så pass enkel att jag blev besviken på mig själv och kunde inte njuta av upplevelsen längre, eller så hade jag antingen missat att en två pixlar bred pryl var klickbar eller så var lösningen så pass långsökt att det i princip var omöjligt att komma på. Även i de två sistnämnda fallen tröttnade jag på spelen eftersom de medförde att jag konstant såg guiden som en lätt utväg varje gång jag körde fast då jag alltid befarade långsökta lösningar, vilket tog bort allt det roliga från upplevelsen.

        Broken Sword 5 inhandlade jag fysiskt till PS4 för några veckor sedan och det har varit ett kärt återseende till genren. Visst har jag spelat igenom Telltales tre någorlunda moderna och småroliga episodbaserade Sam & Max-spel från 00-talet, men Broken Sword 5 toppar dessa med råge.

        Det är ett peka-och-klicka-äventyr med allt det bästa från 90-talets spel i genren moderniserat till en genomgående trevlig upplevelse. Visst körde jag fast även här i kortare stunder, men det är ju faktiskt något positivt att allt inte är strömlinjeformat, utan man får tänka till lite och ibland prova sig fram. Det som skiljer sig här från många gamla spel är att man oftast är begränsad till en eller två rum och vet då att lösningen finns alldeles i närheten av där man befinner sig.

        Därtill bjuds det på ett fåtal riktigt utmanande, minnesvärda och väldesignade pussel. Jag tvingades ta till det inbyggda ledtrådssystemet (mycket trevligt tillskott) vid ett tillfälle, men inte ens fyra av fem ledtrådar gav mig tillräckligt hjälp på traven. Den som har spelat spelet vet precis vilket pussel jag pratar om, jag lyckades lista ut de flesta ord på egen hand utan hjälp, men ett fåtal av dem var så pass extrema att jag inte ens förstod hur man skulle kunna komma fram till det (utan hjälp) ens efter att jag fått hela svaret i den femte och sista ledtråden och kunde titta på pusslet med nya, fräscha ögon. Jag är inte ens säker på att en promille av spelarna klarar av det utan hjälp. Jag gillade verkligen grundtanken med pusslet, att med hjälp av översatta glyfer skulle luska ut vad andra glyfer betydda, men vissa ord var bara för extremt svåra. Långsökta vågar jag nog påstå.

        Men jag är överlag jättenöjd med upplevelsen, grafiken är fantastiskt vacker, de europeiska miljöerna är väldigt gemytliga och jag hann bli småkär i fransyskan Nico, Georges charmiga följeslagare. Jag kan rekommendera spelet till samtliga som är sugna på ett peka-och-klicka-äventyr i klassisk stil med nödvändiga moderniseringar. Jag nådde eftertexterna i går kring midnatt och när ett spel lämnar ett bestående intryck efter sig vet man att man har spelat igenom någonting väldigt, väldigt bra.
        <==========|

        • läs mer
      • |==========>
        Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
        <==========|

        • läs mer
      • |==========>
        Format: PS3
        Rating: 3

        Comment:
        För ett par år sedan var jag less på trögstartade moderna spel där man tvingades titta igenom filmsekvenser i två timmar (känns det som) följt av en två timmar lång astråkig tutorial som utgår ifrån att man aldrig har rört ett tv-spel i sitt liv och övertydligheten hänger kvar resten av spelet. Jag införskaffade då ett Dreamcast och det första spelet jag fastnade för var Crazy Taxi och än i dag är det det spel som jag värderar högst till maskinen tillsammans med Tony Hawk’s Pro Skater 2.

        Det var så befriande med ett spel som bara sätter igång direkt utan några som helst instruktioner. Nu är konceptet så pass enkelt att det inte behövs, men generellt var spelen så på den tiden. Var man osäker på något efter att ha börjat spela så fick man slå upp det i manualen. Fysiska manualer saknar jag förvisso inte, har hellre hjälpavsnitt direkt i spelet, men jag avskyr för mycket dialog och att konstant bli hållen i handen. Inte ens när jag var ett barn gillade jag att bli behandlad som ett, än mindre nu.

        Den som har spelat GTA 3, Vice City eller San Andreas vet vad det här handlar om, plocka upp kunder i din taxibil och kör dem till deras destination. That’s it. Skillnaden här är att det helt kretsar kring det, tempot är högre och spelet har den där härliga 90-talsarkadkänslan just eftersom det är ett arkadspel från början. Det finns ett par trick man måste lära sig för att nå de högre poängen, i synnerhet att kunna boosta, vilket jag faktiskt fortfarande inte lyckas göra konsekvent, det krävs en viss tajming. Lyckligtvis finns det några roliga bonusbanor där man kan träna in dessa trick (ja, icke-påtvingad tutorial vid sidan av som samtidigt är roliga att spela har jag inget emot).

        Versionen jag har upplevt den här gången är PS3-versionen emulerad genom PS Now streamat på en PS4. Detta är första gången jag provar PS Now och jag är mycket imponerad. Jag är kanske inte så känslig, men fördröjningar var inget jag tänkte på, vilket är ett gott betyg sett till spelets höga tempo. Ett bra test av vad tekniken går för helt klart, men i och med att det är ett gammalt spel gissar jag att det går fortare att ta emot all data. Vad jag däremot är lite besviken på är PS3-konverteringen i sig då soundtracket är utbytt. Kosta vad det kosta vill, de borde ha löst licenserna till Offspring-låtarna. Jag tyckte att de till en början var tjatiga, men efter några omgångar till blir det svårt att tänka sig Crazy Taxi utan Offspring och mycket riktigt ger de nya låtarna inte alls samma känsla, även om det egentligen inte är något större fel på dem. Dessutom heter restaurangerna inte längre Pizza Hut eller KFC, de har i stället generiska namn.

        Det finns två banor med det huvudsakliga upplägget och där är den som kallas “Arcade Mode” överlägsen. Märkligt nog mycket tack vare att den är väldigt linjär. Det finns till och med en bonusbana där man ska rejsa igenom hela banan på tid, vilket är ganska talande för hur linjär den är. Till en början störde jag mig lite på det, att den var avlång i stället för bred där man hade kunnat åka kors och tvärs, men efter att ha provat den andra banan, Original Mode, så förstår jag varför. Problemet är att det enda man har som hjälpmedel när man ska navigera sig fram är en stor pil, ingen karta eller liknande, och i Original Mode händer det ofta att pilen är vilseledande, att man leds in i återvändsgränder om man följer den. Banan är sämre designad rent i allmänhet, det finns en tunnelbana man kan råka hamna i och gör man det hamnar man förmodligen längre ifrån sin destination än när man startade när man väl har hittat ut.

        Jag hade i övrigt gärna sett mer variation på destinationerna. Det tråkiga är att samma personer alltid vill åka till samma ställe och de står dessutom också alltid på samma ställen, vilket gör att ens rutter oftast blir väldigt lika varandra. Man börjar ofta med att plocka upp den som står närmast och detsamma när man har nått den personens slutdestination och så fortsätter det. Åtminstone som tillval hade jag velat ha slumpade destinationer och taxikunder.

        Problemen till trots, jag älskar Crazy Taxi, det är ren spelglädje, men avsaknandet av originalsoundtracket förhindrar det från att nå ett högre betyg. Det är underbart kul att kryssa sig fram bland bilar i hög fart och det är just därför jag värderar det här högre än uppföljaren. I tvåan så har en hoppknapp tillkommit, vilket tillför nya möjligheter, men det gör det alldeles för lätt att helt enkelt hoppa över mötande trafik i stället för att kryssa sig igenom den.
        <==========|

        • läs mer

      Nyheter

      Doom: The Dark Ages2025-05-09 14:00
      Id Software levererar demonslakt av högsta kvalité.
      Bam Margera dyker upp i Tony Hawk's Pro Skater 3 + 4 som en hemlig karaktär2025-05-09 13:44

      Tidigt i mars kunde vi berätta att {Tony Hawk's Pro Skater 3 + 4} ser ut att bli en rejält välfylld titel, som dock ändå saknar en sak - Bam Margera. Den gamle Jackass-stjärnan har dragits med allehanda personliga problem och förutom att strykas ur detta spel fick han 2022 sparken från filmen Jackass Forever.

      Men bara två veckor senare kunde vi rapportera att Tony Hawk själv tyckte detta var oacceptabelt och krävde att Bam skulle få vara med i spelet, som då i stor sett redan var klart. Utvecklarna protesterade men Hawk fick som han ville och Bam flögs till studion för att fotas och digitaliseras - och i en ny video får vi träffa honom själv och följa turerna.

      När Tony Hawk's Pro Skater 3 + 4 släpps den 11 juli kommer Bam därför finnas med som en hemlig åkare.
      <video>

      <bild>Tony Hawk's Pro Skater 3 + 4 kommer till PC, Playstation, Switch och Xbox samt ingår med Game Pass.</bild>


      Gamereactor Live: Vi kollar in Revenge of the Savage Planet2025-05-09 13:00

      Det har varit en minst sagt turbulent resa för Raccoon Logic. Studion bakom {Revenge of the Savage Planet} hette tidigare Typhoon Studios och köptes upp av Google för att utveckla spel till Stadia-plattformen. Men som vi alla vet blev Stadia ett kortlivat experiment, och Typhoon lades ner, vilket lämnade deras hyllade {Journey to the Savage Planet} utan framtid.

      Men historien tog en vändning. Huvudpersonerna bakom Typhoon grundade istället Raccoon Logic, återfick rättigheterna till Savage Planet, och började arbeta på en uppföljare. Resultatet? Ett spel som inte bara bygger vidare på originalets humor och färgglada upptäckarglädje - utan även innehåller skarpa pikar mot Googles hantering av Stadia-fiaskot, något som visades upp med glimt i ögat under årets GDC.

      Nu är Revenge of the Savage Planet äntligen här, och i dagens avsnitt av GR Live kommer vi dyka rakt in i spelets första timme. Sändningen startar som vanligt klockan 17:00, och du hittar den på vår GR Live-sida.

      Häng gärna med, kanske är det just detta du borde spela under helgen, särskilt med tanke på att det finns ute nu till både PC och konsol samt dessutom ingår med Game Pass. Missa inte heller vår recension för en djupare analys.

      <bild></bild>


      Hogwarts Legacy körs i 1440p till Switch 22025-05-09 12:42

      Ett av de spel som kommer till Switch 2 på lanseringen är {Hogwarts Legacy}, vilket skapats från grunden till Nintendo nya konsol. Hittills har vi inte vetat särskilt mycket om denna utgåva, men nu har vi mer information tack vare den japanska distributören Sega (via VGC).

      Sega ger ut spelet i Japan och i en ny pressrelease avslöjar de bland annat vilken upplösning det körs i. Det visar sig vara en 1440p-titel när du spelar dockat, medan det är 1080p som gäller bärbart - båda med HDR. Andra nyheter är kortare laddningstider, musstöd (Joy-Con 2 kan användas som mus), tjusigare grafik och bättre bilduppdatering.

      Mycket av detta möjliggörs tack vare att spelet stödjer Nvidias uppskalningsteknik DLSS, som gör att prestanda kan sparas till annat istället för högupplöst grafik, vilket förhoppningsvis kommer bli något många Switch 2-titlar använder sig av i framtiden.

      <bild>Hogwarts Legacy till Switch 2 tycks bli en väldigt fin version.</bild>


      Svenska Paradox sätter stopp för allt distansarbete, halva personalstyrkan letar nya jobb2025-05-09 12:29

      Många arbetsplatser kör fortfarande på med möjligheten till distansarbete efter Corona-pandemin då det visat sig vara mer effektivt än kontorsjobb, i många fall, och dessutom såklart innebär större flexibilitet för de anställda. Svenska spelhuset Paradox Interactive är dock inte längre en av dessa arbetsgivare eftersom de nu sätter stopp för allt vad distansarbete heter. Alla ska in på kontoret, varje dag, vilket även innefattar VD:n Fredrik Wester som nu flyttar hem från Spanien för att efterleva sina egna nya regler, men minerna är enligt SVD inte glada bland utvecklarna där flera nu meddelar att de letar nya jobb inom spelbranschen.

      "Ungefär hälften av alla anställda inom Paradox uppger i en enkät att de är sugna på att lämna företaget."

      Ouch! Hur ser du på distansarbete?
      <bild>Välkommen till kontoret!</bild>


      Cricket Indian Premier League avbröts i en vecka på grund av spänningar med Pakistan2025-05-09 11:37

      De pågående spänningarna mellan Indien och Pakistan har orsakat den tillfälliga avstängningen av cricket Indian Premier League, den mest populära sporten i Indien, en påminnelse om den brittiska kolonialismen. Tävlingen, som spelas mellan mars och maj, kommer att avbrytas av säkerhetsskäl i en vecka, säger Devajit Saikia, sekreterare för BCCI (Board of Control for Cricket in India).

      Det kommer efter en veckas flyganfall mellan de två länderna, som började den 23 april med en terroristattack mot turister i Kashmir, ett territorium som är omtvistat mellan Indien och Pakistan. Det finns farhågor om att situationen kan eskalera till en öppen konflikt.

      Beslutet fattades efter samråd med alla viktiga intressenter och representanter från de flesta av franchisetagarna "som förmedlade sina spelares oro och känslor, och även TV-företagets, sponsorernas och fansens åsikter, medan BCCI har full tilltro till styrkan och beredskapen hos våra väpnade styrkor".

      Enligt ESPN, om IPL inte kan återupptas snart, med 12 matcher kvar av gruppspelet innan slutspelet, skulle ligan behöva spelas i september, eftersom den kolliderar med Indiens femtestserie i England. Men vissa IPL-spelare från utlandet (främst från Storbritannien och Sydafrika) kan lämna landet helt och hållet av rädsla för att spänningar kan leda till ett nytt krig.

      <bild></bild>


      Outer Wilds-studion bekräftar att de jobbar på nåt nytt2025-05-09 09:55
      Men säger att en utannonsering är år bort.
      Hideo Kojima har en idé för Death Stranding 32025-05-09 09:01
      Men tror att nån annan får lov att göra spelet.
      GTA VI lovar sex och våld – Fragzone-fredag gillar2025-05-09 08:00
      Lås in barnen, för klockan 14 drar vi igång.
      Dune: Awakening-servrarna kommer palla trycket vid release, lovar Funcom2025-05-09 06:56
      Och stort betatest i helgen.
       073-731 76 64   [email protected]