Broken Sword 5: The Serpent's Curse (2013)
-
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
<==========| -
|==========>
Format: PS4Comment:
Under tonåren hittade jag peka-och-klicka-äventyrsgenren efter tips i speltidningen Super Play och blev omedelbart förälskad, så pass förälskad att jag i den senare tonåren bestämde mig för att göra ett eget (och blir än i dag imponerad av den fantasirikedomen jag hade då). Det urspårade Sam & Max Hit the Road samt framför allt Day of the Tentacle blev snabbt mina favoriter, inte minst tack vare den lysande humorn, även om jag i ärlighetens namn inte är säker på om jag klarade någon av dem. Hur mycket jag än tycker om genren så dras de med en del problem och det är en viss tröskel att påbörja ett, jag vet nämligen att de kommer att bli en stundtals frustrerande upplevelse, i synnerhet om spelet har några år på nacken. Jag är ganska dålig på dessa spel, men jag tror ändå att många kommer att känna igen sig i min beskrivning som följer.De äldre peka-och-klicka-spelen börjar alltid trevligt där man sugs in i upplevelsen och ständigt gör framsteg. Sedan blir allt bara värre, man får tillgång till fler och fler rum att utforska samt fyller fickorna med fler och fler prylar. Jag kommer att köra fast förr eller senare och desto senare i spelet jag kommer så kommer det att hända desto oftare, till slut efter varje litet framsteg. När jag sedan blir desperat går jag tillbaka till varje rum jag tidigare har besökt och interagerar med varenda liten detalj med varenda pryl med förhoppningen att jag ska springa på någon långsökt lösning som jag omöjligen kan ha tänkt på. Tidigare nämnda Sam & Max hade en del sådana lösningar vill jag minnas, just för att det var ganska urspårat så var även en del pussellösningar det också. Långsökta med andra ord.
Ofta slutade det med att jag efter mycket om och men tog hjälp av en guide, men det var ungefär där jag tröttnade på spelen. Antingen visade det sig att lösningen var så pass enkel att jag blev besviken på mig själv och kunde inte njuta av upplevelsen längre, eller så hade jag antingen missat att en två pixlar bred pryl var klickbar eller så var lösningen så pass långsökt att det i princip var omöjligt att komma på. Även i de två sistnämnda fallen tröttnade jag på spelen eftersom de medförde att jag konstant såg guiden som en lätt utväg varje gång jag körde fast då jag alltid befarade långsökta lösningar, vilket tog bort allt det roliga från upplevelsen.
Broken Sword 5 inhandlade jag fysiskt till PS4 för några veckor sedan och det har varit ett kärt återseende till genren. Visst har jag spelat igenom Telltales tre någorlunda moderna och småroliga episodbaserade Sam & Max-spel från 00-talet, men Broken Sword 5 toppar dessa med råge.
Det är ett peka-och-klicka-äventyr med allt det bästa från 90-talets spel i genren moderniserat till en genomgående trevlig upplevelse. Visst körde jag fast även här i kortare stunder, men det är ju faktiskt något positivt att allt inte är strömlinjeformat, utan man får tänka till lite och ibland prova sig fram. Det som skiljer sig här från många gamla spel är att man oftast är begränsad till en eller två rum och vet då att lösningen finns alldeles i närheten av där man befinner sig.
Därtill bjuds det på ett fåtal riktigt utmanande, minnesvärda och väldesignade pussel. Jag tvingades ta till det inbyggda ledtrådssystemet (mycket trevligt tillskott) vid ett tillfälle, men inte ens fyra av fem ledtrådar gav mig tillräckligt hjälp på traven. Den som har spelat spelet vet precis vilket pussel jag pratar om, jag lyckades lista ut de flesta ord på egen hand utan hjälp, men ett fåtal av dem var så pass extrema att jag inte ens förstod hur man skulle kunna komma fram till det (utan hjälp) ens efter att jag fått hela svaret i den femte och sista ledtråden och kunde titta på pusslet med nya, fräscha ögon. Jag är inte ens säker på att en promille av spelarna klarar av det utan hjälp. Jag gillade verkligen grundtanken med pusslet, att med hjälp av översatta glyfer skulle luska ut vad andra glyfer betydda, men vissa ord var bara för extremt svåra. Långsökta vågar jag nog påstå.
Men jag är överlag jättenöjd med upplevelsen, grafiken är fantastiskt vacker, de europeiska miljöerna är väldigt gemytliga och jag hann bli småkär i fransyskan Nico, Georges charmiga följeslagare. Jag kan rekommendera spelet till samtliga som är sugna på ett peka-och-klicka-äventyr i klassisk stil med nödvändiga moderniseringar. Jag nådde eftertexterna i går kring midnatt och när ett spel lämnar ett bestående intryck efter sig vet man att man har spelat igenom någonting väldigt, väldigt bra.
<==========|
-
|==========>
Source:
https://www.mobygames.com/game/doom___
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/crazy-taxi
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/my-time-at-portia
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/steamworld-quest-hand-of-gilgamech
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/switch/mario-rabbids-kingdom-battle
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/super-mario-odyssey
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/mutant-year-zero-road-to-eden
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/minesweeper-genius
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/jurassic-world-evolution
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/up
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/detroit-become-human
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/south-park-the-fractured-but-whole
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/super-stardust-ultra
<==========| -
|==========>
Source: https://www.metacritic.com/game/playstation-3/winter-stars
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/scribblenauts-showdown
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/far-cry-5
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/minit
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/bioshock-2
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/word-sudoku-by-powgi
<==========|
Senaste inläggen från UEX
Nyheter
Paul Walker återuppstår i CGI‑form - Fast & Furious sista kapitel sladdar in på biograferna 20272025-06-30 20:33 Det var under FuelFest i Pomona, som Vin Diesel avslöjade att Fast & Furious 11 - det avslutande kapitlet i den ikoniska filmserien - nu är planerad att ha biopremiär i april 2027. En produktion som onekligen dragit ut rejält på tiden, och detta till viss del på grund av de krav som Diesel ville få igenom innan filmandet skulle börja. Vilka var:
Folket på plats jublade, men online går det att läsa mer nyanserade och delade åsikter om det hela. Att återskapa en död karaktär, där dessutom skådespelaren inte längre lever, är känsligt. Oavsett vilket är det klart att Fast & Furious-finalen satsar hårt på nostalgi, personliga kopplingar och känslosamma avsked - kryddat med attityden och ljudet från förorten och racerbilarna. Vi kan inte annat än hoppas att detta faktiskt blir bra. Är du sugen på en sista sväng med gänget? <social>https://www.instagram.com/reel/DLeErG3x8dj/</social> |
Apple kör om konkurrenterna med F1‑succé - drar in 144 miljoner dollar2025-06-30 19:35 Apple har verkligen satt fart på motorsportsvärlden med sin nya F1-film som nu fullständigt krossar konkurrenterna på bio. Under premiärhelgen drog nämligen F1 in imponerande 144 miljoner dollar globalt, vilket gör det till Apples största biosuccé hittills - till och med större än Pixar-aktuella Elio och Draktränaren. |
Gosling i rymden: första trailern till Andy Weir‑adaptationen är här2025-06-30 19:00 Den första trailern för Project Hail Mary är här. Filmen bygger på Andy Weirs roman med samma namn och sätter tonen med en spännande nära framtid där Gosling porträtterar en lärare som plötsligt vaknar upp ensam ombord på ett rymdskepp, utan minne av varken sin identitet eller sitt uppdrag. |
The Alters anklagas för att använda AI – och inte vara öppna med det2025-06-30 18:01 Ska nyttjas i text och översättning. |
Sony har rullat ut en ny uppdatering till Playstation Portal2025-06-30 17:27 Utan att meddela något rullade Sony under förra veckan ut en ny uppdatering till deras portabla enhet Playstation Portal. Detta är den första uppdateringen som släppts till enheten sedan april och fokuserar enligt Sony själva på: Systemmjukvarans prestanda och stabilitet har förbättrats. Meddelanden och användarvänligheten på vissa skärmar har blivit bättre. Så om din Portal kändes seg eller glappig tidigare, kan det här ge en lite mjukare upplevelse. Men om du hoppades på nya funktioner, skarpare grafik eller mer avancerad nätverkskontroll... ja, då blev det inget så spännande. Här på Gamereactor har vi inte märkt någon större skillnad gentemot hur mackapären fungerade innan uppdateringen, men vi litar på att uppdateringen likväl förbättrar dess prestanda.<bild>Har du införskaffat dig Portal ännu?</bild>Källa |
Därför är det så få japaner i Hideo Kojimas spel2025-06-30 16:00 Om du har spelat något av Hideo Kojimas senare spel har du säkert lagt märke till en sak: trots att Kojima själv är japan, väljer han ofta västerländska skådespelare till huvudrollerna. Det är helt enkelt förhållandevis få japanska ansikten i hans spel, åtminstone när det gäller fotorealistiskt skannade modeller som i Death Stranding-serien. Men varför är det så? Kojima har nu förklarat sitt resonemang i en intervju hos IGN Japan. |
"Spel är galet prisvärda", menar f.d. Playstation-chef2025-06-30 13:52 Lyfter Mario Kart 8 som exempel. |
Världens bästa vapen – 32-delsfinaler (del 2 av 2)2025-06-30 10:00 Tanter faller, BFG 9000 dominerar och legendariska Quake-vapnet får stryk med tre ynka röster. Det och mycket mer när 32-delsfinalerna går i mål! |
1 miljon FBC-spelare: "Mycket jobb återstår"2025-06-30 08:05 Har funnits ute i knappt två veckor. |
"Jag tror att Xbox-hårdvaran är död", säger Xbox-veteran2025-06-30 06:07 En av grundarna av Xbox-teamet hyser oro. |