Mario + Rabbids: Kingdom Battle (2017)
-
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/switch/mario-rabbids-kingdom-battle
<==========| -
|==========>
Format: NS
Rating: 4Comment:
Mario + Rabbids är ett turbaserat strategispel spel med samma stuk som Xcom, men något simplare. Man behöver till exempel inte en göra avvägning mellan att springa kort och få utrymme till ett drag till eller att springa långt och gå miste om det extra draget. Man har alltid utrymme till att både springa en sträcka, använda ett vapen samt ett specialdrag. Därtill behöver man inte bry sig om att ladda om vapnet, ammunitionen är oändlig, det enda är att extravapnet samt specialattacker har “cooldowns” (om de används kan de inte användas igen på 1-3 turer).Det förenklade upplägget ska inte förväxlas med en låg svårighetsgrad, den är nämligen perfekt avvägd. För mig dröjde det dock fram till sista världen innan mina första Game Over började inträffa, men då ska jag tillägga att det var bra nära några gånger dessförinnan och att jag har spelat spelet tidigare. När det såg mörkt ut kunde jag ofta hålla undan tack vare Rabbid Peachs möjlighet att återställa hälsa.
Som det framgår av titeln är det här en crossover mellan Mario och Ubisofts Rabbids. Jag har absolut inget emot att en extern utvecklare som Ubisoft har givits förtroende att utveckla ett Mario-spel, tvärtom, men personligen hade jag föredragit om de hade utelämnat kaninerna. De är inte alls lika charmiga som Mario-karaktärerna som man så väl känner till, fler av dem hade mycket väl kunnat tryckas in i stället. Wario och Donkey Kong hade jag väldigt gärna sett ingå i det egna laget, men den sistnämde har åtminstone sitt egna tilläggspaket som jag inte har provat ännu.
Spelet har bra längd. Det var nästan så att jag var lite matt på konceptet efter den tredje världen, men eftersom den efterföljande sista världen bjuder på mest utmaning och därmed är roligast återuppväcktes mitt intresse. Det som fick mig att känna mig matt var främst de avvikande uppdragen, att eskortera obeväpnade karaktärer är aldrig roligt i spel och det här är inget undantag, men de medför emellertid att man uppskattar de vanliga uppdragen, “döda alla fiender”, desto mer.
Mellan striderna fylls tiden ut med enklare pussel som, likt striderna, blir lite tuffare framåt slutet. Ett välkommet inslag för att få in lite variation, det tråkiga är bara att en stor del av skattkistorna innehåller skräp, det vill säga artwork och dylikt, i stället för saker man har nytta av i strid. Lika besviken blev jag varje gång. De riktiga godsakerna får man främst först när man återbesöker redan avklarade världar i och med att man då har tillgång till förmågor som kan låsa upp fler vägar. Ett bra sätt att stärka upp sitt lag när det inte riktigt räcker till.
Överlag är det här en väldigt välpolerad och rolig produkt, nästan så att man hade kunnat tro att det är Nintendo själva som har utvecklat den, så när som på att en robotdammsugarliknande dator svävar längst fram i ledet, framför Mario, när man förflyttar sig utanför strid. Ett idiotiskt beslut då dess lilla storlek och cirkulära form gör det väldigt svårt att vara precis i pusslen.
Spela även Xcom 2
<==========|
-
|==========>
Source:
https://www.mobygames.com/game/doom___
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/broken-sword-5-the-serpents-curse
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/crazy-taxi
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/my-time-at-portia
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/steamworld-quest-hand-of-gilgamech
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/switch/mario-rabbids-kingdom-battle
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/super-mario-odyssey
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/mutant-year-zero-road-to-eden
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/minesweeper-genius
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/jurassic-world-evolution
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/up
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/detroit-become-human
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/south-park-the-fractured-but-whole
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/playstation-4/super-stardust-ultra
<==========| -
|==========>
Source: https://www.metacritic.com/game/playstation-3/winter-stars
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/scribblenauts-showdown
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/far-cry-5
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/minit
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/bioshock-2
<==========| -
|==========>
Source: https://www.mobygames.com/game/word-sudoku-by-powgi
<==========|
Senaste inläggen från UEX
Nyheter
Subnautica-cheferna lämnar bolaget2025-07-04 02:30 Flera tunga avhopp har plötsligt drabbat Subnautica-studion Unknown Worlds, där ledningen nu bara två månader innan lanseringen av den stekheta uppföljaren, tackar för sig och drar. Det handlar specifikt om Ted Gill (VD), Charlie Cleveland (creative director) och Max McGuire (technical director), som tillsammans utgjort ryggraden i studions ledning i praktiskt taget två decennier. Gill och McGuire var med och grundade företaget redan för 24 år sedan i San Francisco, så det är verkligen slutet på en era. |
Lilo & Stitch sopar banan med Minecraft - remaken rusar mot en miljard dollar i biljettintäkter2025-07-03 22:47 Disney‑remaken av Lilo & Stitch har klättrat förbi A Minecraft Movie på den globala biotoppen och är nu med sina (cirka) 957 miljoner dollar i biljettintäkter den näst mest framgångsrika filmen i år. Och trots blott sex veckor förflutit sedan premiären har man redan bekräftat att en uppföljare är på gång. |
Anthem‑servrarna stängs den 12:e januari nästa år2025-07-03 21:15 Stop killing games var det ju någon som sa. EA har uppenbarligen inte lyssnat för nu planerar man att en gång för alla fimpa servrarna till Anthem. Det Bioware-utvecklade fiaskot som lanserades i februari 2019 med ambitiösa mål, men mötte snabbt kritik för sitt tunna innehåll och buggar. |
Jason Blum: Därför floppade M3GAN 2.02025-07-03 20:42 Den första filmen må ha gjort rent hus när den gick upp på bio häromåret. Men efterföljaren, den extremt upphaussade M3GAN 2.0, har blivit ett dunderfiasko för studion. Ingen verkar vara värst sugen på filmen och situationen blir knappast bättre av att M3GAN 2.0 fått ett uselt mottagande bland kritiker, där den i skrivande stund har knappt 57% på Rotten Tomatoes. Långt under originalets "certified fresh" med 93%. |
Mindseye ska lanseras på nytt - Benzies skyller på sabotörer2025-07-03 18:51 Årets hittills största pannkaka stavas Mindseye. Det nya spelet från Build a Rocket Boy och tidigare Grand Theft Auto-legenden Leslie Benzies. Ett spel som (i vissa kretsar) haussades upp som en form av GTA-dödare, som istället kommit att bli ett av de sämst betygsatta spelen hittills i år, och ansågs otroligt ofärdigt när det släpptes. |
Helldivers 2 till Xbox i augusti!2025-07-03 15:55 Sony-utgivet spel till Xbox Series. |
Diskutera – Vilket är tidernas bästa Xbox-spel?2025-07-03 14:00 Halo, Fable, Indy och mycket, mycket mer. |
Hideo Kojima vill åka till rymden och göra ett spel2025-07-03 12:09 Som den stjärna han är! |
Quiz – Spelvärldens vackraste sagor2025-07-03 10:00 Kryp upp i den stora FZ-famnen, för nu blir det sagostund. |
Neil Druckmann lämnar tv-serien The Last of Us2025-07-03 07:58 "Rätt tid" att sluta. |